Hoofdmenu

Raadselpiet2

Gestart door frankneijts, januari 31, 2010, 19:45:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Iedereen bedankt voor zijn/haar reacties, fijn ook dat Eddy N. zich heeft laten verleiden zich hier eens te laten horen: welkom op dit forum Eddy!
Complimenten voor degenen (Vincent voorop) die zich niet lieten misleiden door al dat mediterrane groensel maar gewoon strak naar het vogeltje bleven kijken. Kan natuurlijk niet zeggen of Vincent daarmee anderen voor al te grote dwalingen heeft behoed............ 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

Citaat van: marijn op februari 01, 2010, 14:11:00 PM
Ook ik ga voor Huismus. Ondanks de vijgenboom toch gewoon ergens in Brabant, denk ik... :) (check die bakstenen)

Kenmerken zijn door Vincent al genoemd. Wat donkerder achterflankje is echter helemaal geen probleem voor Huismus. Poten kort. De staart zou ik goed geproportioneerd, vol, breed aan de basis en behoorlijk rechthoekig willen noemen - typisch voor mussen?

Nog even getwijfeld over Ringmus, maar vogel oogt toch fors en de onderdelen zijn wel erg groezelig/bruinig (verwacht zuiverder wit bij Ring).

Is dit eigenlijk het enige waarom dit huismus is ipv ringmus of zijn hier nog echt harde kenmerken te zien wat ringmus uitsluit? ben namelijk benieuwd of ik nog iets belangrijks gemist heb waardoor ik het uiteindelijk toch niet goed had
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

eddynieuwstraten

Citaat van: frankneijts op februari 01, 2010, 22:52:31 PM
Iedereen bedankt voor zijn/haar reacties, fijn ook dat Eddy N. zich heeft laten verleiden zich hier eens te laten horen: welkom op dit forum Eddy!
Complimenten voor degenen (Vincent voorop) die zich niet lieten misleiden door al dat mediterrane groensel maar gewoon strak naar het vogeltje bleven kijken. Kan natuurlijk niet zeggen of Vincent daarmee anderen voor al te grote dwalingen heeft behoed............ 8)

Ben zelf ook blij dat ik weer eens van me heb laten horen Frank. Ik geef toe, ik ben niet vaak actief op dit forum maar als ik reageer,  dan heb je ook wat.  8)

frankneijts

Citaat van: rnbflavour op februari 01, 2010, 23:02:19 PM
Citaat van: marijn op februari 01, 2010, 14:11:00 PM
Ook ik ga voor Huismus. Ondanks de vijgenboom toch gewoon ergens in Brabant, denk ik... :) (check die bakstenen)

Kenmerken zijn door Vincent al genoemd. Wat donkerder achterflankje is echter helemaal geen probleem voor Huismus. Poten kort. De staart zou ik goed geproportioneerd, vol, breed aan de basis en behoorlijk rechthoekig willen noemen - typisch voor mussen?

Nog even getwijfeld over Ringmus, maar vogel oogt toch fors en de onderdelen zijn wel erg groezelig/bruinig (verwacht zuiverder wit bij Ring).

Is dit eigenlijk het enige waarom dit huismus is ipv ringmus of zijn hier nog echt harde kenmerken te zien wat ringmus uitsluit? ben namelijk benieuwd of ik nog iets belangrijks gemist heb waardoor ik het uiteindelijk toch niet goed had

Scherp hoor! Onderzijdekleur van Ringmus is wat variabel, o.a. afhankelijk van slijtage, en hoeft daarom niet echt (altijd) lichter en 'schoner' te zijn dan Huismus. Wat ik zo op eigen foto's zie (o.a. uit juni en november) dat de donkere tekening op de onderstaartdekveren bij Ringmus markanter is (duidelijker/donkerder) en eerder uit ronde dan uit puntige vlekken bestaat (zie foto uit november). Maar in hoeverre dit hard is weet ik niet: heb er zo gauw niet veel over kunnen vinden!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

marijn

Citaat van: Klaas van Dijk op februari 01, 2010, 18:39:20 PM
Citaat van: marijn op februari 01, 2010, 14:11:00 PMOndanks de vijgenboom toch gewoon ergens in Brabant, denk ik..(check die bakstenen).
hoi Marijn, wel al eens in april (min of meer) rijpe vruchten aan een vijg zien hangen in Brabant?
Hihi, kom ik hier toch goed weg. Ik wist, kennelijk net zo min als jij, niet dat vijgen in Nederland al vóór de winter vruchten vormen, 2 x per jaar vruchten kunnen geven en bijv. -15 gr. C kunnen doorstaan (zie Google).
Gelukkig liet ik me bij de determinatie leiden door vogel- en baksteenkenmerken.
Marijn Prins

frankneijts

Citaat van: marijn op februari 01, 2010, 23:23:32 PM
Gelukkig liet ik me bij de determinatie leiden door vogel- en baksteenkenmerken.

Zoals een Franse vriend ooit hoofdschuddend opmerkte toen hij voor het eerst hier op bezoek kwam: "les hollandais, ils aiment les briques...."
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

marijn

Op Birdpix (en ook hier op w.nl) zijn veel onderstaarten van Ringmussen te bekijken (veel minder van Huismussen?). Dan zie je dat er behoorlijk wat variatie is, van scherp afgetekend en puntig tot vaag en rond. Misschien gemiddeld toch wat markanter. Verder ontbreekt bij de mysterybird naast het wit enig warmbruin en is het een en al grauwheid van buik tot osdv. Maar echt hard tegen Ringmus hoeft dat dus niet te zijn.


Verder viel me nog op dat de poten en nagels van Ringmus vaak iets lichter zijn dan van Huis, maar hoe hard (en bruikbaar) dat is weet ik ook niet.


Blijft wat mij betreft over, maar dat is al helemaal lastig hard te maken, het forse voorkomen van de vogel.
Marijn Prins

frankneijts

#37
Citaat van: marijn op februari 01, 2010, 23:53:12 PM
Op Birdpix (en ook hier op w.nl) zijn veel onderstaarten van Ringmussen te bekijken (veel minder van Huismussen?). Dan zie je dat er behoorlijk wat variatie is, van scherp afgetekend en puntig tot vaag en rond. Misschien gemiddeld toch wat markanter. Verder ontbreekt bij de mysterybird naast het wit enig warmbruin en is het een en al grauwheid van buik tot osdv. Maar echt hard tegen Ringmus hoeft dat dus niet te zijn.


Verder viel me nog op dat de poten en nagels van Ringmus vaak iets lichter zijn dan van Huis, maar hoe hard (en bruikbaar) dat is weet ik ook niet.


Blijft wat mij betreft over, maar dat is al helemaal lastig hard te maken, het forse voorkomen van de vogel.

Bedankt alvast Marijn, bespaart me alvast wat zoekwerk. Dat van die poten was mij ook al opgevallen (de nagels vooral ook?) maar te kleine sample om verantwoorde conclusies te trekken. Denk wel dat je gelijk hebt dat je zulke grauwe Ringmussen niet veel ziet, misschien alleen 1e winter vogels in vers kleed? 't Is alleen niet echt keihard, evenmin als het formaat en dus wat lastig te gebruiken bij zo'n raadselpiet-discussie.
P.S. Handbook BWP lijkt me hier een beetje in de steek te laten maar wellicht heb ik iets over het hoofd gezien: morgen nog 's nalezen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Citaat van: frankneijts op februari 01, 2010, 22:52:31 PMKan natuurlijk niet zeggen of Vincent daarmee anderen voor al te grote dwalingen heeft behoed............ 8)
Hoor ik iemand 'poll' fluisteren?

Fijn dat er leven is na de kanoet, dank Frank voor een leuke mystery bird, hopelijk snel een verse  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

BramtK

#39
Ja ja, Frank zegt wel dat het een Huismus is, maar de door hem gemaakte foto biedt natuurlijk gewoon te weinig informatie om de determinatie te bevestigen. Jammer Frank, volgende keer beter, misschien kan je nog eens bij dezelfe boom gaan posten om te kijken of 'ie terugkomt.  ;)

Welke Kanoet!?
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: vincenthart op februari 02, 2010, 00:09:39 AM
Citaat van: frankneijts op februari 01, 2010, 22:52:31 PMKan natuurlijk niet zeggen of Vincent daarmee anderen voor al te grote dwalingen heeft behoed............ 8)
Hoor ik iemand 'poll' fluisteren?

Fijn dat er leven is na de kanoet, dank Frank voor een leuke mystery bird, hopelijk snel een verse  :duim:

Tja, aan de andere kant denk ik dat een aantal forum(m?)ers dermate eigenwijs is dat ze zich weinig aantrekken van wat anderen voor oplossing aanbieden.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bas vd Burg

Maar kunnen we hier geen "mystery-bird-topic" oprichten? Ik moet zeggen dat het op zich wel leerzaam is. We hebben nu al een paar keer leuke topics gehad (die tjiftjaf een tijdje geleden, de Kanoet en nu de Huismus)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Folkert Jan

ben ik het helemaal mee eens!!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Michael Schaper

ik ook.
Ik deed wel eens mee met de mysterybird bij lauwersmeer.com maar die doen het niet meer geloof ik.
Je leert er erg veel van

Folkert Jan

die ging niet meer door wegens een gebrek aan foto's
ook vind ik deze manier prettiger, omdat je met zen allen discuseert en andere mensen weer op kenmerken wijzen waar jezelf misschien overheen had gekeken.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jarinka

Ik heb nog een mooie mysterybird, maar het grootste deel van de mensen hier zal hem al gezien hebben...
Groeten, Jarinka Heijink