Pissebed met gele stippen

Gestart door bschuit, mei 05, 2009, 19:24:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

bschuit

Wie kan mij helpen met determineren?

Hetty Soetekouw

ik denk aan een Ruwe pissebed
en de gele vlekjes kom ik tegen in de tekst bij wikipedia.nl
CiteerDe kleur van de ruwe pissebed is meestal grijs, met lichtere randen van de segmenten en vaak lichtere tot gelige vlekjes op de rug.
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Arp

Tja, dat is maar hoe je het bekijkt en/of een vertaling voor de verkeerde pissebed. De Ruwe Pissebed (Porcellio scaber) heeft in elk geval nooit zulke rijen gele vlekjes (maar kan wel geel, oranje, rood of wit "gemarmerd" zijn). Wellicht dat de tekst een vertaling is voor de Kelderpissebed (Oniscus asellus) die wel ongeveer zulke vlekken heeft (maar wat minder hard-geel) - er is nogal wat verwarring tussen Duitse en Nederlandse pissebeddennamen omdat de Kellerassel niet de Kelderpissebed is. Misschien dat iemand een hypercorrectie heeft toegepast?

Anyway, dit is dus de "Zwartkoppissebed" (Porcellio spinicornis;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Hetty Soetekouw

met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

bschuit

Bedankt! ik was nét, na aanleiding van suggestie "ruwe pissebed" gaan googlen en foto's vergelijken en bij toeval kwam ik idd ook de zwartkop tegen, vond 'm wel erg lijken.

Maargoed dat is 'm dus ook, nogmaals bedankt!

bschuit

Is het trouwens ook mogelijk om een onderscheid te zien tussen man of vrouw in dit geval?

barebigfoot

heb ik hier het ander sexe en is mijn ook een zwartkop pissebed, groetjes
avb
uwe

Arp

#7
Vaak is er wel wat verschil in habitus en zijn kereltjes in het algemeen wat smaller en meissies wat breder. De Zwartkop van bschuit zou wat dat betreft wel eens een menneke kunnen zijn, maar ik zou daar beslist geen 'zekerheid' aan vebinden - er zijn ook andere factoren die het dier iets smaller/breder kunnen doen lijken. Bij sommige soorten zijn er ook wat kleurvariaties die sexe gebonden zijn of wordt de ene sexe groter dan de andere, maar is hier niet bruikbaar.

Bij "spini" ben ik er nog niet helemaal uit of de "tand" aan de antenne misschien bruikbaar is, misschien dat Matty of iemand anders daar beter zicht op heeft? 

Als je het echt eenvoudig/zeker wilt weten moet je ze even onder de billen kijken. De soort in de bijlage is Oniscus asellus, maar het concept is ook voor andere soorten van toepassing  ;D

P.S. Sorry, vergeten: Dier van Uwe is Mospissebed (Philoscia muscorum), ook een zwarte kop, maar kleiner, gladder/glimmender, hoger op de poten, ingesprongen/smal achterlijf en een antenneflagel met drie segmentjes ipv twee bij de Porcellio's
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mberg

Hej Arp,

Er zijn in Nederland maar 2 pissebedden waar je op basis van kleur vrouwtjes van mannetjes kunt onderscheiden. Bij Porcellio scaber zijn onregelmatig gevlekte dieren altijd vrouwtjes. Grijze dieren kunnen dus zowel vrouwtjes als mannetjes zijn. En inderdaad, vrouwtjes zijn gemiddeld iets breder dan de mannetjes, maar er is een behoorlijk overlap aanwezig. Het stekeltje op de antennen bij Porcellio spinicornis is geen onderscheidend kenmerk tussen de sexen.

Bij Trachelipus rathkii zijn de vouwtjes lichter van kleur dan de mannetjes. De vrouwtjes hebben wel iets weg van gevlekte Porcellio scaber vrouwtjes, maar bij Trachelipus rathkii zijn de vlekjes altijd regelmatig gerangschikt. De mannetjes van T. rahtkii zijn ook gevlekt maar ze zijn veel donkerder, waarbij de vlekjes soms erg moeilijk zichtbaar zijn.

Hoop dat dit helpt.

Met groet,

Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Arp

Hoi Matty,

Bedankt voor de info - hoef ik ook die spini niet meer uit te pluizen  ;)

Heb o.a. bij A. vulgare en A. nasatum ook wel eens het idee dat er een statistisch "kleurverschil" is: Mannetjes vaker donker/zwart, vrouwtjes vaker kleurig/licht/gevlekt - maar inderdaad niet eenduidig.

De opmerking over Trachelipus heb ik vaker gelezen, maar kom dan toch vreemde dingen tegen die ik niet kan plaatsen - onlangs bijvoorbeeld dit mannetje (hoewel niet 100% zeker dat het niet nodulosus is - hij was het dier kwijt geraakt, maar een andere van de vindplaats was wel rathkii). Heb zelf ook wel eens wat lichter gekleurde mennekes meen ik, maar zal er eens extra op letten en als ik wat tegendraads vind die vasthouden.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mberg

Hej Arp,

Het lijkt me een T. rathkii, en een vrouwtje. Weet je zeker dat het geen mannetje is  :duim:? Wel is dit dier afwijkend van kleur; veel lichter van kleur dan gebruikelijk. De donkere vlekjes ontbreken bijna geheel, iets wat ik nog nooit heb gezien bij Trachelipus, met uitzondering van albino's.

Ik zal ook eens opletten bij sterk gevlekte A. vulgare, O. asellus en A. nasatum.

Met groet

Matty

Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Arp

Citaat van: mberg op mei 07, 2009, 21:34:32 PMWeet je zeker dat het geen mannetje is  :duim:?
Nee, het is juist wel een mannetje volgens mij - er staan ook twee kiekjes van de onderkant bij: foto1, foto2   (of ben ik nou scheel?) :huh:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mberg

Hej Arp,

Nee, duidelijk mannetjes. Blijft over de afwijkende kleurvorm, bijna zonder grijs.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging