Hoofdmenu

Pipiza

Gestart door xenion, april 26, 2009, 23:25:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Vanmiddag kwam deze Pipiza in de tuin (en heb eenzelfde soort daarna nog wel vaker in de tuin gezien), heb haar maar eens aan een fotoshoot onderworpen, waarna ze weer weg mocht. Nu hoopte ik dat het mij met deze foto's wel zou lukken... Nou, dat valt me nog tegen :(

Met de sleutel van Mark van Veen kom ik zonder grote problemen op een soort uit die hier blijkbaar niet voorkomt, dus ik zal wel ergens een fout maken:
1 > 2, antenne-implant lijkt me duidelijk op de bovenste helft van het hoofd te zitten, en het achterlijf heeft geen vlekken.
2 > 3, dit was even lastig, tars 1 heeft wel een donker segmentje, maar tars2 is grotendeels geel, en tars3 is van boven gezien weer grotendeels zwart ??? Ga ik naar 6 dan loop ik meteen vast op een verdikte dij wat deze niet heeft, dus toch maar naar 3.
3 > 4, dij 3 is niet verdikt, bovendien lopen de oogranden niet parallel.
4 > P. accola, breedte van het gezicht thv de antenne-implant is breder dan de breedte van een oog op die hoogte. De omschreven jizz klopt ook wel, grijzige pipiza met lange lichte haren... Maarja, die staat niet op de soortenlijst, dus kom niet in NL voor?

Wat doe ik fout?
Wat trouwens opviel dat het 3e antenne-segment doorzichtig leek te zijn, of is dat normaal voor Pipiza?
Geef maar een gil als er meer foto's nodig zijn, heb er nog genoeg.
Groeten,
Martin

xenion

Tergiet 5 is misschien ook nog handig om toe te voegen, is voor stap 4 van belang, en is duidelijker breed dan lang:
Groeten,
Martin

han.endt

Martin,

Dit is geen Pipiza. Pipiza's hebben geen middenknobbel en vooruitstekende mondrand.

Ik kan je de naam geven, maar misschien wil je zelf verder zoeken?

xenion

Grrr, en ik was nog wel overtuigd dat ik goed zat... Vandaar dat ik met de kleur van de tarsen een beetje in de knoop zat.
Wacht maar even met de naam, ik moet hem zelf op kunnen lossen.
Groeten,
Martin

han.endt

Als je het boek van Mark gebruikt. Ga dan terug naar blz. 32, vraag 38.

xenion

Had niet de hele genussleutel doorlopen de 1e keer, dacht dat ik wel goed zat... Moet dus toch vaker die genussleutel gebruiken...
Maar goed, vanaf 38:
38 > 44 > 45 > 47 > 49 > 50 > 51 > 53 > 54
En dan twijfel ik even, die 'subscutellar hair fringe' kan ik niet zien op mijn foto's, maar als ik dan doorsleutel kom ik bij 57 uit en daarna volgen allemaal soorten die m.i. niet in de buurt van die van mij komen, dus ga ik er toch maar van uit dat die haren er wel zijn.
55 > Cheilosia. Zit ik goed? Dan zal ik morgen de soort wel zien uit te sleutelen.
Groeten,
Martin

han.endt

Je kan de 'subscuttellar hair fringe' net nog zien op de eerste foto, namelijk de iets bruinere haren tussen de zilverige haren op het scutellum en de vleugel, recht boven het haltertje. Je moet dus echt weten dat dat ze zijn.

xenion

Dan snap ik of het plaatje in het boek van Mark verkeerd, óf ik kijk verkeerd op de foto... Die haren wijzen net zoals de zilverige omhoog? Ik snapte uit het boek van Mark dat ze omlaag zouden wijzen.
Groeten,
Martin

xenion

En nu was die ook niet zo lastig meer: Tuingitje (Cheilosia caerulescens). Had ik eigenlijk moeten kennen, heb m 2 jaar terug ook al eens gevonden...
Groeten,
Martin

han.endt

Citaat van: xenion op april 27, 2009, 18:56:12 PM
Dan snap ik of het plaatje in het boek van Mark verkeerd, óf ik kijk verkeerd op de foto... Die haren wijzen net zoals de zilverige omhoog? Ik snapte uit het boek van Mark dat ze omlaag zouden wijzen.

Dat is maar een voorbeeld van hoe het eruit kan zien.

han.endt

Citaat van: xenion op april 27, 2009, 19:16:41 PM
En nu was die ook niet zo lastig meer: Tuingitje (Cheilosia caerulescens). Had ik eigenlijk moeten kennen, heb m 2 jaar terug ook al eens gevonden...

Prima. Inderdaad een best goed herkenbare soort.

xenion

Bedankt voor de hulp Han, deze zal ik niet meer vergeten!
Groeten,
Martin