Bonte Kauw ?

Gestart door Maria vd Langenberg, mei 30, 2006, 10:35:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

Maria vd Langenberg

Deze zat gisteren in de tuin, ik heb dit nog nooit gezien  :huh:
Is dit een kruizing ?



Ik dacht eerst aan een juveniel maar hij plukt haren weg om een nest te maken  ;)



Maria
groetjes Maria

Jeroen Nagtegaal

Ik weet niet hoe het heet, maar het is geen bonte kauw, het is een gewone kauw met wat witte veren er tussen, je ziet het ook wel eens bij merels.  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

laatvlieger

#2
ik geloof niet dat dit hetzelfde als bij merels is. Ik dacht dat daar een genetische component meespeelde. Dat is hier geloof ik niet het geval.

Dit patroon ontwikkeld zich bij veel kauwtjes die een slechte eenzijdige voeding hebben gehad. Als deze "bonte" kauwen (ze worden vaak "Leidse kauw" genoemd) weer een gevarieerde voeding eten, dan ontwikkelen ze op den duur weer een gewoon verenkleed.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

huysse

teveel hutspot gegeten?

Marijke

laatvlieger

Ja, haha of haring en wittebrood..  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

boogey55

Lijkt mij een kauw met albinisme.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Jeroen Nagtegaal

CiteerLijkt mij een kauw met albinisme.
Zeker niet, hij heeft zwart, geen roze snavel en geen rooie ogen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

boogey55

Het gaat duidelijk niet om volledig albinisme.
Misschien handig als je albinisme met Google opzoek, ook al gaat dat over mensen.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Jos Welbedacht

Niet leucisme? Of is dat toch weer hetzelfde als de Huismus en Merel.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 


boogey55

Groet, Pim Frijling
Wolvega

Jos Welbedacht

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Maria vd Langenberg

Thanks, weer wat geleerd  :D hier in de tuin heeft hij gevarieerde voeding genoeg
groetjes Maria

carel

CiteerDit patroon ontwikkeld zich bij veel kauwtjes die een slechte eenzijdige voeding hebben gehad

Dit verschijnsel noemt men een modificatie

een modeficatie is een verandering van meestal de veren in diverse andere kleuren dan normaal
bij papegaaien ziet men het veel in het ontwikkelen van gele veren
het kan zo erg worden dat de vogel bijna geheel geel word
met een goede voeding komt het veelal wel weer in orde

een andere variatie van bontpatroon is een mutatie
een mutatie is een erfelijke afwijking die ook doorgegeven word aan de jongen
Bij een modeficatie zijn de jongen normaal van kleur en zal het genetisch niet door gegeven worden

Dus conclussie
Het is niet te zien of het nu een modeficatie of een mutatie is
nakweek zou uitsluitsel moeten geven hierover

alleen het resultaat is uiterlijk hetzelfde je ziet een bonte vogel maar je kunt niet zeggen of dit nu komt van een slechte voeding of dat het een mutatie betreft
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Bob Molenaar

Een leucistische kauw toch?
Groeten,
Bob Molenaar
VWG Zaanstreek

tekenaar

Modificatie door (verkeerde) voeding zie je bij kraaiachtigen met name bij eerstejaars exemplaren en uit zich door een liche band in de slagpennen (en vervolgens sterke slijtage van deze veren, want de minder goed ontwikkelde veren zijn minder 'slijtvast0). Dat is hier duidelijk niet het geval. Een deel van de veren van deze vogel is geheel wit (pigmentloos). Dit heet leucisme en is erfelijk. Het komt bij kauwen vrij regelmatig voor. Er is ook geen hybride in het spel want dan zouden kenmerken van de andere oudersoort zichtbaar moeten zijn. Dit is dus een volwassen leucistische kauw.

In het laatste deel van het Dutch Birding tijdschrift staat een uitgebreid artikel over kleurmutaties bij vogels, waarin de correcte naamgeving van de verschillende mutaties wordt uitgelegd, alsook hoe die te herkennen zijn (wel engelstalig).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

RWester

CiteerModificatie door (verkeerde) voeding zie je bij kraaiachtigen met name bij eerstejaars exemplaren en uit zich door een liche band in de slagpennen (en vervolgens sterke slijtage van deze veren, want de minder goed ontwikkelde veren zijn minder 'slijtvast0). Dat is hier duidelijk niet het geval. Een deel van de veren van deze vogel is geheel wit (pigmentloos). Dit heet leucisme en is erfelijk. Het komt bij kauwen vrij regelmatig voor. Er is ook geen hybride in het spel want dan zouden kenmerken van de andere oudersoort zichtbaar moeten zijn. Dit is dus een volwassen leucistische kauw.

In het laatste deel van het Dutch Birding tijdschrift staat een uitgebreid artikel over kleurmutaties bij vogels, waarin de correcte naamgeving van de verschillende mutaties wordt uitgelegd, alsook hoe die te herkennen zijn (wel engelstalig).
Gedeeltelijk leucistische volwassen Kauw
Met vriendelijke groet,

Remco Wester