Zwarte dansvlieg - Empis ciliata, status?

Gestart door xenion, april 27, 2009, 19:28:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Ik ben even nieuwsgierig of iemand iets over de status van de Zwarte dansvlieg (Empis ciliata) kan vertellen?
Ik heb die soort afgelopen week namelijk 2 maal hier in de tuin gevonden, en gisteren zag ik er vele bij elkaar op een aantal veldjes Daslook op een landgoed, dit alles in de Achterhoek (moet de waarnemingen nog invoeren). Ik was dus nogal verbaasd toen ik maar enkele waarnemingen ingevoerd zag...
Wordt de soort slecht herkend, is die plaatselijk algemeen, is dit een goed jaar, of heeft dit nog een andere reden?
Groeten,
Martin

han.endt

De dansvliegentabel geeft het volgende voor Empis ciliata: binnenland en Zuid-Limburg, bossen, verspreid. Nogal vrij geïnterpreteerd zoiets als vrij algemeen. In ieder geval blijkt er niet uit dat hij zeldzaam zou zijn. Ik denk dat van de verspreding en statussen van veel dansvliegen nog maar heel weinig bekend is. En uit de ingevoerde waarnemingen bij Waarneming.nl is nog weinig af te leiden.

xenion

Van de andere Dansvliegen worden volop waarnemingen ingevoerd, en van deze maar enkele, vandaar dat het mij opviel. Maar hij zal dan mogelijk niet herkend worden, hij vliegt ook in dezelfde periode als de zwarte Bibio's...
Groeten,
Martin