groenige kevers op brandnetels

Gestart door Robert Heemskerk, mei 02, 2009, 11:57:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

hi keverforum,

Ik kwam ze veel tegen, dit soort groene kevertjes in de toppen van grote brandnetels.
(mooi soort groen op die rug overigens..)
Wat zijn het voor soort kevers?
Er zullen er vast een aantal zijn die heel erg op elkaar lijken denk ik zo  :D

Arp

#1
Hoi Robert,

Heb ooit naar aanleiding van deze sleutel (let op: niet alle NL-soorten!) een laffe, halfslachtige poging gewaagd me er iets in te verdiepen maar die is tot nu toe ergens tussen wal en schip geland, zodat ik nog niet eens durf om er Phyllobius of Polydrusus van te maken. Zou het nu eigenlijk weer even op moeten/willen pakken, maar dat gaat even niet lukken ... dus laat ik het bij de link  ::)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Robert Heemskerk

#2
bedankt Arp,

Ik zie in ieder geval een kenmerk dat genoemd wordt uit jouw link, 'Femora toothed'

de getande femur of gedoornde femur als ik even vrij mag vertalen.
Als ik nog even tijd heb zal ik naar de andere kenmerken kijken.

groetjes Robert

Date Lutterop

Maar een getande femur zou ook bij een ander geslacht voor kunnen komen, dus daar heb je voorlopig even niets aan. Ik heb hier even geen literatuur om dat te controleren.

Groet,

Date


Robert Heemskerk

Je hebt waarschijnlijk wel gelijk Date.

Toch doet deze kever mij wel lonken naar een Phyllobius.
Mogelijk neem ik een verkeerde afslag, maar die doodlopende paadjes zijn meestal erg leuk en mooi  ;)

Hopelijk vindt ik wel weer de uitgang in dit labyrint  :-\

p.s. Theodoor heeft alle sleutels van de uitgangen  ;D

Date Lutterop

Hopelijk ook vindt Theodoor tijd om je te verlossen van dit dilemma. En misschien kan hij eens een paar sleutels laten bijmaken? Ik zou er thuis ook wel een eind mee komen, maar hier op mijn privé-eilandje heb ik alleen het hoogst noodzakelijke mee.

Groet,

Date


beetlestitch

deze jongens zijn van de foto vaak niet tot op de soort te detemineren de voedsel plant kan vaak ook een indicatie zijn. in dit geval van urtica dioica[brandnetel] zou in dit geval de kever phyllobius urticae kunnen zijn waar door het zoekgebied weer wat kleiner wordt. dit is maar een indicatie en GEEN determinatie. groeten toon.
Toon Keukelaar

Th.Heijerman

Dit is overduidelijk een Phyllobius pomaceus ...

Theodoor