Hoofdmenu

Welke snuittor?

Gestart door Floppy, mei 30, 2006, 20:49:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Ik heb in de loop van de tijd diverse groene, soms groen-zwartige, soms groen-goudachtige snuittorren gefotografeerd.
Als ik zo eens rondkijk in het Soortenoverzicht, aarzel ik soms toch erg welke het nou is en of ik ze destijds wel goed op naam heb gebracht. Daarbij rijst ook de vraag of alle onder een bepaalde soort geplaatste fotos die soort wel weergeven.

Aan de orde zijn dan:
- Groene Struiksnuittor (Polydrusus sericeus) en
- Groene Bladsnuitkever (Phyllobius pomaceus)

Beschikken we over een enigszins handzaam lijstje met kenmerken (en kenmerkende verschillen  :rolleyes: ) + mogelijk enkele fotos die gegarandeerd de goede benaming dragen?

Ik plaats hier een twijfelgeval voor mij; ik denk dat het gaat om de Groene Struiksnuittor (Polydrusus sericeus); ik zou echter niet goed kunnen aangeven waarom ik dat denk. :(
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Floppy

Hier een dergelijk exemplaar.
Is dit dezelfde soort of toch een andere ?
(foto helaas niet zo geweldig).
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

han.endt

#2
Ik ben bang dat voor dit soort soorten niet even een lijstje met verschillen te maken is, daarvoor zijn de verschillen te subtiel. Hier een voorbeeld met groene Polydrusus:
http://claude.schott.free.fr/Polydrusus/im...ydrusus-PL2.jpg

De bovenste lijkt me trouwens een Phyllobius.

Floppy

Tja, bij besturdering van de Polydrusus-reeks op het plaatje  :huh: , begrijp ik, dat op mijn verzoek eigenlijk geen hanteerbaar lijstje te geven is.
Dank voor je reactie, de uitleg, en de suggestie voor foto 1.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Th.Heijerman

De bovenste is Phyllobius pomaceus, de onderste Polydrusus sericeus. Phyllobius-soorten hebben geen sprietgroef, Polydrusus-soorten wel ...

Theodoor

han.endt

Citeerde onderste Polydrusus sericeus.
Waaraan is te zien dat dit een P. sericeus is?

Th.Heijerman

Tja, daar vraag je me wat: er zijn 14 Polydrusus-soorten in Nederland, waarvan een aantal bruin. Dus die vallen af. Van de groene zijn er een aantal behaard, dus die vallen dan ook weer af. En er zijn er die haren tussen de schubben hebben, en dan heb je nog prasinus maar die heeft een ander model. En dan hou je sericeus over: schubben dicht op elkaar, gele sprieten, zwarte knots ...
Zoiets?

Theodoor

han.endt

#7
Bedankt voor de toelichting. Ik zal eens kijken of ik er wat mee kan. Het lijkt me handig om in ieder geval P. sericeus in het veld te kunnen herkennen.

Edit: En inderdaad als ik jouw commentaar hiermee vergelijk, dan zie ik het:
http://claude.schott.free.fr/Polydrusus/im...ydrusus-PL2.jpg

En als ik dat dan met deze vergelijk dan mag die op zeker? P. sericeus was hier een suggestie van mijn kant:
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1271950

Floppy

Even ter verificatie, Theodoor.
Als ik het goed begrepen heb is dit een Phyllobius pomaceus ?
Kun je de plek van de sprietgroef iets nader aanduiden. Mij is dat (nog) niet helemaal duidelijk. :rolleyes:  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Th.Heijerman

Han, de eerste link werkte niet en de tweede verwees inderdaad naar P. serciceus. En de laatste Phyllobius pomaceus van Floris is toch weer een Polydrsus sericeus ... je kan de sprietgroef duidelijk zien, dus Phyllobius valt meteen af ...

Theodoor

Floppy

Laat ik me nog steeds verleiden door de wisselende kleuren .....  :unsure:
Dank !
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

han.endt

#11
CiteerHan, de eerste link werkte niet en de tweede verwees inderdaad naar P. serciceus. En de laatste Phyllobius pomaceus van Floris is toch weer een Polydrsus sericeus ... je kan de sprietgroef duidelijk zien, dus Phyllobius valt meteen af ...

Theodoor
Bedankt voor de toelichting! De link werkt nu wel, maar het is eigenlijk ook niet belangrijk.
Ik was bij de allereerste foto afgegaan op de doorn op poot 1, maar ik begrijp nu dat de groef belangrijker is?

Het nieuwe exemplaar van Floris doet me weer naar P. sericeus neigen, maar als ik achterop de dekschilden naar de schubben kijk lijken mij die niet zo dicht opeen. Ik zie namelijk maar één rij zwarte stipjes of interpreteer ik dit kenmerk verkeerd?

Th.Heijerman

Ja, das weer een ander probleem: bij oude exemplaren kunnen de schubben gedeeltelijk verdwenen zijn. Net als bij vlinders, en dan heet dat afgevlogen geloof ik. De laatse foto van Floris is een tamelijk "afgevlogen" exemplaar ...

Theodoor