Hoofdmenu

Hulp met sterns

Gestart door wouterbosgra, mei 19, 2009, 09:57:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Graag jullie hulp bij onderstaande visdieven / noordse sterns. Ik ken de kenmerken inmiddels van binnen en van buiten, maar ik durf toch nog niet zo snel een naam ergens op te plakken. Zo is te zien dat de staart mooi lang is, de vleugels lijken uit te steken achter de staart, de vleugelranden zijn redelijk scherp afgetekend, maar... ik zie een zwart puntje op de snavel. Wie kan hier chocola van maken?

frankneijts

Die eerste is een Noordse (witte wang afstekend tegen grijzige onderzijde, scherp afgetekende donkere toppen van handpennen), 2e denk ik ook maar erg lastig te zien. Donkere punt aan snavel kan voor Noordse (en geheel rood voor Visdief...).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Citaat van: frankneijts op mei 19, 2009, 10:10:22 AM
(en geheel rood voor Visdief...).
Er zal dan toch altijd een klein zwart puntje opzitten? hoezeer afgevaagd ook? En anders zal dit een zeldzame uitzondering zijn. Ik hoor erg veel ervaren vogelaars een volledige vuurrode snavel als sluitend bewijs voor een Noordse Stern gebruiken. Straks krijgen we nog te horen dat een Koolmees ook rood kan zijn ipv geel :rolleye:
Theo van Veenendaal

Gert Veurink

Citaat van: Theovanv op mei 19, 2009, 11:44:16 AM
Citaat van: frankneijts op mei 19, 2009, 10:10:22 AM
(en geheel rood voor Visdief...).
Er zal dan toch altijd een klein zwart puntje opzitten? hoezeer afgevaagd ook? En anders zal dit een zeldzame uitzondering zijn. Ik hoor erg veel ervaren vogelaars een volledige vuurrode snavel als sluitend bewijs voor een Noordse Stern gebruiken. Straks krijgen we nog te horen dat een Koolmees ook rood kan zijn ipv geel :rolleye:

jij durft...
groet!
Gert Veurink



Theovanv

Citaat van: Gert Veurink op mei 19, 2009, 12:53:12 PM
Citaat van: Theovanv op mei 19, 2009, 11:44:16 AM
Citaat van: frankneijts op mei 19, 2009, 10:10:22 AM
(en geheel rood voor Visdief...).
Er zal dan toch altijd een klein zwart puntje opzitten? hoezeer afgevaagd ook? En anders zal dit een zeldzame uitzondering zijn. Ik hoor erg veel ervaren vogelaars een volledige vuurrode snavel als sluitend bewijs voor een Noordse Stern gebruiken. Straks krijgen we nog te horen dat een Koolmees ook rood kan zijn ipv geel :rolleye:

jij durft...
Want? Omdat ik verbaasd ben dat een kenmerk dat ik door meerdere mensen heb horen gebruiken als niet toereikend wordt beschouwd? Ik spreek er verder geen oordeel over uit, ben er wel verbaasd over en vraag me af in hoeverre dit niet om een uitzondering gaat.
Theo van Veenendaal

wouterbosgra

Zo Theo, jij bent echt als een speer gegaan sinds we mekaar vorig jaar op de heide tegenkwamen! Je hebt me iig qua soorten inmiddels dik ingehaald :) Natuurlijk heb ik als beginner geen hard antwoord op je vragen, maar wat ik inmiddels geleerd heb is dat er geen absolute autoriteit op het gebied van vogeldeterminatie is. Eerst voer ik blind op de ANWB gids, later op tips van mensen die ik tegenkwam met meer ervaring dan ik. Uiteindelijk is mijn conclusie dat het soms een kwestie van smaak is. Iedereen heeft zo zn eigen methodes (die overigens waarsch voor 99% wel overeenkomen), gebaseerd op ofwel zn eigen ervaringen, ofwel zn vertrouwen in bepaalde 'kenners'. Om een voorbeeld te noemen: Ik denk dat ik dit weekend 10 'kenners' gesproken heb over noordse vs visdief en natuurlijk heb ik ook de ANWB doorgespit. Daarnaast volg ik dit forum al 2 jaar, inclusief alle bijbehorende discussies (die soms op een leek nogal mierenneukerig overkomen, maar wel degelijk belangrijk en leerzaam zijn). En toch noemt Frank hier een kenmerk waar ik nog nooit van had gehoord: De witte wang.

Dit kenmerk gaat nu bij mij de boeken in omdat ik inmiddels wel heb gemerkt dat Frank een hardcore kenner is, maar ik weet zeker dat ik de komende jaren nog 10 andere kenners zal tegenkomen die bij hoog en bij laag dit kenmerk naar het rijk der fabelen zullen verwijzen. Of zullen vertellen dat het alleen bruikbaar is in bepaalde gevallen / kleden / omstandigheden. Die kennis voeg ik weer toe, en zo blijf je een beetje heen en weer zwalken. En dan komt hopelijk ooit de veldervaring erbij en ben ik in staat op dit soort kenmerken zelf op hun merites te beoordelen... Maargoed voor ik 100 noordse sterns heb gezien ben ik nog wel even verder :)

Gert Veurink

omdat zoals Wouter het zegt Frank "een hardcore kenner is". Dat wil niet zeggen dat ie altijd gelijk heeft, maar wel dat tegenspreken omdat  jij van "erg veel ervaren vogelaars hoort dat een volledige vuurrode snavel als sluitend bewijs voor een Noordse Stern is te gebruiken" op mij wat eigenwijs overkomt. That's all.

Overigens sluit ik zelfs een rode koolmees niet bij voorbaat uit. Het gaat er volgens mij vooral om dat je altijd kritisch blijft kijken en dan bij voorkeur niet alleen naar de snavel. Verder hebben natuurlijk bijna alle visdieven een zwart puntje op de snavel, maar als die er niet is (of je die niet goed hebt waargenomen...) maakt dat m nog niet gelijk een noordse. Het kan dan ook nog bijv. een ooievaar zijn. ;)
groet!
Gert Veurink



Theovanv

#7
Citaat van: wouterbosgra op mei 19, 2009, 13:24:52 PM
Zo Theo, jij bent echt als een speer gegaan sinds we mekaar vorig jaar op de heide tegenkwamen! Je hebt me iig qua soorten inmiddels dik ingehaald :) Natuurlijk heb ik als beginner geen hard antwoord op je vragen, maar wat ik inmiddels geleerd heb is dat er geen absolute autoriteit op het gebied van vogeldeterminatie is. Eerst voer ik blind op de ANWB gids, later op tips van mensen die ik tegenkwam met meer ervaring dan ik. Uiteindelijk is mijn conclusie dat het soms een kwestie van smaak is. Iedereen heeft zo zn eigen methodes (die overigens waarsch voor 99% wel overeenkomen), gebaseerd op ofwel zn eigen ervaringen, ofwel zn vertrouwen in bepaalde 'kenners'. Om een voorbeeld te noemen: Ik denk dat ik dit weekend 10 'kenners' gesproken heb over noordse vs visdief en natuurlijk heb ik ook de ANWB doorgespit. Daarnaast volg ik dit forum al 2 jaar, inclusief alle bijbehorende discussies (die soms op een leek nogal mierenneukerig overkomen, maar wel degelijk belangrijk en leerzaam zijn). En toch noemt Frank hier een kenmerk waar ik nog nooit van had gehoord: De witte wang.

Dit kenmerk gaat nu bij mij de boeken in omdat ik inmiddels wel heb gemerkt dat Frank een hardcore kenner is, maar ik weet zeker dat ik de komende jaren nog 10 andere kenners zal tegenkomen die bij hoog en bij laag dit kenmerk naar het rijk der fabelen zullen verwijzen. Of zullen vertellen dat het alleen bruikbaar is in bepaalde gevallen / kleden / omstandigheden. Die kennis voeg ik weer toe, en zo blijf je een beetje heen en weer zwalken. En dan komt hopelijk ooit de veldervaring erbij en ben ik in staat op dit soort kenmerken zelf op hun merites te beoordelen... Maargoed voor ik 100 noordse sterns heb gezien ben ik nog wel even verder :)
Daar heb je helemaal gelijk in Wouter ;) Je hoort idd veel verschillende theorieen en technieken en daar moet je zelf een beetje een weg in vinden die voor jou goed werkt en natuurlijk ook gestaaft is op feiten. Ik heb naar een Noordse Stern zitten kijken op Texel samen met een paar andere vogelaars, die veel ervarener zijn dan ik. Vooral de vuurrode snavel zonder enige spoor van een zwart stip en/of vlek gecombineerd met de zeer goede lichtomstandigheden waren een duidelijk kenmerk dat ook in de tekst van de ANWB-gids als kenmerk genoemd wordt. Daarnaast had hij ook een egaler grijzige aanblik, maar dat vind ik zelf een kenmerk dat veel makkelijker beinvloedt wordt door lichtval etc.

Ik heb idd erg veel en fanatiek gevogeld sinds een dik jaar geleden, maar ik kan me herinneren dat jij toen erg snel was in het herkennen van alle geluiden, iets wat ik nog steeds erg lastig kan vinden hoor ;) Heb wel erg veel geleerd van anderen in het veld, hier op het forum, de boeken en mn eigen veldervaring maar zie mezelf nog steeds als beginner hoor :) Maar ik probeer altijd ook zelf goed te kijken en te lezen en kritisch te blijven en niet zomaar alles aan te nemen, daar leer je uiteindelijk denk ik meer van.

@Gert: Wat is er eigenwijs aan om te zeggen dat er misschien nog meer ervaren vogelaars zijn dan alleen Frank Neijts die ik niet persoonlijk ken, maar die ik zeker respecteer om zijn kennis en grondigheid. Maar soms denk ik wel eens, zo kun je altijd wel iets inbrengen tegen een determinatie die voor heel veel vogelaars wel zou volstaan en die zelfs op die manier in de tekst van de ANWB-gids staat, die door Frank nog wel eens geroemd is. Als ik nou zou zeggen dat ik het zelf allemaal beter weet, dat zou pas eigenwijs zijn. Ik probeer juist ook de mening van andere vogelaars mee te nemen die meer kennis hebben dan ik. Vind ik zelf het tegenovergestelde van eigenwijs, maar goed. Of moeten we met zn allen op alles dat Frank zegt ja en amen zeggen en verder niet naar anderen luisteren? Dat lijkt me ook wat overdreven en dat zal ook Frank's bedoeling niet zijn denk ik.
Theo van Veenendaal

Gert Veurink

Citaat van: Theovanv op mei 19, 2009, 13:57:14 PM@Gert: Wat is er eigenwijs aan om te zeggen dat er misschien nog meer ervaren vogelaars zijn dan alleen Frank Neijts die ik niet persoonlijk ken, maar die ik zeker respecteer om zijn kennis en grondigheid. Maar soms denk ik wel eens, zo kun je altijd wel iets inbrengen tegen een determinatie die voor heel veel vogelaars wel zou volstaan en die zelfs op die manier in de tekst van de ANWB-gids staat, die door Frank nog wel eens geroemd is. Als ik nou zou zeggen dat ik het zelf allemaal beter weet, dat zou pas eigenwijs zijn. Ik probeer juist ook de mening van andere vogelaars mee te nemen die meer kennis hebben dan ik. Vind ik zelf het tegenovergestelde van eigenwijs, maar goed. Of moeten we met zn allen op alles dat Frank zegt ja en amen zeggen en verder niet naar anderen luisteren? Dat lijkt me ook wat overdreven en dat zal ook Frank's bedoeling niet zijn denk ik.

Laat maar, ik zal je vast verkeerd begrepen hebben. Jij mij wel in elk geval, maar dat zou daar een logisch gevolg van kunnen zijn.
groet!
Gert Veurink



frankneijts

Ik baseer me als het even kan op feiten, niet op meningen. Nu kunnen meningen feiten worden maar dat is een volgend stadium.
Nadat ik zelf ooit een Visdief met geheel rode snavel had gezien ben ik dat gaan nazoeken en wat vind ik dan in het Handbook BWP bij het hoofdstukje 'Bare parts' (bij Visdief natuurlijk..): "Bill scarlet or coral red with c. 12-18 mm. of tip black, but this occasional absent" En in 'Sterns van Europa en Noord-Amerika' lees ik "snavel zeer zelden geheel oranjerood" waarbij gerefereerd wordt aan een artikel uit 1935, is toch al een paar jaar bekend dus...
Dat Noordse Sterns vaker een donkere punt aan de snavel hebben is, naar ik mag hopen, iets algemener bekend: zelf heb ik dat alleen al in de Kempen (een beperkt sample dus) meermalen gezien. Nog even afgezien van het feit dat die snavelkleur een rotkenmerk is: de kleur verandert bij beide soorten naargelang leeftijd en tijd van het jaar + dat het erg lastig met zekerheid is vast te stellen of een snavel wel of geen donker uiteinde heeft. De tijd die je daarvoor nodig hebt kun je beter besteden aan het checken van andere, veel gemakkelijker kenmerken!
Dat Noordse Sterns vooral in vol zomerkleed witte wangen hebben, duidelijk witter dan de soms erg grijze onderdelen en opvallender dan bij Visdief, is niks nieuws en staat zelfs in de ANWB-gids.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Blij dat je zelf ook zegt dat de volledig rode snavel van een Visdief zeer zelden voorkomt. Maar goed, wat ik er weer van leer is dat je altijd naar zoveel mogelijk kenmerken moet kijken om een soort te determineren ;)
Theo van Veenendaal

frankneijts

#11
En Koolmezen kùnnen rood zijn i.p.v. geel.............

Overigens was het in eerste instantie niet de vraag of al of geen zwart puntje al of niet een uitzondering is. Het feit dat het kàn voorkomen (ook gebaseerd op eigen ervaring) + dat het zo verdomd lastig te zien kan zijn, maken dit voor mij een bijna onbruikbaar kenmerk en al helemaal niet diagnostisch. En dat laatste beweren die "erg veel ervaren waarnemers" die Theo hoort en die "een volledig vuurrode snavel" als "sluitend bewijs voor een Noordse tern gebruiken" wèl.(onderstreping van mij, FN). Niet ervaren genoeg dus, die waarnemers......?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jaap Denee

Citaat van: frankneijts op mei 19, 2009, 14:46:23 PM
En Koolmezen kùnnen rood zijn i.p.v. geel.............

Zit er dan tenminste wel een zwart puntje aan, Frank?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

frankneijts

Citaat van: Jaap Denee op mei 19, 2009, 14:56:57 PM
Citaat van: frankneijts op mei 19, 2009, 14:46:23 PM
En Koolmezen kùnnen rood zijn i.p.v. geel.............

Zit er dan tenminste wel een zwart puntje aan, Frank?

Dat moet je er dan aan zuigen Jaap........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Citaat van: frankneijts op mei 19, 2009, 14:46:23 PM
En Koolmezen kùnnen rood zijn i.p.v. geel.............

Overigens was het in eerste instantie niet de vraag of al of geen zwart puntje al of niet een uitzondering is. Het feit dat het kàn voorkomen (ook gebaseerd op eigen ervaring) + dat het zo verdomd lastig te zien kan zijn, maken dit voor mij een bijna onbruikbaar kenmerk en al helemaal niet diagnostisch. En dat laatste beweren die "erg veel ervaren waarnemers" die Theo hoort en die "een volledig vuurrode snavel" als "sluitend bewijs voor een Noordse tern gebruiken" wèl.(onderstreping van mij, FN). Niet ervaren genoeg dus, die waarnemers......?
Altijd makkelijk om anderen dan maar af te branden, maar als je op 20 meter een Visdief/Noordse Stern ziet zitten met perfecte lichtomstandigheden en een scoop en je ziet elk zandkorreltje zitten en je ziet dan een vuurrode snavel zonder ook maar enig puntje of vlekje zwart dan mag je mij vertellen hoe veel nullen je achter de komma moet zetten voor er een 1 staat om uit te drukken hoe groot de kans is dat het toch een Visdief is. Maar goed, blijkbaar is er maar 1 goede vogelaar op de wereld... Want ja, een vogel met een rode snavel kan ook nog een Ooievaar zijn :-X
Theo van Veenendaal

Jaap Denee

Citaat van: frankneijts op mei 19, 2009, 15:03:17 PM
Citaat van: Jaap Denee op mei 19, 2009, 14:56:57 PM
Citaat van: frankneijts op mei 19, 2009, 14:46:23 PM
En Koolmezen kùnnen rood zijn i.p.v. geel.............

Zit er dan tenminste wel een zwart puntje aan, Frank?

Dat moet je er dan aan zuigen Jaap........

Daar was ik al bang voor. Stel je voor:

Sta je heel geniepig voorover gebogen in de bosjes, fietst er iemand langs: "Meneer, want bent u aan het doen?"
"Ik zuig een zwart puntje aan dit kleine, rode vogeltje, wat dacht u dan?".

Theo, niet zo heetgebakerd (je begint de nieuwe attractie van waarneming.nl te worden). Ik kan me de reacties wel een beetje voorstellen. Toen ik net begon met vogels kijken luisterde ik naar wat me verteld werd en stelde ik niet alles direct ter discussie (maar vroeger was alles beter... ;)). Plaatjes van Visdieven zonder echt zwarte snavelpunt zijn niet eens zo moeilijk te vinden. Stel je dit beest eens voor, op een afstand van honderd meter: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=113136...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

frankneijts

Citaat van: Theovanv op mei 19, 2009, 15:14:36 PM
Citaat van: frankneijts op mei 19, 2009, 14:46:23 PM
En Koolmezen kùnnen rood zijn i.p.v. geel.............

Overigens was het in eerste instantie niet de vraag of al of geen zwart puntje al of niet een uitzondering is. Het feit dat het kàn voorkomen (ook gebaseerd op eigen ervaring) + dat het zo verdomd lastig te zien kan zijn, maken dit voor mij een bijna onbruikbaar kenmerk en al helemaal niet diagnostisch. En dat laatste beweren die "erg veel ervaren waarnemers" die Theo hoort en die "een volledig vuurrode snavel" als "sluitend bewijs voor een Noordse tern gebruiken" wèl.(onderstreping van mij, FN). Niet ervaren genoeg dus, die waarnemers......?
Altijd makkelijk om anderen dan maar af te branden, maar als je op 20 meter een Visdief/Noordse Stern ziet zitten met perfecte lichtomstandigheden en een scoop en je ziet elk zandkorreltje zitten en je ziet dan een vuurrode snavel zonder ook maar enig puntje of vlekje zwart dan mag je mij vertellen hoe veel nullen je achter de komma moet zetten voor er een 1 staat om uit te drukken hoe groot de kans is dat het toch een Visdief is. Maar goed, blijkbaar is er maar 1 goede vogelaar op de wereld... Want ja, een vogel met een rode snavel kan ook nog een Ooievaar zijn :-X

Nieuwe attractie? Ik heb daar toch echt een ander beeld bij.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

wouterbosgra

#17
Zonder me in de discussie te willen mengen: Ik kan Theo's vraag ook goed begrijpen. Vooral als je nog niet zoveel ervaring hebt met een soort probeer je in te schatten hoe hard / bruikbaar een kenmerk is. En ik vind het ook handig om 'zachte' kenmerken bij de determinatie te gebruiken. Concreet voorbeeld: Als ik een visdief zie met een volledig rode snavel dan stap ik van mijn fiets en pak de kijker, bij een visdief met zwarte punt fiets ik door. Natuurlijk is dit vloeken in de kerk voor sommigen, omdat er ongetwijfeld betere kenmerken zijn. Maar als beginner kunnen dit soort dingen je toch helpen om een laten we zeggen 'eerste selectie' te maken. Dan is het dus handig om te weten hoe vaak de door Frank beschreven uitzonderingen voorkomen: Als een afwijking bijv in de orde van 1 op een miljoen ligt dan betekent dat voor mij dat het zachte kenmerk behoorlijk bruikbaar is, als de helft van alle visdieven een zwarte punt zou missen wordt het een ander verhaal.

Mijn vragen zijn in ieder geval beantwoord en ik heb een boel geleerd, waarvoor dank aan allen die hebben bijgedragen!

Martijn Bot

Citaat van: Jaap Denee op mei 19, 2009, 15:34:23 PM
Citaat van: frankneijts op mei 19, 2009, 15:03:17 PM
Citaat van: Jaap Denee op mei 19, 2009, 14:56:57 PM
Citaat van: frankneijts op mei 19, 2009, 14:46:23 PM
En Koolmezen kùnnen rood zijn i.p.v. geel.............

Zit er dan tenminste wel een zwart puntje aan, Frank?

Dat moet je er dan aan zuigen Jaap........


Theo, niet zo heetgebakerd

Ik ken mensen die nog veel heetgebakender (prachtig Nederlands) zullen reageren wanneer een laatst verworven nieuwe soort van de lijst weggeredeneerd dreigt te worden (zie soortenteller Theo)!

frankneijts

#19
Citaat van: Martijn Bot op mei 19, 2009, 16:09:10 PM
Citaat van: Jaap Denee op mei 19, 2009, 15:34:23 PM
Citaat van: frankneijts op mei 19, 2009, 15:03:17 PM
Citaat van: Jaap Denee op mei 19, 2009, 14:56:57 PM
Citaat van: frankneijts op mei 19, 2009, 14:46:23 PM
En Koolmezen kùnnen rood zijn i.p.v. geel.............

Zit er dan tenminste wel een zwart puntje aan, Frank?

Dat moet je er dan aan zuigen Jaap........


Theo, niet zo heetgebakerd

Ik ken mensen die nog veel heetgebakender (prachtig Nederlands)
Denk dat het dan eerder "heter gebakerd" moet zijn Martijn maar dat terzijde..... B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gerard Troost

Wat een zeldzaam onzinnige pixelneukerij! Wouter upload even een fatsoenlijke versie van die foto's dan gaan we het weer ergens over hebben.

(Ik zie wel 4 zwarte pixels op de snalvelpunt van deze stern...  :angel:)




Hoe ..... lang moet je zuigen op de rode snavel van een Noordse Stern om er een zwart puntje aan te krijgen?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen