kommazwever

Gestart door Robert Heemskerk, juni 01, 2006, 13:26:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag Insektenforum,

Vanochtend kreeg ik in mijn trappenhuis bezoek van een paartje kommazwevers.
Op mijn balkon komt er vaak een terrasjeskommazwever langs maar ik denk dat dit paartje kommazwevers donkere kommazwevers zijn..

Ik voeg twee foto's toe  ;)

groet, Robert

Robert Heemskerk

onderzijde

han.endt

#2
Hallo Robert,

Het zijn Halvemaanzweefvliegen (Witte Halvemaanzwever), Scaeva pyrastri.

Heb je de tabel gebruikt? Dan is, als je nog niet zoveel ervaring hebt, vraag 19 (blz. 47) een lastige. Vooral bij het vrouwtje is het gezwollen zijn van het voorhoofd lastig te zien. Verder wordt er gesproken over een sterke S-vormige bocht in vleugelader 3, maar laat dat woordje sterke maar weg.
Als je de twee halvemaan-soorten éénmaal een beetje kent. Dan herken je overig vrij gemakkelijk op het algehele uiterlijk, vooral door de grootte. Voor een kommazwever (waar je dan uitkomt) zijn het nogal knapen. Zo is de Donkere Kommazwever echt een heel stuk kleiner.

Robert Heemskerk

#3
Ja, ik heb de tabel gebruikt.

Ze zijn inderdaad fors (~ 13 mm) en ik zie nu ook het wat opgezwollen gezicht vh vrouwtje.
Leuk dat ik m + v op bezoek kreeg want nu kan ik de verschillen eens op mijn gemakt bekijken.
Met een loepje kan ik ook de beharing in het gezicht vh mannetje zien.

Vergeleken met de terrasjeskommazwever die hier soms ook een bezoekje brengt zijn deze een stuk groter. Dat was mij ook opgevallen.


I.e.g. bedankt voor jouw commentaar!

Waar ze nu precies vandaan komen is mij onbekend?
Zoeken ze misschien binnen beschutting voor het koude weer?