Hoofdmenu

Katten

Gestart door -Arthy-, mei 29, 2006, 17:04:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

-Arthy-

Nou hebben wij een prachtig nestje met pimpelmezen in de tuin.
Ouders druk druk druk in de weer.
Af en toe de kat van de buren op de loer, maar altijd snel weggejaagd.
wij allen uitkijkend naar het moment dat ze uitvliegen.
En dat moment was dus vanochtend. En wat is het gevolg.
De kat van de buren heeft ze allemaal verslonden.

jaja daar hebben die ouders nou zo lang keihard voor zitten zwoegen.  
Rick Gevers

andree

Gedeelde smart is halve smart.
André van Hengstum
Appelscha

teunvankessel

hoi allemaal
bij ons in de buurt zitten 2 of 3
van die zwerfkatten ..
alle vogeltjes worden 'bedreigt'
het zijn echt vieze katten en ze komen altijd
bij ons in de tuin schooien
we hebben het er zelfs ( natuurlijk niet al te sirieus)
om ze af te schieten maar dat lijkt me een beetje te lomp  ^_^
:gun:
groetjes Teun
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Antonie Blom

Ik heb gisteren met aandacht (en ingehouden adem van de spanning) zitten kijken hoe een zwarte roodstaart een kat te lijf ging ... en de kat wegjoeg :feest:  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Jeroen Nagtegaal

een oplossing = een Jack russel kopen en hem het Comando Poes leren. Dat werkt bij ons ook, Zo komen al 4 van de 5 katen niet meer terug.  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tekenaar

Ondanks de hoge dichtheid aan katten, zitten er nog steeds meer vogels in de bebouwde kom dan daarbuiten. Ergo: de katten eten wel (veel) individuele vogels, maar bedreigen op geen enkele manier de vogelpopulaties in woonwijken.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jan-Pieter

En dus kunnen die kleine witte rothondjes ( mag ik natuurlijk niet zeggen ) gewoon opgevoed worden als hond en niet als kattenverjager waarmee ze waarschijnlijk niet alleen de kat de stuipen op het lijf jagen maar ook de vogels.

Waarom proberen mensen alles onder controle te houden en plakken ze er een eigendomsbewijs op? "Die kat moet van mijn koolmezen afblijven."

MVG JP

Jeroen Nagtegaal

De kat is bij mij echt ongedierte, ze vertrappen planten, poepen in de tuin, eten de vissen en kikkers en verjagen en eten de vogels.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Pim

Altijd een eindeloze discussie katten en honden, maar ongedierte is wel een hele overdreven term.

In je profiel staat dat je lid bent van de JNM, dat is toch voor jeugdigen, je laatste reactie vind ik meer iets voor uitzichtloze bejaarden ("ze vertrappen mijn planten" , "ze poepen...) etcetera.

Sterkte met de discussie verder.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Vincent Hart

@Jeroen: Goeie avatar!  :P  
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

tekenaar

Dit drijgt een welles-nietes verhaal te worden en we komen er toch niet uit. Iedereen mag zijn persoonlijke voorkeur hebben voor huis-en tuindieren, en als hij/zij dat wil mag hij/zij dat ook nog op het forum zetten, alleen wel op de juiste plaats. Praat maar raak, dus.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jeroen Nagtegaal

Citeer@Jeroen: Goeie avatar!  :P
Jah, moets wat anders, zo zijn ze niet erg.

Over die palnten, ik kweek tropischise dingen en daar gaat veel aandacht naar uit, als zo'n kat dan net dat plantje bertrapt is het wel heel erg zonde.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

huysse

Als er een zeearend bovenop zou landen zou je het geweldig vinden!

Groet,
Marijke

Jeroen Nagtegaal

CiteerAls er een zeearend bovenop zou landen zou je het geweldig vinden!

Groet,
Marijke
Wie niet???
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan-Pieter

En als die witte keffer er dwars overheen gaat om die kat te verjagen wat dan?

MVG JP

-Arthy-

CiteerAls er een zeearend bovenop zou landen zou je het geweldig vinden!

Groet,
Marijke
Asoluut!

Maar waar et mij om gaat is dat deze kat de beestjes dood om er mee te spelen en die kat hoort hier gewoon niet.
Zinloos (dodelijk) geweld dus!
Rick Gevers

derop

Mensen waar gaat deze discussie nu helemaal over zeg!!
Dat Pimpelmeesje is hoogst waarschijnlijk volgend jaar wel wat wijzer in het kiezen van zijn nestplek. En hangt er een nestkast?? Dan is het aan de tuineigenaar om deze dusdanig neer te hangen dat bewuste kat er niet bij kan.
Kan je het dan niet meer zo goed zien? Ja jammer dan wat vind je belangrijker zichtbare of levende jonge vogeltjes. Die kat kan er niets aan doen zijn/haar jagersinstinct boven komt zodra hij van die kleine hulpeloze piepertjes voor zijn neus krijgt. Kleine witte keffertjes hebben per definitie volgens mij al een hekel aan katten dus die hoef je niet zo veel te leren hihi. Overigens heeft onze grote zwart/bruine woef ook de pest aan ze. Zit hem in de lichaamstaal heb ik ooit eens begrepen.
Als de kat van de buren moet poepen denkt hij heus niet ,...oei niet in de tropische plantjes van de buurman, dan wordt hij boos. Je zult dus of met de eigenaar er eens over moeten gaan praten of je verdiepen in wat een kat echt niet leuk vind. Met een paar simpele stappen kun je er al voor zorgen dat ze echt niet meer in je tuin komen.
Pimpelmeesjes, Katten, Kleine witte keffertjes, Grote zwart/bruine woefen allemaal unieke en leuke beesten.
En Marijke, Een zeearend in mijn tuin?? ANY DAY!!! :D  
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

Jeroen Nagtegaal

Als katten nou aangelijnd werden net als honden, ratten en andere dieren was het probleem opgelost.  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan-Pieter

Jeroen jij praat over het aanlijnen van katten net als honden aangelind zijn maar wie was het ook al weer die zijn witte keffer met opzet achter de katten aan stuurt? Of ren jij mee met de hondenriem in je hand?

MVG JP

-Arthy-

Et nestje hing perfect!
de katten zaten even goed dagelijks te loeren, maar ze konden er niet bij.
Pas op het moment dat de vogeltjes uit het kastje gegaan zijn zijn ze allemaal gepakt door 1 kat.
Een dikke kat zonder belletje om zn nek.

En dit topic had ik meer alleen even geopent om mijn frustratie kwijt te kunnen.
En die frustratie was er vooral omdat wij vrijwel dagelijks het nestje hebben gevolgt van het eierleggen, uitkomen van de eitjes en tja het uitvliegen dan...
Rick Gevers

huysse

Ik zou er ook ontzettend de smoor over in hebben!
Ik krijg ook altijd de neiging om mijn katten op te sluiten in het voorjaar. Een tijd lang vloog ik 's morgens uit bed als ik een alarmroep van een vogel hoorde om te kijken of een van de katten daar debet aan was.
Maar dan kom je erachter dat het steenuiltje weer in een conifeer zit of dat er een boomvalk overvliegt. Dus nu sta ik niet zo vroeg meer op.
Soms zijn vogels ook wel erg stom bezig met nestbouw, terwijl de katten er al rondlopen. Maar vervelend blijft het!
Maar ik heb ook erg veel plezier van de katten. Dus...., alleen in de schuur waar de zwaluwen zitten, daar mogen ze nu niet in.
Er is toch een zekere gradatie:
katten als moordenaar: het ergst
dan eksters, gaaien etc.
als uiltjes of roofvogels het doen is het al weer minder erg!

Marijke

Jan-Pieter

Wat is dan het verschil tussen uilen/roofvogels en de kraaiachtigen? Hebben de eerste meer recht op vlees dan de tweede groep? Een kraaiachtige eethoofdzakelijk insecten en ja als de kans zich voordoed dan pakt hij eieren of jonge vogeltjes maar dat hoor bij zijn menukeuze. ik zie het verschil niet hoor?

MVG JP

Jeroen Nagtegaal

CiteerJeroen jij praat over het aanlijnen van katten net als honden aangelind zijn maar wie was het ook al weer die zijn witte keffer met opzet achter de katten aan stuurt? Of ren jij mee met de hondenriem in je hand?

MVG JP
een tuin, heet dat. op straat ren ik idd met de riem erachteraan.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

huysse

CiteerWat is dan het verschil tussen uilen/roofvogels en de kraaiachtigen? Hebben de eerste meer recht op vlees dan de tweede groep? Een kraaiachtige eethoofdzakelijk insecten en ja als de kans zich voordoed dan pakt hij eieren of jonge vogeltjes maar dat hoor bij zijn menukeuze. ik zie het verschil niet hoor?

MVG JP
Nee natuurlijk is er geen verschil, dat is zuiver gevoelsmatig.

Marijke

Jeroen Nagtegaal

#24
CiteerWat is dan het verschil tussen uilen/roofvogels en de kraaiachtigen? Hebben de eerste meer recht op vlees dan de tweede groep? Een kraaiachtige eethoofdzakelijk insecten en ja als de kans zich voordoed dan pakt hij eieren of jonge vogeltjes maar dat hoor bij zijn menukeuze. ik zie het verschil niet hoor?

MVG JP
Kraaien Zorgen niet voor onderzoek naar muizen, Roofvogels wel.
Kattenm ook maar die worden verspreid door mensen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan-Pieter

Dit gaat een eeuwig durende discussie vormen en ik zal dan ook nu mijn laatste antwoord plaatsen.
De rede dat uilen meedoen aan muizenonderzoek en kraaien niet slaat natuurlijk als een tang op het bekende gebakje. Als dus iets niet erg is omdat er een onderzoeksrede achterzit en bij de ander niet dan heb je het volgens mij niet helemaal begrepen. Beide groepen moeten eten en dat doen ze idd af en toe met jonge vogels en eieren in het geval van de kraaien maar daar is helemaal niets mis mee en kan je zeker niets op tegen hebben.
Wat betreft je witte keffertje: Hem opleiden om op katten te jagen is alleen iets wat jezelf pleziert en wat hij in je tuin doet doet hij er ook buiten waar het in dit geval helemaal geen dienst doet. Jij leidt een hond op om iets te doen terwijl katten een instinct hebben en dat naleven. Dat dat een uitwerking heeft die jij niet leuk vind omdat je jezelf de kool of pimpelmeesjes toe eigend is iets anders maar dat geeft je geen recht honden op je hitsen tegen katten. Wat zou jij er van vinden als ik mijn Duitse Herder leer om elke blaffende witte keffer de stuipen op het lijf te jagen? Waarschijnlijk wordt je boos omdat ik dat doe maar ik vind ze waarschijnlijk net zo irritant als jij katten in je tuin.

MVG JP

huysse

CiteerJij leidt een hond op om iets te doen terwijl katten een instinct hebben en dat naleven.
Jan Pieter , ik weet niet of je Jack Russels terriers kent maar die hebben dat instinct ook, die hoef je heus niet te leren om achter katten aan te zitten!

Groet,
Marijke

Jeroen Nagtegaal

Je leert ze alleen als je Poes Zegt dat ze weten dat er een poes is.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan-Pieter

Ik zou het niet doen maar doe het toch omdat er zo rechtlijnig gedacht wordt. Het is op een of andere manier gewoonte in dit land dat katten los lopen en honden alleen naar buiten gaan met hun baas. Als dat niet zo is hoor ik het graag.
Wat ook een gewoonte is, en het zal ook een deel aan de soort liggen (hond of kat bedoel ik), is dat een hond beter te trainen is dan een kat en dat een hond theoretisch beter onder controle te houden is dan een kat. Als het niet zo is dan hoor ik dat wel.
Hieruit volgt dus dat je het instinct van een hond beter onder controle kan houden dan dat van een kat. Een hond luisterd in principe beter en zit aan een lijn. Het jachtinstinct van de witte keffer is er dus wel maar dat kan je als baas onderdrukken maar als jij dat gaat bevorderen door het woord poes te introduceren ben je dus gewoon aan het trainen. Een hond trainen is prima maar doe het dan op een manier die geaccepteerd is en niet opjutten tegen dieren die er ook niets aan kunnen doen dat jong pimpelmezen vlees nou eenmaal lekker smaakt en simpel te krijgen is.

Zoals ik al zei zou ik niet meer reageren heb het toch gedaan en het zal wel weer reacties uitlokken van tegenstanders maar ik denk dat men elkaar toch niet kan overtuigen dus dit was de laatste keer.

MVG JP

Erik

wij hebben achterburen met vier katten die onze tuin tot toilet hebben gedegradeerd (de katten dan :D). Nu is de vogelstand in mijn tuin beperkt tot 5 mussen en een merel maar aan de poep hebben we vooral een hekel. We strooien dus braaf ons koffiedik in de tuin en katten hebben daar nog steeds een grote hekel aan. Kattenbezoekjes nemen dus al meer af!

Dus strooi je koffiefilterzakjes leeg in de tuin en je bent al een stuk verder...