kameelhalsvlieg

Gestart door Hetty Soetekouw, mei 09, 2009, 10:34:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hetty Soetekouw

is er iets te vertellen over welk soort kameelhalsvlieg?
aangetroffen in de Korte Duinen
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

LakeSide

Het is inderdaad een kameelhalsvlieg, welke niet toch de vliegen behoort. Ik denk dat je hem het beste even bij insecten (overig) kan zetten :)

Hetty Soetekouw

Thanks Jaco  :duim:
Heeft iemand meer info over deze waarneming?
Onder welke naam kan ik hem invoeren?
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

barebigfoot

ik denk orde Raphidioptera, dan zijn nog twee families en de genus[sen] dan komt pas een soortnaam, ik zou deze ook graag hebben[mooi plaatje]
dus noem hem maar: Raphidioptera sp
voorlopig tot een expert reageerd
uwe

Hetty Soetekouw

met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Arp

#5
Vanwege het licht gekleurde pterostigma met dwarsader en de manier waarop de apicaalader eindigt blijven in NL alleen Xanthostigma xanthostigmaen Subilla confinis over, maar zoals hier al aangegeven kom ik er nog niet uit welke van de twee het moet zijn, ook mijn eigen dier uit dit topic schaal ik tegenwoordig voorzichtig alweer eerder in als S.c. dan X.x..

Bij jouw dier iriteert bovendien de vorm van de (eerste) cel(en) boven het pterostigma mateloos - die zou(den) me eerder op het spoor van Raphidia ophiopsis zetten, maar daarvoor is het pterostigma dan weer te licht. Rest dus de vraag wat variabeler is, het verloop van de vleugeladering of de kleur van het pterostigma ...

kortom  :rolleye:

P.S. Eén ding is overigens wel duidelijk - het is weer eens een dame die ons in verwarring brengt ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Hetty Soetekouw

 :rolleye: tjonge!
kan ik misschien nog een uitsnede laten zien van het pterostigma?
of zal dat niet veel helpen?
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Arp

#7
Elke uitvergroting van vooral vleugeladering, maar ook kop(vorm) kan (tzt) nuttig zijn - kan alleen niet beloven dat het onmiddellijk helpt.

Handige details in het algemeen:

  • Kopvorm, zo dorsaal mogelijk en ligging van de ocellen (indien aanwezig)
  • Kleur van de Radiusader, vooral vanaf de basis van de vleugel
  • Een detail in de adering van de achtervleugel ergens grofweg halverwege tussen basis en pterostigma, iets vanaf de voorrand (heeeeeel misschien door de voorvleugel heen te zien? )
  • Kleur, vorm en adering van het pterostigma zelf
  • Ligging en vorm van de cellen boven (of officieel eigenlijk 'onder') het pterostigma
  • Verloop van de adering in de vleugelpunt (grofweg vanaf het pterostigma)
  • Wellicht ook de tekening van het achterlijf, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
Dat alles slechts voorzover ik het als leek tot nu toe bij elkaar heb kunnen scharrelen en dat dan goed begrepen heb ... (met een slag om de arm waardoor ik niet meer inm'n jasje pas, net nu het begint te regenen)  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spinnenvrouw

Op de foto is te zien dat er in het pterostigma één dwarsader zit. Dat komt overeen met Xanthostigma, bij Subilla zijn het er twee. Ik weet niet hoe variabel dit kenmerk is, ik bekeek mijn eigen tekening van een Subillavleugel, en een afbeelding van Xanthostigma in  Stresemann.
Vergelijking met dezelfde figuren laat zien dat in Subilla de tweede cubitaalcel even lang is als de tweede, in Xanthastigma eindigt de tweede op tweederde van de eerste. In de foto is dat ook zo. 
Toch genoeg om te zeggen dat Subilla afvalt en Xanthostigma als mogelijkheid overeind blijft.
Jacomijn Prinsen

Arp

#9
Citaat van: spinnenvrouw op mei 15, 2009, 13:56:45 PMOp de foto is te zien dat er in het pterostigma één dwarsader zit. Dat komt overeen met Xanthostigma, bij Subilla zijn het er twee.
Dat is inderdaad één van de dingen die me 'dwarszit' aan jouw schets - uit al mijn informatie had ik de conclussie getrokken (tot nu toe) dat Phaeostigma notata de enige NL-soort is met (doorgaans?) twee aders of een vertakte ader in het pterostigma. Als ik het nog eens doorpluis wordt het voor S.confinis bijna nergens letterlijk genoemd en glipt het er welbeschouwd ook in de dichotome sleutels zo tussendoor dat beide zou kunnen, maar in m'n Chinery staat het wel letterlijk ("R.confinis ... pterostigma met één dwarsader") en in de tekeningen van Aspöck (uit dat Franse kloon Word-document) staat ook maar één ader.
:huh:

CiteerIk weet niet hoe variabel dit kenmerk is
Tja ... ? Dat het in veel sleutels niet tot uiting komt zegt misschien wel wat, maar dat Chinery het letterlijk zegt en Aspöck het ook zo tekent zegt ook wat  :-\

CiteerVergelijking met dezelfde figuren laat zien dat in Subilla de tweede cubitaalcel even lang is als de tweede, in Xanthastigma eindigt de tweede op tweederde van de eerste.
In de tekening van Aspöck die ik heb is dat voor X.x. vooral bij de achtervleugel het geval, bij de voorvleugel veel onduidelijker. Ben je dat kenmerk ook ergens als 'diagnostisch' in een tekst tegengekomen?

Wat mij bij dit dier dus vooral stoort is dat alle tekeningen èn beschrijvingen die ik voor beide soorten heb laten zien dat de eerste "Cubitaalcel" (of "Poststigmaalcel" of "Diskoidalzelle") grofweg op dezelfde hoogte begint als het pterostigma (zoals bij deze), of zelfs verder naar buiten (zoals bij het dier van Dolf laatst) en bij dit dier ligt het begin van die cel duidelijk een stuk vóór het begin van het pterostigma, en dat zie ik dus telkens bij onder andere R. ophiopsis (en andere soorten die om andere redenen afvallen).

CiteerToch genoeg om te zeggen dat Subilla afvalt en Xanthostigma als mogelijkheid overeind blijft.
Zelfs als een dubbele ader in het pterostigma bij S.confinis binnen de variatie valt (kennelijk, gezien jouw beest), komt een enkele ader vaak genoeg voor om Chinery te laten zeggen dat dit altijd zo is (misschien in alle Britse beesten?) en om de Aspöcks een tekening met één ander te laten publiceren ... hoe diagnostisch de rest van de aderingsvormen zijn die hierboven de revu passeren durf ik absoluut nog niet te zeggen, dus zelf zou ik de Subilla nog als optie open houden ...

Valt niet mee hoor, om er echt zicht op te krijgen  :rolleye:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Hetty Soetekouw

 ;D volgens mij is het makkelijker een Kameelvlieg te vinden
als te determineren
ik zal me erin verdiepen ( dorsaal, ocellen,Radiusader,pterostigma,.....)
maar het lijkt me haast beter als ik ( leekje )
de foto's in groot formaat upload naar deze topic, zodat jullie zelf de details kunnen zoeken die van belang zijn  ;)
liefhebbers?
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Arp

Citaat van: Seraka op mei 15, 2009, 18:01:22 PMliefhebbers?
Zekers, hoe meer goede foto's in groot formaat van Kameelhalsvliegen hoe liever ;)

Het moge duidelijk zijn dat ik in elk geval ook nog 'zoekende' ben - uiteindelijk zal het misschien allemaal veel makkelijker blijken te zijn dan het nu lijkt, maar voordat alle dubbeltjes en kwartjes op hun plaats vallen ...  :rolleye:

Zal na het weekend eens wat schetsjes met termen enzo erbij zetten.

Kameelhalsvliegen vinden is overigens volgens mij ook niet echt enorm makkelijk, maar dat terzijde ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Hetty Soetekouw

CiteerKameelhalsvliegen vinden is overigens volgens mij ook niet echt enorm makkelijk, maar dat terzijde
wedden dat ik er eerder eentje vind, als dat deze Kameelvlieg gedetermineerd is  ;D

Hierbij de beloofde foto's
Excuses voor de kwaliteit
Het is een nogal beweeglijk beestje  :rolleyes:
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Hetty Soetekouw

en de laatsten
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Arp

Hoi Hetty,

Bedankt alvast, ik ga er volgende week mee verder - nu eerst een weekendje weg ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Hetty Soetekouw

tja, zo maak je het winnen van de weddenschap wel heel makkelijk voor me  ;D
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

spinnenvrouw

 :-\
Ik was van plan om dit jaar eerst nog wat exemplaren te bemachtigen. Het zal wel te optimistisch zijn maar (bijna) alle soorten van NL, dat moet toch kunnen?
Daarna, met de beesten onder de binoc, alles goed te bekijken, en dan een mooi overzicht maken. En daarmee nog eens alle foto's bekijken om te zien wat daarvan te maken valt.
Mooi plan. En nu niks meer zeggen tot het af is.  ;D

Jacomijn Prinsen

barebigfoot

#17
beste jacomijn, als ik een vind [ik hoop dat ze niet te zeldzaam zijn] zou ik hem willen opsturen, de beste plekken om naar te zoeken zijn toch duinbossen?- want hier in de omgeving rotterdam ben ik nog nooit een tegengekomen.
als ik er een heb laat ik het weten
uwe
voor het versturen heb ik nog een enkele oude filmdoosje[van de dia-rolletjesfilm]
zijn heel stevig

Hetty Soetekouw

CiteerEn nu niks meer zeggen tot het af is
:rolleyes:
euh.....
als ik er eentje kan vangen Spinnenvrouw
hoe wil je hem dan hebben???
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

spinnenvrouw

Dat is lief aangeboden! Graag! Opsturen gaat goed in een epje, met een filmbusje wordt het pakje groter en veel duurder. Je kunt hiervoor ook lege vulpenpatronen bewaren.
Maar misschien vinden jullie het leuker om zo'n beest zelf uitgebreid te bekijken.
Daarvoor bewaar je ze in alcohol of spiritus, in een filmbusje of glazen potje. Jampotten zijn hiervoor onhandig groot, maar in de keuken zijn vast wel kleinere potten onderweg naar de glasbak.
Het dode beest leg je in een wit schaaltje (bijvoorbeeld een deksel of de dop van een vlapak) in een laag vloeistof, dan kun je foto's maken van de uitgespreide vleugels. Desnoods knip je er een vleugel af. Je kunt ook een vleugel op de scanner leggen.
Dan kijken we hier samen naar de foto's!
Jacomijn Prinsen

Arp

Hoi Hetty,

Het heeft even geduurd  :rolleyes:  maar het beest van dit topic is een Xanthostigma  B)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Hetty Soetekouw

Knap gepuzzeld hoor!  :duim:  Ik heb de waarneming aangepast http://waarneming.nl/waarneming/view/47970157
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Arp

Ah, toch dezelfde  ;D

Bedankt Hetty  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)