Deze is goedgekeurd als zijnde Ensis siliqua, het lijkt in eerste gezicht meer op een Ensis directus met een groeidefect. Met name het ontbreken van de omgevouwde achterkant, kleur van het periostracum en de ronde voorkant van de schelp (vrijwel altijd schuin afgeknot bij E. siliqua) doen mij vermoeden dat de determinatie niet correct is. Om zeker te zijn zou men de spierindruksels aan de binnenkant moeten bekijken.
Het valt mij wel op dat er veel Ensis determinaties op Waarneming.nl niet kloppen. Ik zie regelmatig dat exemplaren van E. directus worden verward met E. arcuatus, E. minor of E. siliqua. Met name waar grote aantallen van deze soorten worden gemeld kloppen deze meldingen vrijwel altijd niet. E. minor en E. siliqua zijn sowieso als verse schelp/doublet zeldzaam (E. siliqua ken ik wel goed van vondsten op Vlieland), en anders dan verkleurde fragmenten heb ik nog niet van de Hollandse kust gezien.
E.directus is zeer variabele Ensis soort, zowel in kleur als vorm. Er komen zowel rechte als flink gekromde schelpen voor. Ik heb een juveniel E. directus exemplaar van Vlieland in mijn verzameling dat door een groeidefect kaarsrecht is. Het lijkt wel op een exemplaar van E. minor. Alleen de spierindruksels geven uitsluitsel dat het om E. directus gaat.
Peter Sjerp
isjerp.nl
De waarneming is nog niet goedgekeurd.
Gezien dat de schelp vrij recht is neig ik naar Ensis arcuatus