Kleine of Grote Zilverreiger

Gestart door ajvwijk, april 26, 2009, 22:54:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

ajvwijk

Er zijn een aantal kenmerken waaraan de Kleine Zilverreiger is te herkennen. Ik ben niet zeker of alle kenmerken aan de eisen voldoen. Dus vraag is: is het een grote of een kleine zilverreiger.
Ton van Wijk

ajvwijk

Nog een detail foto van de snavel
Ton van Wijk

Theovanv

Dit is een Grote Zilverreiger, hij heeft namelijk geen gele tenen en gele tibia.
Theo van Veenendaal

Jeroen Nagtegaal

Een hele mooie Kleine,
Edit, Vanwege oa zijn snavel, die is Zwarte, en bij grote geel. Veel makkelijker dan die poten...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ajvwijk

Dank voor jullie commentaar. Ik had gehoord dat de snavel bij de kleine "doorloopt" tot onder de ogen. Dit in tegenstelling tot de grote. Jullie determineren deze als een kleine ?
Ton van Wijk

lesley van loo

volgens mij een grote, die heeft in deze tijd soms toch ook een donkere snavel (heb ik zelf ook weleens gezien).
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

Calidris Alba

Daniƫl
Woonachtig in Colombia

Theovanv

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 26, 2009, 23:03:36 PM
Een hele mooie Kleine,
Edit, Vanwege oa zijn snavel, die is Zwarte, en bij grote geel. Veel makkelijker dan die poten...
In paringstijd is bij de Grote Zilverreiger de snavel ook zwart, de teenkleur verandert niet, wel of geen paartijd en is daarom wanneer zichtbaar een beter kenmerk. Voor de rest hangt veel af of het wel of geen paartijd is. Kleur van tibia (maar ook dan is dat een verschil met Kleine), teugel, snavel, sierveren.
Dus toch een Grote.
Theo van Veenendaal

redmar_woudstra

Ben wel benieuwd welke "eisen" jij op doelt?
groet,
Redmar

Theovanv

Citaat van: redmar_woudstra op april 26, 2009, 23:51:56 PM
Ben wel benieuwd welke "eisen" jij op doelt?
Ik weet niet of je het tegen mij hebt, zo ja, wat bedoel je? :)
Theo van Veenendaal

redmar_woudstra

Ik bedoelde de topicstarter:
CiteerIk ben niet zeker of alle kenmerken aan de eisen voldoen
groet,
Redmar

Theovanv

Citaat van: redmar_woudstra op april 26, 2009, 23:55:13 PM
Ik bedoelde de topicstarter:
CiteerIk ben niet zeker of alle kenmerken aan de eisen voldoen
ah, ok ;)
Theo van Veenendaal

frankneijts

Citaat van: ajvwijk op april 26, 2009, 23:12:37 PM
Dank voor jullie commentaar. Ik had gehoord dat de snavel bij de kleine "doorloopt" tot onder de ogen. Dit in tegenstelling tot de grote. Jullie determineren deze als een kleine ?

Je zegt het wat verwarrend maar je zult bedoelen dat bij Grote de mondspleet tot voorbij het oog reikt en bij Kleine tot juist onder het oog (dus niet er voorbij). En dat maakt hier eenvoudig een Grote van...  (ander aanwijzing: geen sierveren in de nek + wat al genoemd is).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ajvwijk

Inderdaad had ik gehoord dat de mondspleet, al of niet doorlopend, een van de karakteristieken was waaraan men kon zien of het een Grote dan wel Kleine is. De kleur van de snavel is inderdaad ook bij de Grote in bepaalde periode zwart. Uiteindelijk is de conclusie dus toch een Grote Zilverreiger. Allemaal bedankt voor deze determinatie.
Ton van Wijk

Theovanv

Citaat van: ajvwijk op april 27, 2009, 11:02:49 AM
Inderdaad had ik gehoord dat de mondspleet, al of niet doorlopend, een van de karakteristieken was waaraan men kon zien of het een Grote dan wel Kleine is. De kleur van de snavel is inderdaad ook bij de Grote in bepaalde periode zwart. Uiteindelijk is de conclusie dus toch een Grote Zilverreiger. Allemaal bedankt voor deze determinatie.
Een kenmerk dat altijd hetzelfde blijft en (mits de poten boven water zijn) veel beter van een afstand te zien is is de kleur van de tenen, zwart, of contrasterend geel, is mss makkelijker dan de mondspleet, maar je moet voor jezelf maar bepalen wat je handig vindt om als kenmerk te gebruiken ;)
Theo van Veenendaal

laatvlieger

Beste ajvwijk,

Voer je de foto ook in op warneming.nl? Het is namelijk een heel mooi voorbeeld van een grote zilverreiger in broedkleed en zou een belangrijke aanvulling voor het soortoverzicht kunnen betekenen.

Met vriendelijke groet,
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

ajvwijk

Allemaal bedankt voor de reacties. Ik heb weer een hoop geleerd als aspirant vogelfotograaf. De foto is inmiddels ook op waarneming.nl geplaatst.
Ton van Wijk