Paarse Oproller - Eluma caelatum met dank aan Peter Meininger

Gestart door Arp, april 27, 2009, 01:33:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Kon het niet laten om hem ook even in het forum te laten zien - mooie vondst :D ben wel jaoers  ::)

Foto (c) Peter Meininger!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mberg

Hej Arp / Peter,

Inderdaad een mooie soort. Maar Arp, in Zeeland toch echt niet zo moeilijk te vangen hoor!! Kijk eens op wat oudere zeedijken, aan de bovenkant van de dijk, of op plekjes op de dijk waar wat meer vegetatie staat. Hier zit hij vaak tussen de pollen of onder opgehoopt strooisel. Ook onder planken op de top van de dijk en soms zelfs in slootkanten achter de dijk. Als hij er zit, zit hij er in grote aantallen. Let hier ook eens op het miljoenpootje Polyxenus largurus wat zich hier ook vaak ophoudt, op de meest droge plekjes.

het is nog steeds onduidelijk of Eluma ook op Zuid-Hollands eiland voorkomt. Wie vangt hier de eerste?

Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Arp

Citaat van: mberg op april 27, 2009, 21:13:28 PMMaar Arp, in Zeeland toch echt niet zo moeilijk te vangen hoor!!
Tja, maar al met al toch de eerste op waarneming.nl  ;)

Ik ben nog nooit in Zeeland wezen zoeken, heb ook zelden of nooit een "smoes" om er te komen dus dan zal ik er eens speciaal naartoe moeten voor de pissebedden - qua budget toch weer een lastige beslissing  ::)  Maar ja - voor m'n ontbrekende soorten (Eluma, Miktoniscus, A.album) toch bijna onontkomelijk ben ik bang. Wellicht kan ik dan ook meteen een keer A.depressum voor NL vinden ;D

Bedankt alvast voor de vindplaatstips  :D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

David Tempelman

hoi Arp, ik zie nu dat ik m'n eerste vondsten ook had ingevoerd...even de begindatum een paar decennia terug zetten  ;D
met vriendelijke groet,
David

Arp

#4
Ah, kijk! Weer wat kansrijke vindplaatsen erbij  ;D  En voor A.album ook zie ik - wie voert even wat vindplaatsen voor Miktoniscus p. in?  :-*

Maar ik zal - als ik er ooit kom - ook m'n best doen eigen vindplaatsen toe te voegen ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)