Nog eens de vlieg van 28-9-2008

Gestart door André van Calsbeek, mei 07, 2009, 11:52:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

André van Calsbeek

Heb hem op waarneming gezet als vlieg spec. iemand nog een idee?
Ooit werd azijnvlieg geopperd maar dat was niet zeker...

André

javanerkelens

Wat jammer dat we net niet goed de beharing van de poten kunnen zien, .....
Maar door de hoge postero dorsol seta op de achter tibia en de vage schijn van verdonkering op het scutum en de aardig lichte kleur van het postpronotum (schouder vrij vertaald), denk ik aan een Achanthiptera rohrelliformis (Muscidae)
Maar.........ik wil Phaonia pallida niet uitsluiten....

Heb je misschien nog een andere foto liggen....?

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

André van Calsbeek

Dit is de enigste foto....helaas....

André

javanerkelens

Voer hem voorlopig maar in als een Achanthiptera rohrelliformis (en dan op niet zeker zetten)

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

André van Calsbeek


David Tempelman

hmm, die A. rohrelli, had ik vorig jaar ook. Maar vond hem er toch anders uitzien dan deze. 'mijn' A. rohrelli stond bv nogal hoog op de poten.
http://waarneming.nl/soort/photos/81401?from=2008-06-13&to=2008-06-13
met vriendelijke groet,
David

André van Calsbeek

Lijkt mij idd hoger op de poten David, mooie foto!
Bedankt!

André

jeeweevz

Vraag voor Joke:

Is de kop niet veel te donker om voor Phaonia pallida in aanmerking te kunnen komen?

Jan Willem
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

javanerkelens

#8
CiteerIs de kop niet veel te donker om voor Phaonia pallida in aanmerking te kunnen komen?

Ik denk ook niet dat het een P.pallida is, maar ik heb al vaker een vergissing gemaakt, dan kwam er nog een tweede foto en dan leek de vlieg ineens heel anders, dus ik hou meestal toch even een slag om de arm.

CiteerMaar vond hem er toch anders uitzien dan deze. 'mijn' A. rohrelli stond bv nogal hoog op de poten.
Dat is dus altijd verradelijk met foto's....belichting, vlieg zit net anders, vanuit een andere stand genomen, enz., maar de Achanthiptera rohrelliformis is inderdaad ranker en slanker, als de meer fatsige P.pallida... ;D

Joke  ;)

Groet,
Joke (van Erkelens)