lasiobolus papillatus

Gestart door peterpeperkamp, mei 21, 2009, 00:20:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

peterpeperkamp

wie heeft er wat gegevens van dit zwammetje .. ik denk dat het een lasiobolus papillatus is .

in Meijendel op mest van Galloway runderen
Groet Peter

ratje

zo te zien een borstelbekertje, maar moet toch onder de  :micro: voor de juiste sporenmaat en dus soortnaam. :rolleye:

peterpeperkamp

ik heb een kluitje "dung" op een objektglaasje gelegd Hannie en hoop dat er een aantal rijpe sporen op terecht komen. Gisteren en exemplaartje bekeken maar dat was nog een wanorde onder het mic. - grote en kleine asci's met sporen navenant dus een fatsoenlijk beeld had ik niet.

Peter
Groet Peter

ratje

Citaat van: peterpeperkamp op mei 21, 2009, 10:58:32 AM
ik heb een kluitje "dung" op een objektglaasje gelegd Hannie en hoop dat er een aantal rijpe sporen op terecht komen. Gisteren en exemplaartje bekeken maar dat was nog een wanorde onder het mic. - grote en kleine asci's met sporen navenant dus een fatsoenlijk beeld had ik niet.

Peter

Ach aldoende wordt het vaak wel beter. ;D ;D

peterpeperkamp

daar komen de plaatjes dan.. de sporen reeks ( 20 gemeten ) waren tussen 24.6-27.2 x 11.1-13.2.

gemidd. 25.9 x 12.1 um

de asci tussen 145-165 x 26-29 um.

de cystiden  (? ) lijken op ketens van aan elkaar gekoppelde ballonnetjes.

de sporen lijken op de ascobolus furfuraceus   ( foto uit de G.P.E van  Gerrit J Keizer )
Groet Peter

Gulistan

ascomyceten hebben geen cystiden, maar parafysen. Maar wat je op die foto ziet, zijn denk ik conidiensporen, die bezig zijn zich af te snoeren.
Groeten van Christiane

peterpeperkamp

Citaat van: Gulistan op mei 21, 2009, 21:58:55 PM
ascomyceten hebben geen cystiden, maar parafysen. Maar wat je op die foto ziet, zijn denk ik conidiensporen, die bezig zijn zich af te snoeren.

en uit wat voor cellen bestaat het vrucht lichaam  ( peridium ? ) dan uit Cristiane?
Groet Peter

peterpeperkamp

ik zal er nog een rommelplaatje bij doen van dunne buisjes tussen de asci, - beetje lastig te zien - ik weet niet of ze gesegmenteerd zijn of dat het komt door het geweld waarmee ze onder het dekglaasje zijn vervormd.

Peter
Groet Peter

grietaf

Het vervelende van mest is dat er vaak verschillende paddenstoeltjes op zitten. De paarse sporen met strepen horen namelijk niet bij het bekertje met de haartjes, maar bij een Ascobolus die er ongetwijfeld ook op zit.
Grieta.

bruggeman

#9
Citaat van: peterpeperkamp

de sporen lijken op de ascobolus furfuraceus   ( foto uit de G.P.E van  Gerrit J Keizer )
/quote] Daar sluit ik me helemaal bij aan deze spore-ornamentatie wijst in de richting van een Ascobolus soort. Daarvan groeien er verschillende op mest. Zie Ellis. Als ik naar je eerste plaatjes kijk denk ik dat het vruchtlichaam zonder haren de Ascobolus is. Hoe groot zijn de Ascobolus vruchtlichaampjes? Hoe groot zijn ze en hebben ze schubjes aan de buitenkant (ik meen zoiets te zien op jouw foto). O sorry Grieta ik zie dat jij al tot dezelfde conclusie gekomen was!
groet,
Ida