Hoofdmenu

geel soldaatje?

Gestart door MARIA, mei 20, 2009, 17:05:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

MARIA

Hallo,
Dit mooie diertje kwam aanvliegen en trok zich niets van de camera aan! :blink:
Is het een geel soldaatje?
Op mijn keversite leek hij wel iets op de Cantharis cryptica, maar dan mis ik de donkere ring op de poten.
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

jan cuppen

Deze is niet te doen vanaf foto.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

MARIA

#2
Dank je wel Jan, Ik zet hem op Cantharis spec.
Want ik neem aan dat ik wel de goeie familie had?
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

Arp

#3
Hé Jan (en andere Keverkenners),

Je antwoord noopt mij nog eens verder te kijken dan mijn neus lang is en dat roept dan wederom wat vragen op ... sorry alvast  :rolleyes:

Van Internet bij elkaar gezocht, zou ik voor NL op deze 'dubbelgangerachtigen' komen:

  • C. livida (10-14mm); wrn: "Vrij algemeen" - geen info/kenmerken
  • C. rufa (8-10mm); wrn: "Vrij algemeen" - geen info/kenmerken
  • C. cryptica (6-8mm); wrn: "Vrij algemeen" - geen info/kenmerken
  • C. pallida (6-8mm); wrn: "Algemeen" - geen/weinig zwart op kop en poten??
  • C. figurata (6-8mm); wrn: niet beschikbaar!? Volgens FE niet in NL, volgens nlsrt wel (inheems 1a, Brakman 1966).
Zijn ze dat allemaal voor NL of mis ik wat? Edit ja je mist wat ;) :

  • Absidia rufotestacea  (7-11,2mm); wrn: "Algemeen"
  • Rhagonycha translucida (9-11mm)


Kloppen de afmetingen? Ik had die tot nu toe namelijk gebruikt om de grote beesten dan toch maar als livida af te boeken :-\

Zijn het echt allemaal volledige fotodubbelgangers, dus allemaal dat zwarte streepje/vlekje op de kop, allemaal oranje/zwarte poten, oranje 'connexivium', zelfde habitus etc etc of zijn er toch enkele 'fotoverschillen' voor één of twee van de soorten?? Volgens de omschrijving (op wrn) bij C. pallida zou ik bijvoorbeeld aannemen dat die geen zwart streepje op de kop heeft?

Hoe algemeen/zeldzaam zijn ze in NL? Kloppen die 'waarden' van wrn die ik hierboven heb overgenomen?

Zijn er duidelijke beperkingen t.a.v. het verspreidingsgebied voor sommige, of kunnen ze allemaal in het hele land gevonden worden?

Zijn er andere hulpmiddelen zoals biotoop, vliegtijd etc die kunnen helpen bij een identificatie?

On Topic:
Gezien de vraag van MARIA en de afmetingen uit bovenstaand overzicht lijkt de aanname gerechtvaardigd dat het in dit geval vooral tussen livida en rufa gaat (toch?). De Duitse Wikipedia noemt een aantal kenmerken voor C.rufa, deels ook versus livida, maar ja - Wikipedia hè.
- In hoeverre kloppen die kenmerken? (zie hieronder)
- In hoeverre zijn die bruikbaar? (zie opmerkingen/vragen van mij):

  • Kop rood - soms achter de ogen zwarte vlekjes (het staat er niet, maar kàn rufa zo'n zwart middenstreepje op de kop hebben??)
  • Halsschild rood - soms met "M"-vormige donkere vlek (kàn die bij livida ook voorkomen?)
  • Halsschild breed en afgerond, maar niet half-cirkelvormig zoals bij livida(?!); Achterhoeken vanaf de zijkant herkenbaar (?!)
  • Sprieten helder rood met donkere punt (heb de indruk dat bij livida alleen de eerste segmenten rood zijn??)
  • Benen geel - soms individuen met beenparen 2&3 met zwarte femora of geheel zwarte benen. (komen er ook individuen voor met (distaal) deels zwarte femora, zoals bij livida gebruikelijk ??)

En tot slot: Als ze echt niet te doen zijn, hoe kan het dan dat er voor bijna elke soort een aantal waarnemingen is die bovendien op 'zeker' staan - zijn die allemaal gevangen en uitelkaar gepeuterd? Of moeten er hoognodig meer verzamelsoorten bijkomen zoals Cantharis livida/rufa en/of Cantharis rufa/cryptica/figurate of whatever? (ik roep maar wat, ongehinderd door enige kennis van zaken, dat moge duidelijk zijn)

P.S. Komt overigens van C. livida ook de kleurvorm met zwarte dekschilden in Nederland voor? Ik zie bij de foto's op wrn geen enkele.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MARIA

#4
 Ik ben er helemaal stil van, en ben heel benieuwd naar de reacties....
Ondertussen doe ik er nog een foto bij. :rolleye:
Hier zie je goed het middenstreepje op de kop.
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

mariki

Bedankt voor deze "post" omdat ik helemaal in de war ben met die cantharidae. Ik heb veel foto's in te voeren maar ik weet niet hoe?
Met vriendelijke groeten,
Marie-Christine


Waarneming Nederland

Waarneming België

Waarneming Observado.org

Arp

#6
Tja, het zal uiteindelijk wel lastig blijven, het zou goed zijn een keer een overzichtje op te stellen dat weergeeft welke (algemene) soorten met welke (zeldzame) soorten verward kunnen worden, want er zijn (bij de ander kleurvarianten) ook best een paar die uniek zijn in de kleurcombinatie van kop, dekschildjes, halsschild en de plaats van vlekken daarop.

Speciaal bij (deze?) rode "livida"-beesten had ik tot nu toe het idee dat je ze toch enigszins van de anderen af kan zetten. Voor mijzelf waren tot nu toe de "grote knoeperds met zwart midden op de kop en half zwarte achterdijen" altijd C. livida en gaf ik het pas op bij de "helemaal rode" middenmaatjes en kleintjes. Daar komt nog bij dat ik ook zwaar de indruk heb dat die grote "livida's" hier grofweg een maandje eerder aan de beurt zijn dan de andere.

Maar ik ben een totale leek en kijk pas een jaar of twee-drie een beetje naar insecten (heb dus nagenoeg geen eigen ervaring) en de informatie die ik erover vind (in fora etc) op internet en in oude boeken (Reitter, Calwer, Jacobson etc) is tamelijk warrig en spreekt elkaar vaak tegen. Veel experts, zoals Jan hier en onder andere Boris Büche in Duitsland zie je regelmatig "kan niet" zeggen, maar het is me nooit helemaal duidelijk of ze dan vooral de aangeboden set foto's bedoelen of dat het structureel niet kan.

Anyway, wellicht (waarschijnlijk) moet ik mijn indruk van de "rode Cantharissen" herzien, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus ik zou het wel leuk vinden om erachter te komen welke van mijn oude lekenaannames niet kloppen.

Als de hierboven bij elkaar gescharrelde afmetingen kloppen (??), zou ik namelijk speciaal voor de rode livida verwachten dat je niet bang hoeft te zijn een dier dat 10-14mm groot wordt te verwarren met de soorten die 6-8mm zijn. Lastig dan weer dat die rufa er precies tussenin zit - die kun je dan met beide categorieën verwarren (nogmaals, als die afmetingen kloppen). Maar goed, het valt ook wel op, vooral als je ze "bezig" ziet, dat de mennekes een stuk kleiner zijn, maar daar staat weer tegenover dat je speciaal wat later als de dames goed vol zitten met eitjes toch ook wel weer een indruk hebt van wat de mannetjes en wat de vrouwtjes zijn (toch?).

Enfin uitgaande van die afmetingen keek ik dan vooral naar livida versus rufa en daarbij viel me op dat ik bij rufa dat zwart midden op de kop niet (nooit??) zie en dat het zwart op de dijen/knietjes (indien aanwezig) niet zover proximaal doorloopt. Groot probleem: Hoe zeker zijn al die foto's op internet gedetermineerd?! Waarschijnlijk helemaal niet zeker. Dat in je achterhoofd houdend is het dan wellicht al te makkelijk om foto's/dieren die niet in dit nieuw verworven "wereldbeeld" passen dan af te doen als "zal wel een verkeerde determinatie zijn"...

Het zou dus leuk zijn als een expert hier nog eens iets over kan zeggen, maar ik begrijp ook wel dat ze daar niet altijd zin/tijd voor hebben. Als het bij "vergeet het - kan niet" blijft is dat ook goed natuurlijk, maar dan ga je je weer wel afvragen hoe het zit met al die beesten die op wrn als "zeker" zijn ingevoerd  :-\

Tot slot @Mariki/Maria: Let wel even op dat ik hier nu alleen de (bijna) helemaal rode Cantharis-soorten heb opgevoerd en dat er ook wat beesten in andere genera zitten die er veel op lijken zoals onder andere de overbekende Kleine Rode Weekschild (Rhagonycha fulva - dekschilden met zwarte tip en vliegt pas later!) en Absidia rufotestacea (foto hier) en al naargelang je persoonlijke herkenningskunsten wellicht nog wel meer (boktorren? ;) )

P.S. @Mariki: Ik zie net dat deze link hier nog "ontbreekt". Let wel op: Daar worden alléén de meest gangbare soorten behandeld en er staat m.i. nog niet overal duidelijk genoeg bij welke dubbelgangers er eventueel zijn(!) Andere handige pagina's zijn deze op kerbtier.de (let op: ook niet alle soorten en per soort maar één kleurvariant) en natuurlijk koleopterologie.de.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)