Schietmot onbekend

Gestart door Niek van Wijk, mei 14, 2009, 14:37:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Niek van Wijk

Geacht forum,

Ik fotografeerde deze vandaag aan de rand van onze vijver. Is aan de hand van deze foto verdere determinatie mogelijk?

Met vriendelijke groeten,
Niek

David Tempelman

zal gaan zoeken, voor nu even: hoe groot was-ie ongeveer en waar ongeveer is die vijver ?
met vriendelijke groet,
David

Niek van Wijk

Beste David,
Alvast dank voor je moeite. Grootte zonder voelsprieten zo'n 16 a 17 mm, de vijver ligt in Putte, NB (100 m van de Belgische grens die door het dorp loopt)
Met vriendelijke groeten,
Niek

Niek van Wijk

Beste David,

Nog iets gevonden wat erop lijkt?

Met vriendelijke groeten,
Niek

David Tempelman

nee sorry, het wordt wachten op Bert Higler.
je kunt hem bij 'schietmot onbekend' zetten. daar kijkt Bert nu af en toe.
met vriendelijke groet,
David

Niek van Wijk

Beste David,

Hartelijk dank voor je reactie.
Ik ga de titel veranderen.

Met vriendelijke groeten,
Niek

berthigler

Het is vriendelijk van David om op mij te wachten, maar ik kom er ook niet uit. Het lijkt een limnephilide, maar de weerschijn maakt het zicht op een kleurpatroon erg moeilijk. Er zijn niet zoveel grote soorten Limnephilus met vleugels van 16-17mm. Er lijken ook geen stekeltjes op de poten te zitten (behalve de vier grote stekels op de midden-femur), wat een typisch limnephilide-kenmerk is. Kortom: voorlopig schietmot onbekend.

Niek van Wijk

Beste Bert,

Hartelijk dank voor je reactie. Niets aan te doen, ik ben toch iedere keer weer verbaasd wat jullie allemaal van een foto kunnen determineren.
Dit zal voor dit jaar mijn laatste waarneming wel zijn: Vorige week constateerde men bij mij acute leukemie, ik lig nu in het EMC in Rotterdam en de behandeling gaat meer dan 20 weken duren.
Maar volgend jaar gaan we vrolijk verder.

Met vriendelijke groeten,
Niek

jack_windig

Pfoe, dat is schrikken! Heel veel sterkte, toegewenst!

Niek van Wijk

Beste Jack,

Hartelijk dank,

Niek

David Tempelman

tjongejonge Niek, ik wens jou veel sterkte .
met vriendelijke groet,
David

Niek van Wijk