Goed Vlinderjaar?

Gestart door Jeroen Nagtegaal, mei 19, 2009, 17:56:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lex Peeters

#90
Eikenpage beleeft inderdaad ook weer een goed jaar. Dit jaar voor het eerst in mijn achtertuin en einde middag daar circa 10 dansend rond de kruin van een grote eik. Ook elders kost het geen enkele moeite de soort waar te nemen. Binnenkort zal ik een vorig jaar gevonden populatie Bruine Eikenpages bezoeken. Benieuwd of het die ook voor de wind gaat.

Gr.,

Lex

Elachista

Citaat van: nicky hulsbosch op juli 13, 2009, 22:22:59 PM
ze worden weer gemeld. volop distelvlinders. zag al bij verschillende vlinderstruiken dat het wolkte van de distelsvlinders. kan leuk worden. ook vrij veel atalanta's. hoop dat er nog eens wat kleine vossen komen.

Ik heb ook nooit zoveel rupsen gevonden van cardui als dit jaar, op de meeste distels zitten wel wat rupsen...maar toch het minst vaak op akkerdistel en kale jonker.
Groet,
Tymo

sjonnoh

sinds vorige zomer had ik voor het 1st een camera en fotografeerde voornamelijk vogels. nu ik ook vlinders doe weet ik pas echt hoeveel er wel niet rondvliegen!  :rolleye:
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Lex Peeters

Geniet er maar van, want je start in een uitzonderlijk jaar.

Gr.,

Lex

sjonnoh

zal ik zeker doen, al is het moeilijk om je concentratie te houden op zowel vlinders als vogels  :lol:
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

vuurvlinder

Ik geloof dat ik mijn mening toch een beetje moet bijstellen, 2009 lijkt inderdaad een goed vlinderjaar! Ik zie de laatste tijd veel Landkaartjes, Boomblauwtjes en vandaag 8 Dagpauwogen op de 2 vlinderstruiken in mijn tuin en die van de overburen. In "mijn" dorpsbos kwam ik vanavond een Zwartsprietdikkopje tegen, een soort die ik hier al een paar jaar niet zag. En wat de Distelvlinders betreft, zeker 30 op de eerder genoemde vlinderstruiken. Wat zijn ze mooi! Die verse beestjes: http://vuurvlinder64.hyves.nl/album/28255987/Dagvlinders/NwbUZvuD/fotos/651286496/0/hlUo/?&pageid=8KOQ3N9LK8SGOO8GO#media_navigator_1=1&media=0.651283453.dcGP&__state__=3
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

sjonnoh

ik had op wiki gelezendat de atalanta de meest voorkomende vlinder is in NL, maar ik zie toch wel vaker een distelvlinder. Niet dat ik het erg vindt want ik vind die persoonlijk ook hartstikke mooi  :blink:
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Elachista

Nieuws uit tuin Beetsterzwaag van vandaag:
- op een gegeven moment 8 citroenvlinders op de lathyrus, prikneus, geranium, phlox, duifkruid, vlas en buddleja
- 1 atalanta op de buddleja
- 5 distelvlinders op de buddleja
- ca 5 dagpauwogen op de buddleja
- verschillende witjes, vooral op de lagere planten zoals phlox, geranium en lathyrus
- 2 landkaartjes in de "heide-voortuin" van de buren zonnend
- een groot? dikkopje rondom het vlas, zandblauwtje en havikskruid zoevend
- bont zandoogje in de schuur gevonden
- in de schemering wemelt het (ca 30 stuks) van de gamma-uilen en micro's, overdag veel muntvlinders

Geen zandoogjes, kleine vosjes en aurelia's vandaag, gisteren wel één territoriaal aureliamannetje in de Drachtster Compagnie.

Een uitgewerkt lijstje, het is werkelijk bizar hoeveel soorten er op dit moment vliegen en vooral de aantallen zijn hoog t.o.v. vorige jaren. Rond deze tijd had je dan een paar witjes, een atalanta of vosje op de buddleja? Op de zaaisels en andere lage planten zat verder praktisch niets...
Groet,
Tymo

GerardL

Hallo iedereen,

Wij worden hier in Limburg nooit echt overgeslagen, maar gistermiddag kwam mijn zoon naar binnen rennen en vertelde dat er een zwarte vlinder met witte band naast de voordeur zat.
Hartje Brunssum, wel groene wijk naast stadspark.

Eerst wou ik hem niet geloven, erg he!

Grtzzzz

Gerard

Raoul

En toen dacht jij: He een Rouwmantel wat gaaf.

Dan is dit toch best wel een teleurstelling he  ;D



Citaat van: GerardL op juli 17, 2009, 10:38:34 AM
Hallo iedereen,

Wij worden hier in Limburg nooit echt overgeslagen, maar gistermiddag kwam mijn zoon naar binnen rennen en vertelde dat er een zwarte vlinder met witte band naast de voordeur zat.
Hartje Brunssum, wel groene wijk naast stadspark.

Eerst wou ik hem niet geloven, erg he!

Grtzzzz

Gerard

Gerard Troost

Citaat van: Raoul op juli 17, 2009, 14:08:04 PM
En toen dacht jij: He een Rouwmantel wat gaaf.

Dan is dit toch best wel een teleurstelling he  ;D


LOL

Ik wil ook wel zo'n teleurstelling ;D
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jeroen Nagtegaal

Gister toch opvallend veel koningginnepage's... Zuidelijke aanvoer?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gerard Troost

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 17, 2009, 14:35:58 PM
Gister toch opvallend veel koningginnepage's... Zuidelijke aanvoer?
en al die Oranje Luzernevlinders!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: GerardL op juli 17, 2009, 10:38:34 AM
Hallo iedereen,

Wij worden hier in Limburg nooit echt overgeslagen, maar gistermiddag kwam mijn zoon naar binnen rennen en vertelde dat er een zwarte vlinder met witte band naast de voordeur zat.
Hartje Brunssum, wel groene wijk naast stadspark.

Eerst wou ik hem niet geloven, erg he!

Grtzzzz

Gerard

Lijkt me ook leuk om in te voeren! ZIjn toch schaarse jongens in Zuid Limburg!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

GerardL

Zonet 5 min geleden ( 12.00) op mijn vlinderplant :
Zien hier een hele boel fraaie vlinders, vaak massaal.
Helaas inderdaad geen rouwmantel deze keer.
Alweer centrum Brunssum 2x

Grtzzzz

Gerard

nick w

Hier de laatste twee dagen op alle vlinderplanten alleen distelvlinders en één verdwaalde atalanta. Niks spannends dus aan deze kant van het land.

Groet,
Nick W

Jeroen Nagtegaal

Heb nu niet echt de tijd en zin om ver buiten huis te gaan, maar in de tuin:
Baltsende Koniginnepage's, 1 atalanta en 1 eikenpage... Verder een aantal witjes en vele rupsen ervan op het "onkruid"
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

sjonnoh

zie afgelopen dagen bijna alleen luzernevlinders achter mijn tuin... en we hebben nog niet eens planten of gras!
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Ted van der Knaap

...en ineens zijn ze er hier (Z-H) bij bosjes...  zie ik er af en toe 1, soms 2

vandaag vlogen ze om de paar meter op en telde er 100!!!

ARGUSVLINDER

( http://waarneming.nl/waarneming/view/44149524 )
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

dutchway

Goh Ted wat leuk..

Het valt mij hier in Drenthe momenteel op dat ik dit jaar nog zo weing atalanta's heb gezien.
Wel erg veel witjes en distelvlinders.
En van de week had ik de zilveren maan...wauw!
Ik heb er niet eens naar lopen zoeken.
Niet in mijn tuin trouwens hoor....dat zou wel heel apart gewest zijn. :rolleyes:
Groeten van Lia

vuurvlinder

Citaat van: Ted van der Knaap op augustus 08, 2009, 21:43:20 PM
...en ineens zijn ze er hier (Z-H) bij bosjes...  zie ik er af en toe 1, soms 2

vandaag vlogen ze om de paar meter op en telde er 100!!!

ARGUSVLINDER

( http://waarneming.nl/waarneming/view/44149524 )

Dat is goed nieuws!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

sjonnoh

was ongeveer 5 dagen niet meer naar het bos gegaan en nu ik er weer ben geweest, zitten er een heleboel hooibeestjes die er nog niet eerder te vinden waren
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Rinie van Reenen

Als ik het zo zie, gaat het ook goed met Bleek Blauwtje, en Klaverblauwtje. Maar vooral goed nieuws lijkt mij ook een waarneming van 39 Kleine Heivlinders!
Groet, Rinie van Reenen

vuurvlinder

Leuk! Er komt ook nog een derde generatie van het Landkaartje. Ik vond vanavond rupsen op een brandnetel die ze vergeten waren weg te maaien. Ze zitten nu in mijn aquarium en hopelijk kan ik binnenkort weer vlinders los laten.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Tim Asbreuk

Hier vliegt de derde generatie al (zuid Twente)
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

vuurvlinder

Citaat van: vuurvlinder op augustus 27, 2009, 22:03:09 PM
Leuk! Er komt ook nog een derde generatie van het Landkaartje. Ik vond vanavond rupsen op een brandnetel die ze vergeten waren weg te maaien. Ze zitten nu in mijn aquarium en hopelijk kan ik binnenkort weer vlinders los laten.

De rupsen zijn nu aan het verpoppen. Ik vraag mij af of ze dit jaar nog uitkomen, voor die beestjes lijkt mij dat niet gunstig. Ik hoop eigenlijk dat ze overwinteren en dat ik volgend jaar de vlinders kan loslaten. Heeft er iemand ervaring met het opkweken van Landkaartjes?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

jack_windig

Ik heb er 1000-en opgekweekt (voor onderzoek) dus enige ervaring heb ik wel. Het landkaartje overwintert als pop. De dieren die nu verpoppen komen pas na de winter uit en vormen dan de eerste generatie vlinders, de oranje voorjaarsvorm dus. Er is in Nederland een gedeeltelijke derde generatie, dus sommige poppen van de zomergeneratie komen al snel uit en geven weer de zwart witte vorm, die direct gaan paren en eitjes leggen, waarvan de rupsen voor de winter nog moeten verpoppen. Wat de poppen gaan doen wordt bepaald door hoe snel de rupsen groeien aan het eind van het rupsstadium. Snelle groei -> kort popstadium -> zomervorm; langzame groei -> lang popstadium -> voorjaarsvorm. Zodra de daglengte korter wordt gaan de rupsen langzamer groeien, als het warm is en de brandnetels voedzaam dan groeien ze juist wat sneller. De rupsen die om deze tijd van het jaar groeien hebben zo'n korte daglengte dat ze allemaal gaan overwinteren als pop.

vuurvlinder

Jack,

bedankt voor je reactie. Ik had al een beetje een vermoeden dat "mijn" rupsen als pop zouden overwinteren want het verpoppen gaat wel heel erg langzaam.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

nicky hulsbosch

Sinds enkele dagen zitten hier in de tuin enkele verse dagpauwogen. en verder op een vlinderstruik +/-20 beesten. ook enkele verse distels, maar die zijn nu toch minder algemeen
Groeten Nicky Hulsbosch

http://waarneming.nl/user/view/1739