Glazenmaker tiepje.

Gestart door Platbuik, april 14, 2009, 12:02:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Platbuik

Gezien op 13 april in het Woldlakebos (ov).
Gezien de bruine tint een Vroege glazenmaker. misschien  :-\
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Goyatlah

#1
Vroege inderdaad (het is geen Anax of Brachytron, dus blijft alleen Aeshna over, en aangezien deze uitsluip klaar is kan het eigenlijk alleen maar Vroege zijn)

Weet niet of de kleur enige relevantie heeft. Overigens wat is dat wantsje / kevertje?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Platbuik

CiteerOverigens wat is dat wantsje / kevertje?
Weet niet. Even later, nadat de larve een tijdje ondergedoken was geweest, waren ze weg.
Waarom is het trouwens geen A. of B.?
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Goyatlah

Grootte en vorm van de ogen
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

ik zie er toch eerder een glassnijder in. echt heel duidelijk is het niet, maar aeshna is ronder, en brachytron driehoekiger. vooral het achterlijf vind ik bovenop nogal driehoekig, als je het huidje eenmaal kent herken je ze van afstand. maar omdat het een foto is neem ik er liever geen gif op in ;)
kleur is bijna nooit relevant bij huidjes. van de glassnijder heb ik eentje die 'normaal' bruin is, eentje is erg zwart, en eentje is roodbruin.
de eerste komt uit helder water met een vrij schone bodem, de andere uit het laagveen, waar op sommige plekken de larven pikzwart uit het veen komen, en de derde komt uit ijzerrijk water.
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Ogen van Brachytron zijn veel kleiner
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

volgens mij zijn dit vrij kleine ogen, ik heb even wat huidjes voor het scherm gehouden, ik ga nog steeds voor brachytron. is er een grotere foto beschikbaar?
groeten, Ronald van Seijen

Platbuik

#7
Ja, maar of dit duidelijker is  :-\ :


---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

ronald

ik zal het vd week even beter bekijken, het is wel beter zichtbaar zo in ieder geval, daar moet wel uit te komen zijn.
het lijkt er wel op de dat de zijstekels op de laatste segmenten vrij klein zijn, en de cerci (stekel aan het achterlijf) zijn vrij lang. dat wijst op brachytron, maar het kan iets vertekenen door de foto, dus ik wil het nog even bekijken als ik niet een lange dag in het veld heb omgesjouwd (wat vrij zeldzaam is met zoveel mooi weer)
groeten, Ronald van Seijen

ronald

ik kan er nog steeds niks anders van maken dan glassnijder. de spiegeling van het water maakt het wat lastig om te zien, toch kun je net de naar voren staande ogen die glassnijder zo kenmerken zien.
de zij- en achterlijfstekels wijzen ook (nog steeds) op brachytron.
groeten, Ronald van Seijen

Mark Lammers

Citaat van: Goyatlah op april 14, 2009, 12:38:26 PM
Vroege inderdaad (het is geen Anax of Brachytron, dus blijft alleen Aeshna over, en aangezien deze uitsluip klaar is kan het eigenlijk alleen maar Vroege zijn)

Weet niet of de kleur enige relevantie heeft. Overigens wat is dat wantsje / kevertje?

Dat wantsje is een Microvelia, welke weet ik niet.

Weia

Door de kleine ogen kan het alleen de glassnijder zijn.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Platbuik

Mooi, Glassnijder, mooie waarneming.
Dank allemaal voor de hulp  :-*
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)