Gal op ratelaar ?

Gestart door GerardL, mei 10, 2009, 20:48:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Hallo forumlezers,

Ben niet helemaal zeker of dit een gal is, maar deze vervorming doet zich op 7 a 8 boonpjes voor.
Enigste beestjes die ik ook op deze ratelaars vind zijn Gonioctena decemnotata + larves en een kniptor, hier net nog effe te zien.


Wie kent dit?

Alvast bedankt,


Gerard

Gretchen

Hallo Gerard,

Dit lijken mij ook gallen. Doctors van Leeuwen beschrijft voor Populus tremula, de Ratelpopulier, twee soorten bladrandrollingen bovenwaarts.
a. "De rand van het blad is over een grote lengte losjes en breed bovenwaarts opgerold. De oppervlakte is ruw, onregelmatig en dicht met witte haren bedekt. Deze gal komt vooral voor op jonge, sterk greoiende loten. () De galmuglarven zijn wit." De veroorzaker is de galmug Dasineura populeti (Rübsamen) (DvL nr. 804)
b.  "Nauwere rollingen van de bladrand bovenwaarts, de gallen zijn gewoonlijk sikkelvormig gekromd. De oppervlakte is kaal en glanzend. De galmuglarven zijn wit en kunnen springen." De veroorzaker is de galmug Contarinia tremulae Kieffer (DvL nr. 805)
(citaten uit Doctors van Leeuwen, het Gallenboek, KNNV 1982, 3e druk, blz. 241)
Als ik naar je foto kijk, lijkt het hier te gaan om de eerste soort, vanwege de losse en wat ruw uitziende rollingen die zich bevinden op een jonge scheut. Maar jij kunt het wellicht beter beoordelen aan het levende materiaal.

Margreet.

GerardL

Danke Margreet voor deze uitvoerige hulp inclusief bronvermelding!

Ik denk ook dat ik voor de eerste optie ga, maar ik wil me er best wel eens in verdiepen zodra ik weer wat tijd heb. Dat kan nu ook mooi, door die keurige bronvermelding. Sommige "oprollingen" waren sikkelvormig / rond.
Ook bovenwaarts opgerold klopt ( heb gekeken of er beessies in zaten) ook dat ruwe herken ik!
Alle "vervormingen"  zaten op jonge ratelaars dwz, boompjes die nog niet groter dan 2 meter waren.

Nogmaals bedankt voor je uitvoerige uitleg !!!

Grtzzzz

Gerard

Floppy

Hoi,

Ik vraag me af of dit niet eerder gallen zijn veroorzaakt door de galmijt Aceria dispar (Nalepa 1891).  :huh:

met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

GerardL

Hallo iedereen die meedenkt,

Hoe kan ik dit vaststellen of dit nu door de Dasineura populeti of de Aceria dispar is veroorzaakt.
Waar moet ik voor opletten, hoop komende week nogmaals dat stuk te lopen.

Grtzzzz

Gerard

Floppy

#5
Hoi Gerard,

Kijk eens wat zich in de rollingen bevindt.  :o
Zijn het mijten of larven ?
De mijten zijn heel klein, de larven beduidend groter.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

GerardL

Hallo Floris,

De eerste gelegenheid die zich voordoet, ga ik er nog eens langss

Grtzzzz

Gerard

Ron Slangen

Laat maar weten wanneer Ger, ik ga met je mee....

Groetjes.
Met vriendelijke groet,

Ron Slangen
___________________

Mijn website : http://www.natuurineigenland.nl (VERNIEUWD !!!)

Floppy

Even off-topic: prachtige site, Ron !  :duim:
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland