Hoofdmenu

ascomyceet

Gestart door peterpeperkamp, mei 19, 2009, 21:41:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

peterpeperkamp

weer een - voor mij - onbekende asco. op dode boomtak.  wit/grijs korrelig dun streepje van ca 6 x 2 mm waaruit gele geleiachtige korreltjes groeien waarin de asci zitten.
lange smalle,  gebogen witte sporen 22.4-31.6 x 5.8-6.6 um met inwendige olie (?) druppels.

Tussen de asci zeer veel haar dunne parafysen.

Groet Peter

bruggeman

Weet je zeker dat dit een soort is? Is het witte hetzelfde als die trilmassa?
groet,
Ida

peterpeperkamp

Citaat van: bruggeman op mei 22, 2009, 15:50:13 PM
Weet je zeker dat dit een soort is? Is het witte hetzelfde als die trilmassa?

nou Ida, zeker weten doe je het nooit , maar de gele kluitjes kwamen alleen maar op de plaatsen waar die witte korrelvlekjes ( conidien ? ) waren, je ziet ze ook op de kluitjes zitten. mogenlijk staan ze nog op de boom in het duin ( als ik het terug kan vinden... ) en kan ik nog eens een observatie plegen en wat materiaal meenemen.

gr. Peter
Groet Peter

Stip

Hoi Peter,
ik heb er geen idee van, als ik het zie zou ik in eerste instantie zeggen dat het hars-klodders waren maar met asci???
Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

bruggeman

Hars daar had ik nog niet aan gedacht. Hars kun je onmideelijk herkennen aan de smaak
groet,
Ida

peterpeperkamp

Citaat van: Stip op mei 22, 2009, 19:28:41 PM
Hoi Peter,
ik heb er geen idee van, als ik het zie zou ik in eerste instantie zeggen dat het hars-klodders waren maar met asci???
Stip

geen hars, verschillende  kluitjes bekeken !!  ik ben nu echt nieuwsgierig geworden morgen op speurtocht de duinen in  voor materiaal!

Peter

Peter
Groet Peter

peterpeperkamp

helaas niet meer terug kunnen vinden..... dus dit was het dan voor dit topic..

allen bedankt voor de aandacht..

Peter
Groet Peter