Hoofdmenu

Varens determineren

Gestart door Ad.Zee, mei 11, 2009, 18:13:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ad.Zee

Ik ben nu al een paar keer de mist ingegaan met het determineren van varens. De Heukels biedt onvoldoende houvast. Is er een boekje waarmee je beter varens op naam kunt brengen? Iemand een tip? Bij voorbaat dank.
m. vr. gr
Ad van der Zee

Gretchen

Hallo Ad.Zee,

Je zou een andere flora kunnen proberen, bijvoorbeeld die van Heimans, Heinsius en Thijsse (23e druk, door Dr. J. Mennema herzien, uitgeverij Versluys bv te Baarn, 1994) of de Veldgids  Nederlandse Flora van Henk Eggelte (5e editie, KNNV Uitgeverij, 2007). De Nederlandse Oecologische Flora van IVN, Vara, Vewin en de KNNV Uitgeverij (herdruk 1999) bevat prachtige tekeningen die je kunnen helpen als de vaktermen je niet verder helpen. Er bestaan ook fotoboeken, daarvan weet ik helaas geen titel. Verder kun je op het internet zoeken, bijvoorbeeld onder soortenbank of Wikipedia.

Margreet.

han.endt

Grassen, varens, mossen en korstmossen van Roger Phillips is een fotoboek.

Ad.Zee

Beiden dank, ik zal de ouwe Thijsse-flora weer ergens opzoeken en anders een van de genoemde veldgidsen zien aan te schaffen. 't Wordt wel een heel gesjouw met boeken, maar ja.
Wikipedia mee het bos in lijkt me niet echt praktisch. ;D
m. vr. gr
Ad van der Zee

Windekind

Eerlijk gezegd zou ik de genoemde gidsen niet te snel aan schaffen voor de varens zonder even goed te kijken of je dat echt verder op weg helpt.
Misschien eens een idee om een knnv-uitgave over varens uit te brengen in die kleine boekjes zoals die er ook voor de composieten( Henk Eggelte) en allerlei diergroepen zijn.

Hmmmm, best leuk idee eigenlijk. Lijkt me erg leuk.

Ook leuk om dit soort dingen met waarneming te doen.

Loop al langer met het idee om met waarneming alternatieve tabellen in elkaar te zetten over herkenning van bepaalde groepen of over vegetatieve herkenningen.

Maar goed, tot zover bij deze.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Gretchen

Ad, nog een tip: http://www.veldwerkwinkel.nl/viewimage.php?id=184&num=0
Deze stichting geeft zoekkaarten uit, o.a. de zoekkaart mossen, varens en grassen. Een zoekkaart is minder sjouwen.
Ik zag dat de NJN ook een varentabel heeft uitgebracht.

Margreet.

Ad.Zee

Kijk, zo roep je wat, zo doemen plots allerlei oplossingen op. Bedankt nogmaals voor nu.
m. vr. gr
Ad van der Zee