zwarte bonenluis?

Gestart door Niek van Wijk, mei 09, 2009, 09:52:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

Niek van Wijk

Geacht forum,

Er zitten momenteel veel van deze luizen in onze tuin, vooral op Silene. Is het de Zwarte Bonenluis?

Met vriendelijke groeten,
Niek

spinnenvrouw

Dag Niek,
er zitten meerdere bladluissoorten op Silene, en je foto is niet duidelijk genoeg om een daarvan te bevestigen.
Wat kan helpen is een foto van een gevleugelde, liefst ook een dood exemplaar wat met uitgespreide vleugels in vloeistof ligt. Daaraan is de rugtekening te zien, en het staartje, en de lengte van de antenne. Voor de lengte van de siphonen eventueel nog een foto van opzij.
En zelfs als dit jou dit allemaal lukt garandeer ik niet dat het mij lukt ...
Jacomijn Prinsen

Niek van Wijk

Beste Jacomijn,

Dank voor je reactie. Ik ga morgen meteen aan de slag!

Met vriendelijke groeten,
Niek

Niek van Wijk

#3
Beste Jacomijn,

Ik kon, na lang zoeken, tussen honderden ongevleugelde exemplaren, een gevleugeld exemplaar vinden en in een petrischaaltje met spiritus laten vallen. Vouwde z'n vleugels samen en zonk meteen.
Op een stukje papier gelegd en gefotografeerd zodat staartje en siphonen te zien zijn, rugtekening helaas niet, maar volgens mij zijn ze allemaal pikzwart met lichte pootjes.
Nog een paar foto's van ongevleugelde exemplaren toegevoegd waarop antennes en siphonen te zien zijn.
Waarschijnlijk zelfs voor jou onvoldoende om er een naam aan te geven......

Met vriendelijke groeten,
Niek

PS: "Silene" is misschien wat algemeen, het betreft hier Silene dioica, dagkoekoeksbloem.

Niek van Wijk

tweede foto

Niek van Wijk

derde foto

spinnenvrouw

Dag Niek,
Als bladluizen wat langer in de spiritus liggen verbleekt de lichaamsinhoud en komt een eventueel kleurpatroon van het integument tevoorschijn. Daar had ik op gehoopt, omdat dat patroon veel informatie geeft. En een dode luis ligt na verloop van tijd met gespreide vleugels in de vloeistof, zodat alles mooi zichtbaar is.
Je luis is geen Aphis, want de siphonen hebben een flens. Het zou een Brachycaudus kunnen zijn, - de soorten  B. populi  en  B.lychnidis  wordt genoemd van Silene -  maar op mijn lijstje staat ook een soort die ik niet ken. En waardplantlijstjes zijn altijd incompleet, dus het blijft een beentje onzeker.
Jacomijn Prinsen

Niek van Wijk

Beste Jacomijn,

Hartelijk dank voor alle moeite die je deed en excuses voor mijn onhandigheid/onwetendheid. Ik zal hem in mijn (ouderwets papieren) fotoalbum invoeren als een onzekere Brachycaudus soort. In waarneming.nl zal ik hem niet invoeren wegens te onzeker en het feit dat het waarschijnlijk toch een algemene soort betreft, alle dagkoekoeksbloemen in mijn tuin zitten er nu onder. Dat zal weer leiden tot een massa lieveheersbeestjes en andere interessante predatoren....

Groeten, Niek