larve

Gestart door Bertusvr, mei 06, 2009, 21:55:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bertusvr

Ik heb dus een mooie bak in mijn tuin staan met daarin inmiddels 4 jufferlarven. Uit het werk ga ik altijd meteen even bij de bak kijken. En ja hoor, een larve, volgens mij de eerste die er in zat (zie eerder topic), zit al met zijn koppie boven water. Dat kwam dus even goed uit, een uitsluiper op het moment dat ik thuis ben. Foto toestel erbij en een foto gemaakt. Daarna maar wachten maar hij kwam niet hoger. Na het eten nog maar eens kijken en hij zat er nog net zo bij (droogt die niet uit??). Een uurtje geleden is die weer onder gedoken en nu zit die onder water aan een tactisch geplaatste rietstengel, op de zelfde manier zoals een juffer aan een rietstengel hangt, in een hoek van 90 graden t.o.v. de rietstengel.

Morgen moet ik dus de hele dag werken en ik weet wel wat er 's-avonds als ik thuis kom aan de rietstengel hangt, en wie er gevlogen is.  :-\

Is er al iets meer te maken van deze foto, op het moment dat zijn koppie boven water stak. Grote roodoog??


Weia

Dat zou heel goed kunnen, door de tekening op de lamellen.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Bertusvr

En ja hoor, hij is gevlogen en heeft enkel zijn huidje achtergelaten tijdens mijn afwezigheid. :-\

Goyatlah

Jammer, maar hij heeft wel een heel fraaie foto achtergelaten  :duim:
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

het is wel een leuke waarneming wat het gedrag van libellenlarven betreft. als de omstandigheden niet goed genoeg zijn dan kunnen ze het later nog eens proberen. of dit vaak gebeurt en of alle soorten dat kunnen weet ik niet, maar ik heb zelf iets dergelijks ook gezien met een juffer in de tuinvijver, deze bleef lange tijd half uit het water zitten, en verdween weer onder water. het gebeurt dus wel vaker.
bij verstoring duiken ze trouwens ook weer onder als ze de kans hebben.

ze kunnen het uitsluipen niet te lang uitstellen, want kort voor het uitsluipen kunnen ze onder water niet meer ademen en eten. de libel heeft zich dan losgemaakt van het huidje, waar ademapparatuur en vangmasker aan zitten.
groeten, Ronald van Seijen

ronald

ojah, het lijkt me ook een grote roodoog, de lameltekening is vrij duidelijk. je kunt het huidje ook opmeten als je hem nog hebt. de meeste waterjuffers halen de 18 mm niet, watersnuffel kan net 19 halen, maar grote roodoog kan tot 22 mm zijn. best een groot huidje dus voor een juffer.
groeten, Ronald van Seijen

Bertusvr

Zojuist thuis gekomen. Nog 2 huidjes op de rietstengel en ja hoor, 1 vers vrouwtje roodoog.

Anne Hueber †

Citaat van: Bertusvr op mei 08, 2009, 19:16:02 PM
Zojuist thuis gekomen. Nog 2 huidjes op de rietstengel en ja hoor, 1 vers vrouwtje roodoog.

Leuk, dat je het toch gezien hebt :blink:

Bertusvr

nog even een foto van de 2 huidjes en de juffer.

Goyatlah

Zo jong is de juffer niet meer, maar zonder meer roodoog  ;)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's