Hoofdmenu

Raadselvogel?

Gestart door frankneijts, mei 20, 2009, 23:22:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Vroeg me af hoeveel mensen eigenlijk dit gedrag van deze vogel kennen? Justin J. mag niet meedoen..........
Graag een toelichting bij je eventuele reactie!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jaap Denee

Wat is het, Frank? Een Zwartkop in zangvlucht?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jos Welbedacht

Ik ga mee met Jaap, ik heb Grasmussen hetzelfde zien doen (en dat zijn ook Sylvia's, dus...).
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

HJDT

Kuifleeuweriken maken toch hele hoge (en verre ??) zangvluchten ?? Dat donkere gezicht past volgens mij bij niet veel andere vogels dan de roetkoppen van Venlo. Maar je zult zien dat ik er helemaal naast zit.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Dorine

Een kokmeeuw op insectenjacht
Dorine van Asten
peregrines.nl

Jan vH

Ik dacht ook gelijk aan Zwartkop. Het gedrag er van heb ik nog nooit gezien, maar het zou goed kunnen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Certhia

Lijkt mij ook Kuifleeuwerik. Ken dit nog van vroeger, hoog boven de nieuwbouwwijk hangen en maar zingen om vervolgens naar beneden af te zakken om weer lekker tussen de bouwmaterialen te wandelen.

Groet

Marc

Robert de Boer

Ik vermoed ook een zwartkop of grasmus. Neig meer naar de eerste.
Robert de Boer
Steenuilenwerkgroep NWH
Vogelwerkgroep NWH
Vrijwilliger Staatsbosbeheer in de Weerribben (BMP)
http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil
Mijn waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/1513

Jaap Denee

Citaat van: HJDT op mei 21, 2009, 01:10:43 AM
Kuifleeuweriken maken toch hele hoge (en verre ??) zangvluchten ??

Maar dat is toch algemeen bekend, hoop ik? Of is het een strikvraag en vraagt frank naar de bekende weg? Daarnaast lijkt dit beest verhoudingsgewijs wel een erg lange staart te hebben voor een Kuifleeuwerik (los van wat andere kenmerkjes die ik uit het beperkte aantal pixels denk te kunnen extraheren: bijv. een aanzet van de zwarte kopkap en gebrek aan contrast tussen oksel en buik).

Maar misschien zit ík er ook wel helemaal naast. Geef ons genoeg pixels, Frank, en we geven je het juiste antwoord.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Certhia

#9
Citaat van: Jaap Denee op mei 21, 2009, 10:50:28 AM
Citaat van: HJDT op mei 21, 2009, 01:10:43 AM
Kuifleeuweriken maken toch hele hoge (en verre ??) zangvluchten ??

Maar dat is toch algemeen bekend, hoop ik? Of is het een strikvraag en vraagt frank naar de bekende weg? Daarnaast lijkt dit beest verhoudingsgewijs wel een erg lange staart te hebben voor een Kuifleeuwerik (los van wat andere kenmerkjes die ik uit het beperkte aantal pixels denk te kunnen extraheren: bijv. een aanzet van de zwarte kopkap en gebrek aan contrast tussen oksel en buik).

Maar misschien zit ík er ook wel helemaal naast. Geef ons genoeg pixels, Frank, en we geven je het juiste antwoord.

Of t algemeen bekend is weet ik niet. Wellicht bij de oudere vogelaars. Maar kuifleeuwerik doet het al een tijd slecht in NL dus kan me voorstellen dat een hoop mensen t niet weten.
Die staart zit mij ook een klein beetje dwars maar ik moet zeggen dat ik t ook geen zwartkop vind, ondanks de idd zwart (lijkende) pet.
De foto is idd van matige kwaliteit en kenmerken zijn niet echt goed te zien.

Edit: Als t een zwartkop is is t wel leuk want dat heb k namelijk nog nooit eerder waargenomen. Maar ik ga kuifl;eeuw nog niet loslaten.

Jaap Denee

Citaat van: Certhia op mei 21, 2009, 11:58:58 AM...Die staart zit mij ook een klein beetje dwars maar ik moet zeggen dat ik t ook geen zwartkop vind, ondanks de idd zwart (lijkende) pet.
De foto is idd van matige kwaliteit en kenmerken zijn niet echt goed te zien.

Edit: Als t een zwartkop is is t wel leuk want dat heb k namelijk nog nooit eerder waargenomen. Maar ik ga kuifl;eeuw nog niet loslaten.

Bij nader inzien zouden jullie toch wel gelijk kunnen hebben: de (hand)vleugel is wel erg fors en de vogel heeft opvallend lange tertials (dat past nou niet bepaald op een Zwartkop, zeg maar). De staartlengte zou wel eens bedriegelijk langer kunnen lijken doordat de vleugels 'los' van het lichaam staan.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

frankneijts

Het is al een flinke crop (hij vloog op ca. 80 m. hoogte) dus al te veel pixels zitten er niet in en bij teveel bewerken zag ik wat oranje op de ondervleugel waarmee het natuurlijk een weggevertje was geweest, toch........?
Diezelfde matige kwaliteit zorgde onbedoeld voor een donkere kop waarmee Jaap werd misleid en Michel (per ongeluk?) op de goede weg kwam: immers is dit een Kuifleeuwerik van Meerhoven (Eindhoven) en die hebben geen donkere roetkop: zie plaatje (ook matig want 't was beslist geen tam vogeltje). Maar per ongeluk of niet: knap om op Kuifleeuwerik te komen!
Kan me inderdaad voorstellen dat voor de jongere garde(s) vogelaars dit geen bekend gezicht is.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HJDT

Eerlijk gezegd was dit er eentje die ik direct zag, hoewel ik er ook bij moet zeggen dat ik niet voor de volle 100% zeker was vanwege de wel lang lijkende staart (maar inderdaad bedrieglijk vanwege de losstaande vleugels). Achteraf is het makkelijk praten natuurlijk, maar toch. Leuke foto met geweldig deja vu gevoel. Ik heb in Amersfoort tussen de Kuifleeuweriken gewoond in de jaren tachtig en dat blijft een leuke herinnering, die helaas nooit meer terug zal komen. . . .
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Theovanv

Het is een schitterende vogel die ik 1 keer op het station van Eindhoven heb mogen aanschouwen. De foto deed me aan een Veldleeuwerik denken, maar ik kon er de vinger niet op leggen, misschien door zn jizz ofzo :P
Theo van Veenendaal

Jaap Denee

Citaat van: frankneijts op mei 21, 2009, 19:17:30 PM... Diezelfde matige kwaliteit zorgde onbedoeld voor een donkere kop waarmee Jaap werd misleid en Michel (per ongeluk?) op de goede weg kwam: immers is dit een Kuifleeuwerik van Meerhoven (Eindhoven) en die hebben geen donkere roetkop: zie plaatje (ook matig want 't was beslist geen tam vogeltje). Maar per ongeluk of niet: knap om op Kuifleeuwerik te komen!
Kan me inderdaad voorstellen dat voor de jongere garde(s) vogelaars dit geen bekend gezicht is.

Eerlijk gezegd werd ik op het verkeerde been gezet door je opmerking ("Vroeg me af hoeveel mensen eigenlijk dit gedrag van deze vogel kennen?"), Frank. Ik verwachtte daardoor dat je het gedrag van een vogel op de foto had gezet wat je normaal gesproken van die soort niet zou verwachten... en dan gaan de kleppen voor de ogen (en denk je kenmerken te zien die er niet zijn).

Gelukkig peuterden Michel en Marc ze er weer vanaf.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

frankneijts

Tja Jaap, eigenlijk had ik natuurlijk moeten zeggen "hoeveel mensen dit gedrag nog kennen" maar ook dan was het een weggevertje geweest, net als met die oranje odvdv waarop niemand reageert. Of was dat niet zo'n bekend kenmerk..........?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jaap Denee

Citaat van: frankneijts op mei 22, 2009, 16:37:00 PM
Tja Jaap, eigenlijk had ik natuurlijk moeten zeggen "hoeveel mensen dit gedrag nog kennen" maar ook dan was het een weggevertje geweest, net als met die oranje odvdv waarop niemand reageert. Of was dat niet zo'n bekend kenmerk..........?

Nee, je moet er inderdaad geen weggevertjes van maken, Frank. De volgende keer zal ik gewoon wat beter moeten opletten. Overigens vind ik de omschrijving oranje voor de OVDV heel passend voor het plaatje in de ANWB, maar op wat ik in het veld gewend ben past wat mij betreft meer de mooie engelse omschrijving 'sandy buff'.

(en nu snel Grijze wouwen plaatjes kijken...)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

frankneijts

Citaat van: Jaap Denee op mei 22, 2009, 21:25:50 PM
Citaat van: frankneijts op mei 22, 2009, 16:37:00 PM
Overigens vind ik de omschrijving oranje voor de OVDV heel passend voor het plaatje in de ANWB, maar op wat ik in het veld gewend ben past wat mij betreft meer de mooie engelse omschrijving 'sandy buff'.


Helemaal waar Jaap.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'