Phaonia palpata ? > man?

Gestart door Robert Heemskerk, mei 11, 2009, 22:19:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

hi vliegenforum,

Ik vond afgelopen week deze Muscidae en vraag me af wat het nu precies is.
Phaonia palpata zou kunnen, dat zou dan wel betekenen dat al mijn voorgaande waarnemingen van deze soort vrouwtjes waren..  Is er een verschil in stand vd ogen wat betreft de sexe van deze soort?
En ik vond de vlieg scharrelend tussen de bladeren op de grond, een plek waar ik niet veel zoek eigenlijk..

Ik heb deze foto ook op ditpera.info geplaats, maar tot zover geen reactie gekregen. (heb overigens meerdere foto's ervan gemaakt)

Ben ook benieuwd wat Joke hierin ziet..  ;)

Robert Heemskerk

Er pal naast zat deze Muscidae, dit is i.e.g. wel een vrouwtje P. palpata volgens mij.

javanerkelens

Als ik het zo bekijk....tibia yellow, tibia 1 met post. seta , 3 dorcocentrals, geen verlengde pre. su. acr. en ogen niet extreem lang behaard........en een vrouwtje in de buurt.........lijkt mij juist dan !!
En dat zou inderdaad mooi zijn......een mannetje!!
Misschien voor de zekerheid nog even een zijaanzicht van het mannetje om de pre-alar te kunnen zien.....voor de 100%

Joke  :blink:
Groet,
Joke (van Erkelens)

Robert Heemskerk

de pre-alar te kunnen zien.....voor de 100%

Waar is de pre-alar ? :-\

hierbij nog wat details van het borststuk en kop

javanerkelens

Ik kan hem ook goed zien op deze foto........en hij is lang (klopt dus)

Mooi mannetje   ;D

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Robert Heemskerk

hi Joke,

bedankt voor jouw commentaar.
maar waar zit die 'pre-alar' nu precies?

Wel maf hoor.., kijk maar eens in het P. palpata archief.., allemaal vrouwtjes!

Maar dat die mannetjes zich niet goed laten zien of veel minder algemeen zijn was mij al eerder opgevallen, bijvoorbeeld bij andere Phaonia-soorten!

javanerkelens

Inderdaad een interessant fenomeen........
Ik heb zondag ook eindelijk een fatsoenlijke foto kunnen maken van een P.palpata........maar ook een vrouwtje!
En ik zal vanavond even de pre-alar aanwijzen.......(zit nu op mijn werk en moet weer snel uitloggen....ha ha)

Joke  ;D
Groet,
Joke (van Erkelens)