Witflankdolfijnen?

Gestart door thijs, oktober 31, 2004, 17:07:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijs

Tijdens het zeekijken kwamen er dolfijnen boven met witte tekening, waardoor deze als Witflankdolfijnen werden gedetermineerd. (niet door mij ;) )
Weet iemand of dit waarschijnlijk is?
Klopte in ieder geval wel met wat iemand opnoemde als kenmerken van Witflankdolfijn, maar klopte die kenmerken ook...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

aahospers

#1
Eh..welke zee ? Hoe ver uit de kust ? 40 km uit de kust lijkt het me wel goed mogelijk..
http://www.kustgids.nl/witflankdolfijn/fr_...lfijn/main.html

Als ik de fotos zo bekijk..kan het wel..

Witflankdolfijnen komen, soms in aanzienlijke scholen, voor in de noord-oost Atlantische Oceaan. Deze scholen bestaan meestal uit volwassen dieren én jongen, en vaak zwemmen er ook witsnuitdolfijnen tussen. Het zijn snelle jagers die vooral van pijlinktvis en kleine vissoorten leeft. De mannetjes kunnen tot 2.8 meter lang worden en wegen dan ongeveer 235 kilo. De vrouwtjes worden niet langer dan 2.5 meter en wegen dan ongeveer 180 kilo.

Witflankdolfijnen worden tussen hun achtste en tiende jaar geslachtsrijp.

Ten behoeve van het onderzoek naar deze soort verzamelde de Nederlandse trawlervloot, vissend op makreel en horsmakreel in de wateren ten zuid-westen van Ierland, in het voorjaar van 1994 alle bijgevangen witflankdolfijnen. In totaal kwamen in die periode 43 dolfijnen in de netten terecht.

Strandingen van witflankdolfijnen op de Nederlandse kust


datum plaats en bijzonderheden
14-12-1973 Breskens, mannetje
25-3-1983 Zandvoort, mannetje
29-3-1985 Lauwersoog, mannetje
28-11-1985 St Maartenszee, mannetje
24-12-1985 De Koog, Texel, levend vrouwtje, gestorven 30-12-1985
23-01-1999 Ameland, levend gestrandmaar later gestorven
11-12-2000 Terschelling, vrouwtje, levend gestrandmaar later gestorven
Bron: gegevens via archief Naturalis en Chris Smeenk


Namen:
Ned: Witflankdolfijn (witzijdedolfijn)
Lat: Lagenorhynchus acutus
Eng: (Atlantic) white-sided dolphin
Fra: le dauphin à flancs blancs (lagénorhynque à flancs blancs)
Dui: Weißseitendelphin
Dan: Hvidskævring
Nor: Kvitkjeving

http://www.waddenzee.nl/dutch/ecomare/NED1109.HTM

Het is heel moeilijk om de witsnuitdolfijn en de witflankdolfijn in gemengde scholen van elkaar te onderscheiden. In tellingen worden deze 2 soorten daarom samen geteld. In 1995 werden 11.760 witsnuit- of witflankdolfijnen geteld en daarnaast waren er ook nog 7.856 positieve identificaties van witsnuitdolfijnen.

thijs

mmm,

noordzee, zeer dichtbij met zekerheid geen bruinvis, zeker twee à twee en een half meter.
Maar kan dan net zo goed een witsnuit zijn geweest.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

paulhoekstra

Hee Thijs,
Ik was er ook bij. Het was bij de Westerslag in Texel.  Ik zag eerst in de verte 1 dolfijn richting zuid zwemmen. Ik dacht aan een Bruinvis, want ik zag een bruine rug en een klein vinnetje. 1 minuut later zag de rest een paar dolfijnen vlakbij de kust een paar keer bovenkomen, ik zat toen helaas in de verte naar een Jan van Gent te kijken, want ik dacht het zullen wel bruinvissen zijn :(  Alleen zij vonden ze veels te groot en dachten toen ineens aan Grienden, omdat ze een geheel zwarte rug zagen en iets lager zagen ze een witte flank. Uiteindelijk hebben we de dolfijnen een paar uur later aan de hand van het zeeboek gedetermineerd, maar ik twijfel nu wel als witflankdolfijnen zo moeilijk zijn te onderscheiden.  Ik heb ze uiteindelijk alleen nog in de verte gezien, maar geen kenmerken gezien.

Groet,
Paul
groeten,
Paul

redmar_woudstra

ik hoorde dat een hele groep witflank/witsnuitdolfijnen langs o.a. Camperduin is geherdetermineerd (is dat goed zo?) als tuimelaar. Misschien ook een mogelijkheid.
groet,
Redmar

paulhoekstra

Thijs de Kruif die de dolfijnen goed had gezien, had naar Kees Camphuysen ge-maild. Het waren zeer waarschijnlijk Witsnuitdolfijnen, omdat je bij Witflankdolfijnen de witte flanken pas kan zien als ze uit het water springen.
groeten,
Paul