Uitkweken: hoe?

Gestart door Gretchen, mei 18, 2009, 13:02:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gretchen

Ik heb een stam/wortelgal gevonden op een duizendblad; volgens de Oecologische Flora (dl. 4, blz. 71) kan het veroorzaakt zijn door twee verschillende boorvliegen: Oxyna flavipennis of Dithryca guttularis. Wie kan mij uitleggen hoe ik de gal kan uitkweken? heb het geheel voorlopig in een potje met water gezet.

Margreet.

Floppy

#1
Hoi Margreet,

Plaats het geheel in een glazen pot met heel fijn gaas op de opening, bij voorkeur in een onverwarmde schuur o.i.d. (zodat het niet te warm staat). Elke dag kijken of er al iets is verschenen.
Mogelijk is het in dit geval (als het echt om een wortelgal gaat) nodig om de plant in wat grond te zetten en dat af en toe iets te bevochtigen. Je loopt dan wel kans op schimmel.
Zelf zou ik de zaak liever droog uitbroeden.  :lol:

BTW: hoe heb je dit mooie exemplaar eigenlijk ontdekt? Stak 'ie wat boven de grond uit?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Gretchen

Hallo Floppy,

dank je wel voor je tips. Ik heb een stukje van mijn vlindernet opgeofferd en wat aarde in het potje erbij gedaan en wat water eruit. Ik ben heel benieuwd...
Ik vond de gal terwijl ik op zoek was naar tuinslakken voor het Evolutie Megalab. Hij lag zomaar los op het zand, naast een vijver met zwerfstenen, in een parkachtig gebiedje, Mariendal, in Den Helder. Hij viel me op door de rode kleur.

Wordt vervolgd, hoop ik.

Margreet.

Gretchen

Toen de gal alleen in water stond, is er een worteltje uit gegroeid en is de gal van boven een beetje opengespleten, alsof er een nieuwe plant ging groeien. Later heb ik de gal droger gezet, aarde bij het water gedaan en water zoveel mogelijk afgegoten. De groei van het galdeel is daarmee gestopt. Ik heb een foto maar die is niet best, van boven genomen. Links de gal, die groen opensplijt, rechts het plantje.

Margreet.

Gretchen

Er is iets geboren!  :blink: Het is een heel klein insect, ik ga er proberen een foto  :micro: van te maken. De gal is nu helemaal verdroogd. Ik weet niet zeker of het insect uit de gal is gekomen. Verder zijn er ook twee slakkenhuisjes tevoorschijn gekomen, een Cochlicopa lubrica en een Vallonia spec. (geen V. costata)

Wordt vervolgd!

Margreet.

Gretchen

Hier komen de foto's. Ik heb een monoculair en daar kan ik slechts onderdelen van het diertje mee fotograveren, dus het wordt een puzzel.

Margreet.

Floppy

Ben aan 't puzzelen. Mijn kennis is overigens nogal beperkt, dus het is de vraag of dat (mijnerzijds) iets oplevert.  :angel:
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Gretchen

Hallo Floppy,

leuk dat je meedenkt. Ik zal het beestje in de alcohol zetten. :rolleye:

Margreet.

Gretchen

Ik heb eerst nog een poging gedaan tot fotograferen van het hele beestje tegelijk, hierbij mijn schamele pogingen:

Margreet.

Gretchen

Ik heb via het forum Vliegen en muggen de oplossing gevonden, mede dankzij Jan Willem: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=79701.new#top
Het is dus Rhopalomyia millefolii (Loew).

Iedereen bedankt voor het meedenken. :duim:

Margreet.


Floppy

Een mooi resultaat van een serieuze zoektocht.   :duim:
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Gretchen

Nog een toevoeging: een foto van de gal na afloop, ingedroogd.

Margreet.