Wat is dit ?

Gestart door ronell, mei 01, 2009, 21:30:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

ronell

Tijdens een wandeling in de bossen rond Ede vonden wij op koninginnendag een dood getrapt kuiken op het zandpad. Net toen we ons afvroegen wat het was zagen we nog een kuiken liggen. Nu echter in het gras en levend! Het bekje wijd roepend om voedsel. De boom waaronder het beestje lag was een dode berk van een meter of 5. Er zat geen tak meer aan en diverse gaten in de stam verraadden een spechten nest. Ook vonden we direkt naast de stam groen blauwe eierschillen die bruin gespikkeld waren. Om het nog iets complexer te maken hing er ook een nestkastje aan de stam maar gezien de vliegopening was deze kast meer geschikt voor koolmezen. De grootte van dit jong was wezenlijk groter dan een koolmeesje van enkele dagen.  De vraag is dus:  "Weet iemand wat dit voor een soort vogel zou kunnen zijn ?". Ik kan me voorstellen dat je het aan het kuiken niet kan zien. Immers, de ogen wareb nog gesloten en slechts hier en daar was er wat dons. Ik denk dat het niet ouder was dan enkele dagen. De eierschillen zijn volgens mij zeker NIET van de specht. (Grote bonte ?) Bovendien staat niet vast dat eierschil en kuiken bij elkaar horen natuurlijk.  Durft iemand hier iets van te zeggen?

Overigens voor het jonge vogeltje hebben we niets kunnen doen. We hebben besloten het daar achtergelaten en inmiddels zal het niet meer in leven zijn denk ik... :'(

ronell

Inmiddels hebben we wat zelfstudie gedaan ... We zijn tot de ontdekking gekomen dat oude spechtenholen ook wel eens worden gebruikt door andere vogels zoals de Kauw. ::) Dit zou volgens de laatste gegevens ook passen bij de blauw groene eieren met de bruine spikkels. Ook de beschrijving van het kuiken past op die van de kauw en dus hebben we wellicht met een kauw baby in ons handen gestaan ... :o

Overigens blijkt uit de literatuur dat kraaiachtigen redelijk goed met de hand zijn op te fokken. Met gehakt, kaas en toevoegingen van wat kalkprodukten hadden we een redelijke kans gehad volgens de boeken.