Bosuil vragen

Gestart door mike_heerlen, april 29, 2009, 23:27:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

mike_heerlen

Beste allemaal,

ik ben nog een beginneling als het vogels aankomt, dus gaarne advies/hulp.
Mijn huis ligt in een bosrijk gebied. Vanaf Februari hoor ik in de avond en nacht vaker de bosuil (daar ben ik vrij zeker van gezien de geluiden die ik heb kunnen vinden). Sinds kort hoor ik ook een jong (ook vrij zeker , komt overeen met gepiep wat ik ook op internet heb gevonden).
De afgelopen nachten maakt de volwassen uil echter geluiden die ik niet kan plaatsen, echt gekrijs als het ware. Het jong reageert hierop door te piepen, maar ze zitten niet bij elkaar in de buurt zo te horen.

Verder vraag ik me af hoe ik ze het best kan zien zonder ze enorm te verstoren.
Maken ze gebruik van een nestkast, of is dat geen optie? Er zit hier wel een nestkast, maar of ze daar wonen kan ik niet zien omdat de opening niet zichtbaar is.

In wat voor bomen chillen ze overdag? En hoe kan ik ze het beste zoeken? Maken ze altijd gebruik van dezelfde plekken om te rusten en te jagen?

Alvast bedankt,
Mike

BramtK

Mike, die jongen zullen nu al - of ander zeer binnenkort - het nest (holle boom of kast) hebben verlaten. Dat doen ze al als ze nog niet kunnen klimmen en omdat ze moeten klimmen zitten ze dan niet erg hoog in de bomen, vaak bomen met zijtakken, schuine stam of struiken. Soms beginnen ze al in de schemer te bedelen en dan zijn ze natuurlijk makkelijker te zien. Volwassen vogels zitten of in een hol of ergens in de beschutting van klimopbladeren. Vaste roestplaatsen kan je het makkelijkst ontdekken door te zoeken naar zuiver witte uitwerpselen, maar die jongen zijn mobiel en dus zo niet altijd te vinden.
Zo, gevoelige informatie dus ga er zorgvuldig mee om. Maar doorgaans kan je uilen overdag uitstekend bekijken zonder dat verstoring optreedt. Alleen als je dagelijks gaat kijken of met massa's mensen is er kans dat een vogel wordt verstoord.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs