Eristalis met hangende pootjes

Gestart door AndreVrijens, mei 07, 2009, 16:08:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

AndreVrijens

Laats zag ik een topic voorbijkomen waarin iets werd gezegd over de verschillende soorten Eristalis, waarbij de hangende achterpootjes tijdens de "hover" een indicatie zouden zijn voor de soort.

sens of non-sens?

de foto is volgens mij Eristalis tenax.
mvg.  André

Iolaire

Hoi Andre,

Ik heb het topic ook gelezen, maar kan 'm ff niet terugvinden en kan er niets over terugvinden in de boeken. Hoehet precies zit weet ik niet (meer), maar volgens mij is de vlieg op jouw foto een Kegelbijvlieg (Eristalis pertinax), vanwege de gele (lichte) voortarsen (als ik het goed zie ;D ).
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

AndreVrijens

Citaat van: Iolaire op mei 07, 2009, 16:30:40 PM
volgens mij is de vlieg op jouw foto een Kegelbijvlieg (Eristalis pertinax), vanwege de gele (lichte) voortarsen (als ik het goed zie ;D ).

zelf had ik tenax ingeschat vanwege de haarband over de ogen.
mvg.  André

Iolaire

Ja, hij heeft idd vrij veel beharing op de ogen zie ik, maar bij tenax loopt die beharing anders, dacht ik. En pertinax is vroeg in het seizoen veel meer behaard dan later in het seizoen. Wat niet wil zegen dat ik het bij het rechte end heb... even de experts afwachten... ;D

Willem Boomkens

thijsdegraaf

Hangende pootjes was Blinde Bij (Eristalis tenax)  Heb ik vorig jaar geleerd  :lol:

Groeten, Thijs

han.endt

Ik ken dat verhaal van de hangende pootjes niet.
Lijkt mij ook E. pertinax.

thijsdegraaf

CiteerEristalis met hangende pootjes
Lees dit stukje maar eens
http://waarneming.nl/soort/info/1772
Jan Zwaanenveld heeft dat denk ik ook gelezen als je dit op zijn site leest. (Je moet even zoeken)  http://slamenietdood.web-log.nl/sla_me_niet_dood_over_kle/2006/08/index.html
Ik weet ook bijna zeker, dat het hier wel eens besproken is geweest.

groeten, Thijs

Iolaire

Citaat van: thijsdegraaf op mei 07, 2009, 21:44:00 PM
Ik weet ook bijna zeker, dat het hier wel eens besproken is geweest.

Ja, en volgens mij vrij recentelijk nog 's.

Willem Boomkens

thijsdegraaf

Ja maar dat was ook door een opmerking van mij. Als je die tenminste bedoelt. Ik bedoel veel langer geleden.

Thijs

han.endt

Ik denk toch wel dat het ook bij de andere eristalissen kan voorkomen. Dit lijkt mij namelijk geen Eristalis tenax. Eristalis pertinax lijkt mij. Ik meen namelijk ook gele tarsen aan de voor- en middenpoten te zien. De jizz is voor mij ook erg pertinax-achtig. Ook wat er te zien is aan de vlekken op het tweede segment.

thijsdegraaf

Staat het dan goed op waarneming Han? Want net als Jan heb ik op mijn site ook over de hangende pootjes geschreven. En ik vind het toch wat vervelend als mijn verhaal niet klopt.
http://www.tuin-thijs.com/zweefvliegen.htm

Thijs

han.endt

Citaat van: thijsdegraaf op mei 07, 2009, 21:54:25 PM
Staat het dan goed op waarneming Han?

Dat zou ik niet met stelligheid durven beweren, maar ik zou me kunnen voorstellen dat andere eristalissen ook wel eens de poten laten hangen. Ik zou bovenstaande vlieg toch niet om die reden als E. tenax durven te determineren. Ik denk dat het wat anders is.
Misschien dat anderen nog wat kunnen toevoegen.

thijsdegraaf

CiteerIk zou bovenstaande vlieg toch niet om die reden als E. tenax durven te determineren
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Ik zit alleen met de vraag in hoeverre het verhaal van de hangende pootjes bij de Tenax klopt.

Groeten, Thijs

xenion

Om ook maar even een duit in het zakje te doen: volgens mij laat de vlieg op de foto waarmee het topic begon zijn poten niet hangen, maar maakt ze schoon. Je ziet wel vaker bij die stilhangende Eristalis-soorten dat ze hun achterpootjes naar beneden doen en ze dan over elkaar heen wrijven (zoals op de foto), waarvan ik maar even aanneem dat het schoonmaken is, daarna worden ze weer ingetrokken.
Groeten,
Martin

han.endt

Citaat van: xenion op mei 07, 2009, 22:22:04 PM
Om ook maar even een duit in het zakje te doen: volgens mij laat de vlieg op de foto waarmee het topic begon zijn poten niet hangen, maar maakt ze schoon. Je ziet wel vaker bij die stilhangende Eristalis-soorten dat ze hun achterpootjes naar beneden doen en ze dan over elkaar heen wrijven (zoals op de foto), waarvan ik maar even aanneem dat het schoonmaken is, daarna worden ze weer ingetrokken.

Inderdaad Martin. Nu je het zegt heb ik dat ook wel eens gezien.

AndreVrijens

Het lijkt inderdaad erg op schoonpoetsen van de achterpootjes. Lijkt mij dat meer (alle?) zweefvliegen dit doen. Volgende keer foto maken en vangen  :rolleyes:
mvg.  André