Hoofdmenu

Albanië planten

Gestart door annievos, mei 09, 2014, 16:13:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

annievos

Deze week teruggekomen van een KNNV-plantenreis uit Albanië. Die plantenwaarnemingen moet ik nog uploaden. Daaronder zitten 22 bij die niet in de Albanese plantenlijst voorkomen. Die 22 plantenwaarnemingen heb ik opgeslagen onder de eerst genoemde plant van de lijst: Abelmoschus esculentis en in de toelichting voorzien van de echte naam. Daarnaast zijn er nog  5 plantwaarnemingen die 's avonds na determinatie een andere (soort)naam hebben gekregen.
Hoe zorg ik ervoor dat deze 27 plantwaarnemingen wel opgenomen worden?

met vriendelijke groet, Annie

Andre321

#1
Ik zou het hier proberen

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=55244.msg397580#msg397580




Citeer[/size]Voor planten geef je een link naar de naam op [/size]www.theplantlist.org[/size]. Het moet een geldende naam (=accepted) zijn daar. Het eventueel bij die plant genoemde synoniem moet niet al in Observado zitten. Als dat wel zo is kun je vragen die naam in Observado aan te passen.[/size]



Citeer[/size]Voor veel andere soortgroepen ontbreken nog heel veel soorten. Deze zullen op termijn worden toegevoegd. Mocht je echter op dit moment een waarneming van een soort willen doen en deze niet kunnen vinden in de lijst dan kun je hier een verzoek plaatsen. [/size]Vermeld in je aanvraag a.j.b.:- de soortgroep (bijv. vogels, planten, zoogdieren)- de auteursnaam + jaartal van beschrijving (dat is degene die de soort heeft beschreven, bv. Linnaeus, 1758). Let op, de auteursnaam + jaartal staan vaak tussen haakjes; eventuele haakjes graag ook vermelden!- de familie waartoe je soort behoort (de wetenschappelijke namen van families eindigen op -idae, bv. Syrphidae - zweefvliegen).Je hoeft geen uitputtende synoniemenlijst te geven; de huidige, courante naam is voldoende. Ook subgenus, subfamilie hoeft niet. Locale namen zijn wel welkom.Geef het a.j.b. weer als in de onderstaande voorbeelden:Soortgroep Wanten en CicadenFamilie CorixidaeSigara spec. Fabricius, 1775 Sigara iactans Jansson, 1983 Sigara fossarum (Leach, 1817) Zodra je verzoek verwerkt is zal je bericht worden verwijderd.

[/size]Je kunt die vijf waarnemingen (die nog in OBSMAP staan??)  toch wijzigen (naar overzichtslijst, en dan langer dan vijf seconden op soort duwen, dan verschijnt pop up en dan Wijzigen kiezen (NIET VERWIJDEREN) en dan soort wijzigen.

Andre321

Overigens zou ik zelf kiezen voor uploaden (heb je al een backup) en dan via het web, internet, browser achteraf die 27 soorten aanpassen.

Douwe van der Ploeg

Zijn het soorten die gewoon niet in de lijst voor Albanië zitten, maar WEL in Observado staan? (Even zoeken op de site). Dan gewoon uploaden, kwartiertje wachten tot ze op de site staan, waarneming opzoeken onder mijn observado en "Wijzig soort" kiezen, waarna je de correcte soort opzoekt.

Staan de soorten niet in Observado: waarneming wijzigen naar "Plant onbekend" en zoals André al heeft uitgelegd de soort aanvragen, dan zal er vanzelf de soort aangemaakt worden of een expert zal aangeven onder welke soort het wel valt.
Douwe van der Ploeg

Andre321

@Douwe,
Dat lijkt idd een praktische oplossing waar ik even overheen las.
En hoe krijgen we de Albanese lijst aangepast, dusdanig dat de soorten straks ook in de Albanese soortenlijst zitten ? Hisko ?

hiskodevries

Onbekende plantensoorten hebben we niet in observado. Alle soorten van plantlist.org zijn geladen.
Als het probleem is dat binnen obsmapp de lijst van planten Albanië niet compleets is. Dat kan altijd. Voeg zoveel mogelijk soorten toe en ter zijner tijd wordt die checklist ververst.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0