Kleine schietmot

Gestart door JohnvR, mei 27, 2009, 23:13:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Langzamerhand lijkt er wat schot te komen in de schietmottendeterminatie hier op het forum, mooi zo. Zelf heb ik er helaas nog geen kijk op, maar ik kom er geregeld tegen bij het libellen kijken en bij het nachtvlinderen. Onderstaande schietmot kwam ik tegen op 19 mei op de IJsbaan van Castricum/Bakkum (er vlogen meerdere exemplaren). Het is een relatief kleine soort, de voorvleugellengte is ca. 6.5 mm. Is de soort aan de hand van de foto te bepalen?

berthigler

John, dit is een wonderlijk geval. Het lijkt het meest op Phryganea varia, maar die is 15-17 ipv 6.5 mm. Verder kan ik niets verzinnen. Had ik hem maar in mijn handen.
groeten
Bert

berthigler

Ik ben er uit! het is Holocentropus picicornis. Ik ken ze alleen in de alcohol. Dan zijn ze éénkleurig donker en mis je de prachtige vlekken. Omkeren, genitalia bekijken en klaar is kees. Beroepsdeformatie? Nu is er tenminste deze mooie foto.
Bert Higler

JohnvR

Hallo Bert,

Wat leuk dat je er uit bent. Ik kan er op google ook al geen afbeeldingen van vinden. Ik had overigens de indruk dat er ook wat egaler gekleurde exemplaren rondvlogen.

Ik was een paar dagen weg, vandaar dat ik niet eerder reageerde, maar ik heb een exemplaar. Die kan ik je opsturen als dat interessant is, bijv. voor de bevestiging van de genitalia. Op dit moment zit het diertje nog niet in alcohol.

Groeten,
John