grasmus of braamsluiper

Gestart door Piet Schuttelaar, mei 16, 2009, 14:02:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Piet Schuttelaar

sorry, maar ik blijf er moeite mee houden.
Welke is deze nu?

bvd Piet

frankw

#1
Ik zeg niet dat het wel of niet een van deze 2 soorten is, maar op basis van de pootkleur zou je tussen deze 2 iig een keuze kunnen maken...


Oenanthe

Heel wat ervaren veldwaarnemers weten deze soort niet direct te determineren als ze hem voor het eerst goed zien. Er is ook nauwelijks enige tekening in het verenkleed zichtbaar. Het is dus geen wonder dat je er niet direct uitkomt. Dit is een tuinfluiter.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

gjcaspers

Citaat van: Oenanthe op mei 17, 2009, 14:53:25 PM
Heel wat ervaren veldwaarnemers weten deze soort niet direct te determineren als ze hem voor het eerst goed zien. Er is ook nauwelijks enige tekening in het verenkleed zichtbaar. Het is dus geen wonder dat je er niet direct uitkomt. Dit is een tuinfluiter.

Met die pootkleur en tertialzomen?
Groet,
Gert-Jan Caspers

Oenanthe

#4
Citeer
Met die pootkleur en tertialzomen?

Ik ga ervan uit dat dat belichtingseffecten zijn maar ze zijn inderdaad ook voor mij verwarrend.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

laatvlieger

Sorry, maar dit is géén tuinfluiter. Pootkleur en tertialkleuren geven dat meteen weg. Zelfs bij rare lichteffecten zul je dit niet zo zien.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Diederick Meinen

Lastig door de lichtval (tegenlicht?), maar ik zou hier een vrouwtje grasmus van maken. Niet 100% zeker. Groet, Diederick

Oenanthe

Citaat van: diederick op mei 17, 2009, 20:18:32 PM
Lastig door de lichtval (tegenlicht?), maar ik zou hier een vrouwtje grasmus van maken. Niet 100% zeker. Groet, Diederick

Geslachtsonderscheid bij grasmussen is minder makkelijk dan je denkt. Als deze foto recent is gemaakt (en afgaand op de bebladering ga ik daar wel van uit) zou bij de grasmus een gele iris zichtbaar moeten zijn en die ontbreekt. Ook komt de roodbruine vleugelvlek, zelfs bij de belichtingsproblemen, onvoldoende uit.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

#8
Citaat van: Oenanthe op mei 17, 2009, 20:33:35 PM
Citaat van: diederick op mei 17, 2009, 20:18:32 PM
Lastig door de lichtval (tegenlicht?), maar ik zou hier een vrouwtje grasmus van maken. Niet 100% zeker. Groet, Diederick

Geslachtsonderscheid bij grasmussen is minder makkelijk dan je denkt. Als deze foto recent is gemaakt (en afgaand op de bebladering ga ik daar wel van uit) zou bij de grasmus een gele iris zichtbaar moeten zijn en die ontbreekt. Ook komt de roodbruine vleugelvlek, zelfs bij de belichtingsproblemen, onvoldoende uit.

Lastig of niet maar dit is gewoon een wijfje Grasmus (cf. Diederick al zegt). De redenen hebben Gert Jan en Wouter al genoemd. Eventuele toevoeging: feitelijk zie je de vogel in tegenlicht en dat maakt beoordeling van de kleur van bijv. iris en zomen van armpennen lastig. Maar wijfjes hebben al niet zo'n opvallend rossig vleugelpanel (rossige zomen zijn smaller en minder uitgesproken gekleurd) en 1e zomer wijfjes al helemaal niet. Die laatste hebben ook geen geelbruine iris maar "rather dark grey-olive iris usually distinctive of 1-st summer females" (Sylvia Warblers). Ik zeg niet datdit een 1e zomer vogel is maar zou heel goed kunnen. Om daarvan zeker te zij zou de foto wat bewerkt moeten worden vanaf het origineel en dan is het misschien nog niet goed te zien (ruistadium in vooral vleugelveren is van belang). Het kleurpatroon van de tertials sluit in ieder geval Tuinfluiter volkomen uit.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Piet Schuttelaar

Citaat van: Oenanthe op mei 17, 2009, 20:33:35 PM
Citaat van: diederick op mei 17, 2009, 20:18:32 PM
Lastig door de lichtval (tegenlicht?), maar ik zou hier een vrouwtje grasmus van maken. Niet 100% zeker. Groet, Diederick

Geslachtsonderscheid bij grasmussen is minder makkelijk dan je denkt. Als deze foto recent is gemaakt (en afgaand op de bebladering ga ik daar wel van uit) zou bij de grasmus een gele iris zichtbaar moeten zijn en die ontbreekt. Ook komt de roodbruine vleugelvlek, zelfs bij de belichtingsproblemen, onvoldoende uit.


Ik heb nog 2 deelvergrotingen gemaakt. Mogelijk brengt dat uitkomst?
De foto is gemaakt op 14 mei jl.

frankneijts

De kleur van de iris wijst sterk naar 1e zomer wijfje Grasmus..........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Piet Schuttelaar

Citaat van: frankneijts op mei 17, 2009, 21:27:49 PM
De kleur van de iris wijst sterk naar 1e zomer wijfje Grasmus..........

Enorm bedankt allemaal!
Wat ben ik blij met dit medium en met jullie. Chapeau!

groet, Piet

BramtK

Grappig, aanvankelijk alleen naar de kop kijkend dacht ik ook Tuinfluiter. Tertials en pootkleur over het hoofd gezien.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs