Hoofdmenu

Onbekend insect

Gestart door jeroenc, mei 30, 2006, 20:46:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenc

Hallo allemaal,

afgelopen donderdag kwam ik deze  op een soort lieveheersbeestje lijkende rooie rakker tegen.
Iemand enig idee wat het exact is?

gr. Jeroen

Mark van Veen

Doet me denken aan een sterk beregende mierenzakkever, een soort haantje.
groet,

Mark van Veen

Stippen

Lijkt er inderdaad erg op. Dat is een broedparasiet van rode bosmieren, vrij zeldzaam (Bellmann)
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

jeroenc

#3
hallo Mark en Stippen

Bedankt voor jullie hele snelle reacties.
En sterk beregend was die tor zeker.
Het plenste op het moment dat ik 'm zag.

gr. Jeroen

jeroenc

#4
Ik wil hem wel invoeren echter de soort komt (nog) niet voor.
Iemand enig idee wat nu te doen ?

Het betreft de Gewone Mierenzakkever (Clytra quadripunctata)

gr. Jeroen

Mark van Veen

soort toegevoegd, ga je gang.
groet,

Mark van Veen

jeroenc

#6
Bedankt Kees,

Ik heb de warneming toegevoegd.

Ik probeer nog wat extra informatie te vinden over de mierenzakkever.
Maar ik kan weinig informatie vinden over deze soort. Wat ik wel vind is dat de belgische natuurpunten veel schrijven over inventarisaties van bosmieren. Direct daaraan gekoppeld informatie over het Schitterend Lieveheersbeestje en jawel, de mierenzakkever.

Weer jij mischien nog bronnen op het internet die ik kan raadplegen?

gr. Jeroen

Stippen

Heiko Bellmann
Hier staat hetzelfde als in mijn gidsje
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

jeroenc

Dat betreft de zuidelijke mierenzakkever (Clytra laeviuscula) toch?!.

Deze heeft duidelijk gelijke vlekken.
Vandaar dat ik ook op de "gewonë" mierenzakkever kom.


gr. Jeroen

Stippen

Ja klopt, het was het enige stukje waar iets interessants over de levenswijze stond, en dat zal wel niet precies hetzelfde zijn, maar iets dergelijks.

Ik heb nog gezocht op een goeie mierensite, meende daar iets gezien te hebben, maar dat gaat alleen over blauwtjes en coccinella magnifica.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Th.Heijerman

Die Clytra laevuscula komt overigens ook in Nederland voor. Is wel veel zeldzamer. Verschil zit hem in de kleur, die bijna roodachtig moet zijn, en de vlekken zijn groter dan bij quadripunctata. IHoewel het wel C. quadripunctata zal zijn, moet ik zeggen dat ik de vlekken vrij groot vind ...

Theodoor

jeroenc

#11
Ik ben komende zondag terug op die locatie. Ik zal kijken of ik er nog kan vinden.
Mocht dat het geval zijn zal ik ze uitgebreid fotograferen.
Wat ik van de belgische natuurverenigingen heb gelezen zijn ook hun op zoek naar die beestjes. Aangezien ik ook in België woon zal ik bij ons ook eens goed rondkijken of ik rode bosmieren tegen kom en de kever natuurlijk.

wordt vervolgd....

gr. Jeroen

jeroenc

Gisteren rond een tweetal verschillende nesten rode bosmieren nog 7 stuks van deze kevers gezien. Alle (waarschijnlijk toevallig) op de bladeren van bramenstruiken.