Zeer grote schietmot

Gestart door Maaswitje, april 29, 2009, 20:14:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maaswitje

Deze schietmot vond ik vanmiddag bij de Broekse Wielen bij Grave. Ik herinner me niet dat ik eerder zo'n grote schietmot zag: het dier meet zonder antennes 34 mm. Kan het zijn dat dit misschien Phryganea bipunctata is?
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

GerardL

Hallo Andre,

Denk ook dat dit de Phryganea bipunctata is, maar in mijn gidsje staat dat deze 20-27 mm groot kan worden. Volgens mij is dit ook de grootste van allemaal.
Maar misschien dat David nog iets kan toevoegen.

Grtzzzz

Gerard

David Tempelman

Ik denk dat Phryganea correct is. In het fantastische gidsje van "aidgap" staat een foto van P. grandis, die er m.i. veel op lijkt. Er is ook een foto van P. bip, die is minder duidelijk getekend. Dus ik denk P. grandis. Leuk !
met vriendelijke groet,
David

Maaswitje

Gerard en David, bedankt voor jullie determinatie. Jullie noemen het gidsje van 'aidgap', is dat deze uitgave: Barnard & Ross (2008) Guide to the adult caddisflies or sedge flies (Trichoptera)?
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

David Tempelman

klopt, het is een prachtige uitgave: geplastificeerd, slechts enkele pagina's maar veel goede foto's van de (in Engeland) algemeenste soorten. via hun website te bestellen. ze hebben nog meer prachtige uitgaven en heel goedkoop !
http://www.field-studies-council.org/publications/aidgap.aspx
met vriendelijke groet,
David