pijlvormige kokertjes - iepenbladroller?

Gestart door Louis.Boumans, mei 05, 2009, 00:36:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

Louis.Boumans

In het zgn Slangenbosje in Soest zag ik dat in veel brandnetelbladeren een groen puntzakje stak. Wonderlijk verschijnsel. Enkele zakjes geopnend, maar ik kon niets vinden. Na enig piekeren begreep ik dat de puntjes uit een nabije hoge boom kwamen, een IEP.

Is de veroorzaker de berkenbladroller, of heeft iep een eigen soort?
groet, Louis

beetlestitch

even bij de vlinders kijken bij psychidae of zakdragers. groeten toon.
Toon Keukelaar

Louis.Boumans

dank voor je advies Toon.

Maar weet je het zeker? Deze pijltjes lijken nl erg op die van de berkenbladroller, zie
http://www.angelfire.com/ny5/natuur/kevers/depo_betu.html. Ze zijn erg groot voor de vlindertjes die zakdragers worden genoemd, nl wel twee à drie cm lang. En ze zijn gerold uit het haagbeukblad zonder de bladvoet. De zakjes van de Pychidae zijn, dacht ik, van bij elkaar gesponnen fragmentjes.

groet, Louis

beetlestitch

is ook goed mogelijk maar van een foto alleen vaak maar een suggestie. groeten toon
Toon Keukelaar

Louis.Boumans

ik zie dat ik de boom verkeerd had, het moet een Iep zijn!

Hetty Soetekouw

een prachtig verschijnsel wat ik nog niet eerder zag
mooi duidelijk linkje van die bladroller
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Hetty Soetekouw

na wat rondzoeken kwam ik op dit linkje
http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=insecten&id=641
niet alleen op de berk, maar ook andere loofbomen
misschien helpt dit je verder?
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Th.Heijerman

Volgens mij is de eerste suggestie van Louis correct: wat je hier ziet is een bladrol van Deporaus betulae (zo te zien van berkenblad gemaakt, maar ze zijn oligofaag) en daarvan dan het laatste gedeelte, vanaf de plek waar de hoofdnerf is doorgeknaagd. Dat rolletje is naar beneden gevallen en precies terechtgekomen in een gat in het blad van een grote brandnetel ...

Theodoor

Louis.Boumans

bedankt, Hetty en Toon!

ik moet er nog eens langs om te kijken welke bomen het zouden kunnen zijn.
De puntzakken zijn in groten getale naar beneden gevallen, en veroorzaken zelf de gaten in de brandnetelbladeren.

beetlestitch

uit kweken is de 100% optie en dan is dat probleem opgelost want ik ben wel nieuwsgierig. groeten toon.
Toon Keukelaar