vlinders Alpes-Maritime II

Gestart door provence, mei 08, 2009, 15:12:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

provence

... en de volgende vijf...

nick w

De onderste is bont zandoogje. Aan de parelmoervlinder (zo te zien drie keer dezelfde soort) waag ik me niet.

Groet,
Nick W

Martin Scheper

Nick, het blauwtje is niet zo moeilijk: geblokte franje en eerste generatie. Weet je 'em?

Die parelmoer is lastiger. Een Boloria sp.. In de Maritieme alpen komt de zilveren maan (B. selene) niet voor; blijven over (in het (vroege) voorjaar) zilvervlek (B. euphrosyne) en paarse parelmoervl (B. dia). Zeker geen foto van de onderzijde?
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

provence

Martin

Heb een foto van de onderzijde. Voeg nog een parelmoerv. toe. Wat is de naam van blauwtje met geblokte franje en eerste generatie?

Martin Scheper

blauwtje: adonisblauwtje (Polyommatus bellargus)

Mooie onderzijde van de paarse perelmoervlinder (Boloria dia)! Bij de bovenzijden: de vlinders met 'vette' stippen op de voorvleugel zijn vrouwtjes; bijvoorbeeld op de foto met twee vlinders is de linker het vrouwtje en bijvoorbeeld de onderste foto in je bericht van 9 mei is het mannetje.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

nick w

Hoi Martin,

ik was even een dagje achter de libellen aan  ;) en ik had uit gemakzucht de blauwtjes lekker laten liggen voor later. Ik vind het wel leuk om op deze manier veel te leren  :)

Groet,
Nick W

provence

Hartelijk bedankt Martin! Dat waren voor mij twee onbekenden!
Provence