waarom blijven die ver.....!@#$%^beesten niet zitten????

Gestart door Eddy Clerx, mei 17, 2009, 12:53:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Eddy Clerx

Of is dit misschien eng??

michel.wissink

Als ik me verplaats in een beest, vind ik dat best een eng ding, ja!
(Maar ben zelf ook geen voorstander van fotograferen met flits).
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Eddy Clerx

.. ik ook niet. Insekten fotograferen is een totaal andere decipline als  groot spul of vogels. Ook moeilijk, maar bij f16-f32 bv, daar heb je heel veel licht voor nodig, en dat heb je nu eenmaal niet in het bos, gras, 'snachts enz... Dit ding laat het flitslicht op natuurlijk licht lijken. Kijk maar 's bij mijn plaatjes...
voorbeeld .. http://waarneming.nl/foto/view/670725

wijnands

Ik heb de flitser meestal los in de hand, gaat ook goed. Flitsen bij insecten gaat prima, bij vogeltjes heb je, in mijn ervaring, hooguit 2 foto's voordat je model gevlogen is.
Groeten,
Jeroen Wijnands

michel.wissink

Citaat van: Eddy Clerx op mei 17, 2009, 17:26:38 PM
.. ik ook niet. Insekten fotograferen is een totaal andere decipline als  groot spul of vogels. Ook moeilijk, maar bij f16-f32 bv, daar heb je heel veel licht voor nodig, en dat heb je nu eenmaal niet in het bos, gras, 's nachts enz... Dit ding laat het flitslicht op natuurlijk licht lijken. Kijk maar 's bij mijn plaatjes...
voorbeeld .. http://waarneming.nl/foto/view/670725
Dat is inderdaad mooi zacht licht, en ik denk ook niet dat de bij er veel last van heeft gehad. Maar ik zie ook wel eens foto's van opschrikkende, verblinde nachtdieren  o.i.d.; daar is bij jou geen sprake van, begrijp ik.  :duim:
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

pia zz

hoezo eng, als je een heel klein vogeltje bent, en er komt iets aan wat zooo groot is en ook nog licht geeft :o :o ;D
  groet Pia.

Gretchen

Een teleobjectief kan natuurlijk ook een oplossing zijn, als je het insect niet wilt laten schrikken. Een statief is dan wel handig. Een kennis van me heeft een eenpootstatief voor het fotograferen van insecten met teleobjectief.

Margreet. ;)

Eddy Clerx

Dat helpt zeker. De eenpoot en de 200mm gaat nu ook mee. (Met de 105mm 1:1 is de afstand tot voorste lens element slechts ca 14 cm!! ) Je hebt al vol zonlicht nodig om (bv met lichtwaardeEV=15, iso200 1/250s f11 een foto te schieten. Ook zon geeft harde schaduwen en met een reflector jaag je gegarandeerd alles weg en,  Je staat jezelf altijd in het licht.  :angry: Die 1/250 is ook te lang om in 1:1 scherpe foto's te schieten op een eenpoot en daar is de korte flitsduur (1/1000s of korter), een voordeel. Het draagbare zonnetje zorgt ervoor dat je altijd en overal kunt schieten. Het flitsertje levert deze hoeveelheid licht al op 1/8 van zijn energie. (1/8000sec? ik zal het eens meten)
En dan, ja dan!!!! .... mislukken toch nog 95%van je foto's ;D bv omdat de focus net niet ligt waar jij dat wil of dat @#$%^beest net z'n ko.. naar je toedraaid. ... :angry:
wat een hobby.... :rolleye:
tnx for the tmbs

Eddy Clerx

Dit is echt offtopic maar voor wie het interresseerd  sb600 Manual 1/8 >> 1/3500 sec

Elachista

Ik herken het veldprobleem wel  ;D Het meeste fotografeer ik altijd op het bureau, waar na een drukke vangavond ook alle potjes staan  ;D
Het is denkbaar dat ik dan ook wel 30x naar het raam lopen moet omdat die kleine M&M's telkens wegvliegen.

De belichting had ik niet heel veel last van omdat ik de flitser zowaar op het beest had staan. Het loepje maakte het altijd lastig, het vinden van de juiste maat viel niet altijd mee.
Groet,
Tymo

Elachista

En de rusp, ALDI-kwaliteit, maar het werkt?
Groet,
Tymo

lily

Hee Dorette en Eddy Clerx,
Interessant geval heb je daar op de flitser.Wat is dat?

Maar tot nu heb ik toch aardig goede foto's van jullie gezien.
Wat mij ook opvalt is, als je lichte kleding draagt, zeg maar een wit t-shirt b.v. dan zijn de kleine dieren er ook zo tussenuit.

Lily


Eddy Clerx

CANON?????? ....  ;D superding hoor maar mijn 5 euro oplossing mag wel eens een vliegje verjagen.  Metz heeft een 200 euro oplossing

ps. ik heb dat andere merk..   :rolleyes:


RubenWinter

Groeten,

Ruben Winter