Libellen In Mallorca

Gestart door Ringneck, mei 30, 2006, 17:47:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ringneck

Met vriendelijke groeten,

Rob

My Webpage

Ringneck

Beste Mensen,

Kan iemand mij AUB helpen met de determinatie van de voor mij onbekende libellen soorten? Ik zou zeer erkentelijk zijn voor informatie over deze soorten.

Bij voorbaat dank,
Rob (Ringneck)  :duim:  

Rob

My Webpage

Schoppers

Ik heb niet zoveel verstand van buitenlandse Libellen maar de soorten die in nl zitten gaan wel:

1, 3 en 4 mee eens
foto 2 lijkt me een Bruine Korenbout?
foto 5 lijkt me Bruinrode Heidelibel (Onder voorbehoud dat daar geen 'rare' andere heidelibellen voorkomen)
6 idem
en 7 weet ik ff niet zo snel.

JohanvantBosch

nr 7: vroege glazenmaker - wel een hele lichte...
en volgens de volgende website komt ie er nog voor ook!
http://www.iberianwildlife.com/spain/drago...flies-spain.htm
Groeten,
Johan

JohanvantBosch

Citeerfoto 2 lijkt me een Bruine Korenbout?
hij heeft erg veel blauw op het achterlijf, maar mist de zwarte basisvlek in de vleugel. Ik ga toch voor een gewone oeverlibel...
volgens de bovengenoemde spaanse site komt de korenbout bovendien niet voor op de balearen. van de oeverlibellen alleen de gewone en de beek...
Maar goed - er is altijd ruimte voor iets nieuws.
groeten,
Johan

JohanvantBosch

Citeerfoto 2 lijkt me een Bruine Korenbout?
Ik zit er nog eens naar te kijken. Ik blijf het een raar ding vinden....
En hij heeft toch wel een kleine donkere vlek aan de basis van de achtervleugel en zwarte streepjes in de basis van beide vleugels... Tenzij dat parasieten of zo zijn...
hmmm

Schoppers

Owjah natuurlijk een Vroege Glazenmaker... dom dat ik daar niet aan gedacht heb.
Maar ja ik woon in Drenthe waar ik ze dan ook nooit zie omdat ze hier niet voorkomen ;)  

Jeroen Nagtegaal

CiteerTenzij dat parasieten of zo zijn...
Er zijn idd vlekjes, een ander gedeelte is denk ik parasiet, ze zijn anders niet symetries. En ze lijken er ook op.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

characea

Bij Havelte heb ik in 2002 behoorlijk wat vroege glazenmakers gezien..(het was daar de algemeenste libel denk ik zelfs...)

Platbuik

Over foto2, de korenbout variant: Horen Korenbouten niet ook grijze ogen en enkele gele vleugeladeren te hebben? De exemplaren die ik ontmoet heb voldeden allemaal aan deze "eisen/afspraken"   ;)
Verder hebben JONGE korenbouters nog oranjegele randjes aan het achterlijf, en volwassen korenbouters "doorgaans" copulatiesporen in de blauwe berijping. Die zijn er "nog" niet, dus het is waarschijnlijk een volwassen exemplaar (speculeerspeculeer, ik weet het).
Ik denk toch aan Gewone oeverlibel. Een mediterane sub-soort met aankomende vlekjes  :unsure:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Schoppers

CiteerOver foto2, de korenbout variant: Horen Korenbouten niet ook grijze ogen en enkele gele vleugeladeren te hebben? De exemplaren die ik ontmoet heb voldeden allemaal aan deze "eisen/afspraken"   ;)
Verder hebben JONGE korenbouters nog oranjegele randjes aan het achterlijf, en volwassen korenbouters "doorgaans" copulatiesporen in de blauwe berijping. Die zijn er "nog" niet, dus het is waarschijnlijk een volwassen exemplaar (speculeerspeculeer, ik weet het).
Ik denk toch aan Gewone oeverlibel. Een mediterane sub-soort met aankomende vlekjes  :unsure:
Dat kan.. idg heb ik de libel met dit soort uiterlijk nooit in Nederland gezien.
En bepaalde vorm is goed mogelijk maar ken de libellen buiten Nederland niet...

AvanderHeijden

2 is een oeverlibel (lijkt me gewoon een cancellatum); in zuid Europa zie je ze vaker zo uitgebreid berijpt en dan zien ze er wat verwarrend uit. De vlekjes in de vleugels zijn wel vreemd. Wat me zekerheid geeft dat het om Orthetrums gaat is de kleur van de ogen (groen! Dat is nooit bij L. fulva) en het ontbreken van zwarte driehoeken in de vleugelbasis.

Schoppers

Mooi Antoine, dan weten we dat ook weer.
De ogen vond ik idd al vreemd. Maar daar in tegen was die weer zo blauw.
Omdat ik dus nooit in zuid Europa ben geweest wis ik ook niet dat ze zo uitgebried berijpt zijn. En daar hebben we jouw weer voor ;)

Ringneck

Bedankt allemaal voor jullie input, dit heeft mij good op weg geholpen. Alleen heb ik nog een vraag over de Bruinrode Heidelibellen, ik ken ze van Nederland maar de soort in Mallorca was groenig van kleur aan de zijkanten en dat heb ik nooit gezien in Nederland. Er waren trouwens meer dan een honderd exampelaren op een klein gebied ver van het water vandaan.

Ik had verder gehoopt op een zuidelijke Oeverlibel maar helaas ben ik die niet tegen gekomen en behalve de Lantaren ben ik geen juffers tegen gekomen, misschien te vroeg in het jaar voor andere juffer soorten. Wel heb ik (wat ik denk) enkele Keizerlibellen gezien, maar jammer geen goede foto's van kunnen nemen.

Nogmaals bedankt,
Rob  :duim:  

Rob

My Webpage