baltsende Boomvalken

Gestart door Geum rivale, mei 15, 2009, 21:26:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

Gisteren bleek in een eikenbosje bij een boerderij nabij Barneveld een paartje Boomvalken belangstelling te tonen voor een oud eksternest. Ik kom daar al m'n hele leven en heb er af en toe Boomvalken gezien, maar het is voor het eerst dat ze er lijken te gaan broeden, en nog wel dicht bij de woonhuizen.
Aanvankelijk, 's morgens, hoorde ik regelmatig een vogel roepen en zag dan de ander? van het nest wegvliegen. 's Middags opeens werd het roepen veel opgewondener en kwam het van twee vogels, totdat ze verstrengeld, schreeuwend uit de boomtoppen neerploften op de oprijlaan. Even later vlogen ze weg en daarna heb ik ze nauwelijks meer gehoord. Was dit een onderdeel van balts of paring?
Kees van Reenen

Oenanthe

Het gedrag dat je beschrijft wijst erop dat er sprake was van een conflict tussen de territoriumhouder en een indringer. Verstrengeld uit de boom vallen als onderdeel van de paring lijkt niet waarschijnlijk, want vogels verstrengelen zich niet tijdens de paring. Balts van boomvalken vindt volgens mij vooral in de lucht plaats en ook daarbij zullen ze niet gauw in elkaar verstrengeld raken. Indringers worden wel stevig aangepakt en zullen zich verweren met hun klauwen. Dat kan valpartijen geven.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Geum rivale

Kees van Reenen