Hoofdmenu

Woelmuis? Rat?

Gestart door Iolaire, mei 06, 2009, 10:56:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

Iolaire

Geacht forum,

Onlangs liep ik langs de waterkant van 't Geestmerambacht en toen zag ik een forse bruine muis op de oeverbeplanting lopen. Toen hij mij zag liep hij relatief rustig tussen het riet door het water in om daarna rustig en op zijn gemak langs het riet uit mijn gezichtsveld te zwemmen. Het beestje was duidelijk gewend aan water / zwemmen. De tijd was kort maar een aantal dingen vielen me verder nog op: hij had geen uitgesproken lange staart (eerder kort), hij was groter dan de gemiddelde veldmuis maar beduidend kleiner dan een bruine rat, qua kleur was ie eerder donkerbruine dan lichtbruin maar hij leek ook wel iets van grijs in zich te hebben. Ik vertel dit in de hoop dat er nu iemand is die door afstrepen tot één mooie soort is weten te komen. ;)

Iemand een idee?

Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Jeroen Nagtegaal

Doet me denken aan Woelrat,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Date Lutterop

Mij ook, en wel heel sterk...

Groet,

Date


Iolaire

Jeroen en Date, bedankt voor de snelle reacties. Had niet verwacht dat er zo snel een soortnaam uit zou komen. Top! :duim:

Maar, voordat ik echt ga juichen:
Citaat van: d.lutterop op mei 06, 2009, 11:16:09 AM
Mij ook, en wel heel sterk...
Sterk genoeg om 'm op zeker te zetten?
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Date Lutterop

Als al je genoteerde kenmerken kloppen, dan is het Woelrat. Zijn daar tegenwoordig niet 2 soorten van?


Groet,

Date


Iolaire

Hoi Date, die kenmerken kloppen. En bij het invoeren kan ik idd alleen maar "Woelrat spec" kiezen. Hoe zit dat precies? Zijn de soorten niet van elkaar te onderscheiden (zonder bijv. DNA-onderzoek)?
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Iolaire

Zijn ze ook beide "overal" aan te treffen? Of is er eentje veel zeldzamer dan de ander en bijvoorbeeld alleen in de rietlanden rond Urk (noem maar wat) te vinden? Dat zou wel helpen.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Jeroen Nagtegaal

Ik meen dat er nog niets bekend is over de kenmekren en het voorkomen van beide soorten, de een zou dacht ik "droger" leven dan de ander.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Date Lutterop

Tja, de splitters worden weer bedankt. Ik had hier gisteren nog een aangespoelde kop. Misschien zijn ze wel op schedelkenmerken te onderscheiden?

Groet,

Date


mlahaye

Helaas. Onderscheid is niet te doen. De 'droge' variant komt alleen (?) in Limburg voor, de 'natte' variant overal in NL. Lekker invoeren als woelrat spec.!

Groet,
Maurice

Iolaire

Dank voor de toelichting Maurice.
Maar da's dus wel apart: als de droge (Arvicola scherman?)variant alleen in Limburg voorkomt, is de woelrat die ik heb gezien (net boven Alkmaar, Noord-Holland, wat totaal niet Limburg is) dus zeker de natte variant (ik neem aan Arvicola amphibius). Of zie ik dat verkeerd?
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

mlahaye

Ja en nee. Je hebt zeer waarschijnlijk de 'natte' variant zien zwemmen. De 'droge' variant is nog niet buiten Limburg aangetoond, maar het diertje zou best wel eens aangetoond kunnen worden als daar naar wordt gezocht. Kortom, voor 99% is het de 'natte' variant geweest (dat durf ik dan wel weer te stellen), maar zekerheid is er niet, dus daarom woelrat spec..

Groet,
Maurice