zweefvliegen in de Alpen

Gestart door Sander Bot, mei 17, 2009, 11:56:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

Sander Bot

Dag,

Komende zomer ga ik op vakantie naar de Alpen en wil daar aan zweefjes gaan doen. De tabel van van Veen uit 2004 covert het gebied niet. Ga ik met dat boek toch een eind komen of zijn er veel soorten in de alpen die niet in het boek staan? Is er verkrijgbare andere literatuur om zweefvliegen uit de alpen te determineren?

groeten,

Sander Bot

han.endt

Volgens mij kom je met Van Veen een heel eind. Zwitserland zal wat meer mediterrane soorten kennen, zoals bij andere insectengroepen ook het geval is.
In gebieden buiten de dekking van de bekende determinatiewerken is veel verzamelen wel aan te raden denk ik.
Verder denk ik dat Gerard je meer kan vertellen dan ik.

gerardpennards

Hey Sander,
Yep, Han heeft gelijk, in zwitserland zul je over het algemeen met van Veen goed uit de voeten kunnen, maar dat geldt grotendeels voor de wat lagere delen.
Zit je hoger (boven de 1000-1200 meter) neemt het aantal echte bergsoorten (bv Cheilosia's en Platycheirus) toe, en kan het zijn dat je er met van Veen niet uit komt of bij de verkeerde.
Andere literatuur is lastig, het is verspreid over allerlei tijdschriften ed.
Er zijn wat oudere werken (Seguy, Lindner) maar die zijn soms niet erg up to date, dus dat is dan weer een stuk lastiger.
Wat je kunt doen is uiteindelijk de vliegen waar je niet uitkomt of waar je twijfels over hebt naar iemand sturen die ze misschien wel kan determineren.
Ik wil ze wel voor je determineren, en je krijgt ze ook terug, maar het zou dan wel kunnen dat ik je vraag of ik enkele vliegen die je (dubbel) hebt mag houden omdat ik ze zelf niet in mijn collectie heb!
Maar dat zouden we dan nader kunnen bespreken!
Ooki ruilen met soorten die jij nog niet hebt kan ook.
Groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

Sander Bot

Dag,

Bedankt voor de reacties.
Gerard, ik zal komend najaar met je contact met je opnemen, zal iig wat bubbelde beestje meenemen ;-)

groeten,

Sander