zwart soldaatje rustica?

Gestart door MARIA, mei 01, 2009, 17:18:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

MARIA

Mooi kevertje, hoor, maar nu de naam nog.
Gaarne advies van het forum.
alvast bedankt
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

MARIA

Hallo,
Volgens mij ben ik er zelf al uit: Cantharis pellucida?
Of zijn  er andere meningen?
De tekening van de C.rustica is toch echt anders.
En bedankt voor het bekijken.
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

Arp

Hoi Maria,

Ik vind ze nog steeds erg lastig. C. pellucida lijkt erg aannemelijk, maar kun je bijvoorbeeld  thoracica en/of lateralis helemaal uitsluiten? En op basis waarvan dan? Vorm halsschild? Kleur poten? Habitus? Ik zie het allemaal nog niet zo helder  ::)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MARIA

Hallo
Ik heb me gebaseerd op jouw link aan cookiemonster.
Vervolgens heb ik de poten nog eens goed bekeken, dat wijst in de richting van C. Pellucida, ook het ontbreken van een vlek en stip op het halsschild wijst erop, maar....degene die je nu weer aandraagt ken ik niet dus kan ik ze ook nog niet uitsluiten. Rustica is het in ieder geval niet. Ik ga  nog verder spitten, maar heb deze waarneming op C. Pellucida op onzeker gezet, voorlopig.
Trouwens bedankt, he voor je hulp. :)
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

Arp

Hoi Maria,

Een aardig overzicht waar ook veel van de wat minder gangbare in voorkomen (die in de sleutel voor de gangbare soorten ontbreken!) vind je hier op kerbtier.de. Nadeel daar is weer dat van alle soorten maar één variant de soort 'representeert' zodat je bijvoorbeeld bij livida geen idee hebt dat er ook nog een vrijwel helemaal bruine is ::) Verder natuurlijk ook koleopterologie.de ernaast houden ;)

Ik zou persoonlijk voor jouw kever ook op pellucida inzetten, maar weet er domweg niet genoeg van om dat van enig belang te laten zijn  :-\ 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MARIA

Hoi Arp,
C.Livida zou ook nog kunnen, maar het onderste deel van de pootjes lijken mij wat te donker.
(C.Livida var. Ruficeps Reitter, lijkt er nog het meest op.)
Maar.........na je fantastische links te hebben bekeken (en opgeslagen in mijn favorieten)
wordt je er wel  ::) :-\ van!!
Dus ga met je mee: niet echt te zeggen wat het nou precies is. Mogelijk vind ik het soort bij een
volgend bezoek op locatie en kan ik betere foto's maken. Jammer dat je in waarneming niet C.spec.kwijt kan, dat zou wat algemener zijn, om vervuiling te voorkomen.
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen