Hoofdmenu

status casarca

Gestart door Calonectris, april 25, 2009, 22:39:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Calonectris

Hallo,

ik heb al enkele malen Casarca gezien in Nederland en vroeg mij af of deze doorgaans als escapes worden beschouwd? Welk seizoen is het beste om 'echte', niet-verwilderde Casarca's te zien?

Bedankt alvast.

Filip
Filip Collet.


Jos Welbedacht

Van Bergeenden is trouwens bekend dat zij voor de rui-periode naar locaties als de Waddenzee trekken, zodat zij daar relatief veilig veel voedsel kunnen nuttigen, wellicht geldt hetzelfde voor Casarca?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Calonectris

Bedankt voor de links Justin. De verschillende argumenten pro en contra wild zoals die gevoerd werd in het forum had ik ook wat in gedachten. Tot nader order zal ik mijn waarnemingen als escape beschouwen. Lijkt me het veiligst.
Filip Collet.

Max Berlijn

Beste Allemaal,

Onze nationale Casarca man uit Huizen Ruud van Beusekom heeft zaterdag 510 Casarca's geteld op het Eemmmeer. Het lijkt of deze grens ongeveer het maximum is de laatste jaren.

Ik was op reis met Werner Muller hoofd van Birdlife Zwitserland en vroeg aan hem wat zijn mening was over de herkomst van deze vogels. Hij vertelde dat ze niet uit Zwitserland komen omdat ze daar momenteel nagenoeg allemaal zijn/worden afgeschoten (om Nijlgans tafrelen te voorkomen). Houden we Duitsland en de Oekraine over als mogelijke herkomst of van veel verder oostelijk??

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Gert Ottens

Max et al.,

In Duitsland ging het in 2007 om 52-72 broedparen, met name in zuidelijk Baden-Wuertemberg (aan de Zwitserse grens) en Nordrhein-Westfalen. Deze populatie neemt overigens flink toe.

Overigens schijnt rond Moskou ook een redelijke (weet geen aantallen) uitgezette/ontsnapte populatie voor te komen.

Vergeet trouwens ook niet de wilde populaties van Bulgarije en zuid-Rusland (en verder zuidoostelijk).

Gert

lupokatja

Maar betekent dat nu in jullie ogen dat:

(1) Het niet onmogelijk is dat er wel eens een wilde Casarca op het Eemmeer ronddobbert?

of

(2) Dat een flink deel van de Casarca's (zeg >100 ind.) op het Eemmeer wild is.

Optie (1) lijkt niet onaannemelijk, maar daarvoor zijn de opmerkingen over aantallen in Zwitserland en Duitsland niet erg relevant. Mag ik dus concluderen dat jullie optie (2) als verklaring serieus overwegen?

Lutzen

redmar_woudstra

Citaat van: Gert Ottens op juli 14, 2009, 12:32:20 PM
Max et al.,

In Duitsland ging het in 2007 om 52-72 broedparen, met name in zuidelijk Baden-Wuertemberg (aan de Zwitserse grens) en Nordrhein-Westfalen. Deze populatie neemt overigens flink toe.

Overigens schijnt rond Moskou ook een redelijke (weet geen aantallen) uitgezette/ontsnapte populatie voor te komen.

Vergeet trouwens ook niet de wilde populaties van Bulgarije en zuid-Rusland (en verder zuidoostelijk).

Gert

Gert,

Is het aantal broedparen een goede indicatie voor het daadwerkelijk aanwezige aantal Casarca's in Duitsland?
groet,
Redmar

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


lupokatja

Citaat van: redmar_woudstra op juli 14, 2009, 22:34:06 PM
Citaat van: Gert Ottens op juli 14, 2009, 12:32:20 PM
Max et al.,

In Duitsland ging het in 2007 om 52-72 broedparen, met name in zuidelijk Baden-Wuertemberg (aan de Zwitserse grens) en Nordrhein-Westfalen. Deze populatie neemt overigens flink toe.

Overigens schijnt rond Moskou ook een redelijke (weet geen aantallen) uitgezette/ontsnapte populatie voor te komen.

Vergeet trouwens ook niet de wilde populaties van Bulgarije en zuid-Rusland (en verder zuidoostelijk).

Gert

Gert,

Is het aantal broedparen een goede indicatie voor het daadwerkelijk aanwezige aantal Casarca's in Duitsland?

Afgaande op dit stuk niet:

http://www.unep-aewa.org/meetings/en/stc_meetings/stc5docs/doc/stc5_19_review_non_native_species.doc

Ook voor andere informatie een interessant document, maar op blz 68 staan ook wat relevante getallen (bijv. Zwitserland 25 broedparen maar c. 450 individuen). En dan moet je er nog vanuit gaan dat die getallen nog redelijk kloppen, wat op zich al een behoorlijk stevige aanname is (zie bijv. de waarneming waar Justin naar verwijst).

Lutzen

Vincent Hart

Ook hier nog wat interessante info uit Italie/GB:
http://physis.pnw.fi/pipermail/ebn/2005-September/000412.html

Zonder grootschalig, internationaal project kun je volgens mij weinig steekhoudende uitspraken doen. Wellicht is een meerjarige analyse van de NL waarnemingen exclusief de (rui)concentraties  interessant, om te bekijken of de aantallen in NL op andere plekken dan het Eemmeer significant lager zijn t.t.v. de concentraties daar. En dan nog, als dat het geval blijkt, kun je er alleen uit afleiden dat onze vogels 'elders' gaan ruien.

Overigens zat in de laatste week van vorig jaar (vorst!) ook een concentratie casarca's op het Eemmeer ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Max Berlijn

Volgens mij is het Eemmeer de meest bekende plek voor rui in Juli en Augustus maar er zijn meer plekken, Steile Bank, Vreugderijkerwaard. Ik schat dat als je alles opteld er in Juli 700 tot 800 Casarca's ruien in NL.

In Zwitserland zijn ze nagenoeg afgeschoten zo vermelde ik al.

Welke landen zouden deze aantallen kunnen verklaren. Duitsland lijkt me te weing (Gert zijn posting). De Link van Justin is ook "grappig", 100 ex in Februari bij onze oosterburen zomaar bij elkaar. Ik heb overigens begrepen dat in NL er een piek in Juli is en een piekje in Februari/Maart.

Al met al een leuke materie. Als je er van uitgaat dat het (voormalige) escapes zijn is het leuk dat ze elkaar in een vaste periode allemaal weten te vinden in NL. Knobbelzwanen (ook merendeel "feral") doen dat ook maar die zitten al veel langer in onze streken dan deze Casarca's (uitgaande van een feral populatie).

Gr Max

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

lupokatja

Citaat van: Maxberlijn op juli 15, 2009, 07:42:55 AMIn Zwitserland zijn ze nagenoeg afgeschoten zo vermelde ik al.

Ook daar valt wel wat op af te dingen Max, volgens de website http://www.ornitho.ch zaten er op 11 juli bijv. nog minstens 144 op een enkele plek:

Tuesday, July 14th, 2009KW/Altrhein Augst-Wyhlen / Kaiseraugst (AG)
≥22  Ruddy Shelducks (Tadorna ferruginea)  [Alfred Niffeler ]

Monday, July 13th, 2009KW/Altrhein Augst-Wyhlen / Kaiseraugst (AG)
20  Ruddy Shelducks (Tadorna ferruginea)  [Stefan Kaiser ]

Sunday, July 12th, 2009Klingnauer Stausee / Leuggern (AG)
14  Ruddy Shelducks (Tadorna ferruginea)  [Peter Grimm ]

KW/Altrhein Augst-Wyhlen / Kaiseraugst (AG)
19  Ruddy Shelducks (Tadorna ferruginea)  [Stefan Kaiser ]

Liestal [617/259] / Liestal (BL)
2  Ruddy Shelducks (Tadorna ferruginea)  [Simon Hohl ]

Andelshofen / Neuweiher / Überlingen (BW)
2  Ruddy Shelducks (Tadorna ferruginea)  [Frank Portala ]

Saturday, July 11th, 2009Klingnauer Stausee / Leuggern (AG)
4-8  Ruddy Shelducks (Tadorna ferruginea)  [Werner Portmann ]  [Alfred Niffeler ]

Moos / Radolfzeller Aachmündung / Moos (BW)
144  Ruddy Shelducks (Tadorna ferruginea)  [Stephan Trösch  ]

Het lijkt me sterk dat dit de enige overgebleven vogels zijn, zeker als je er rekening mee houdt dat het merendeel natuurlijk inmiddels gewoon hier op het Eemmeer rondzwemt  ;).

Aan de andere kant zou je natuurlijk altijd nog kunnen aanvoeren dat dit ook wilde vogels moeten zijn omdat er volgens de laatste gegevens geen feral populatie meer bestaat in Zwitserland. Dat is namelijk in mijn ogen het probleem met deze hele discussie, als je ervan gaat dat her en der genoemde getalletjes kloppen kunnen de aantallen dus niet verklaard worden door de omvang van de feral populatie en moet het alternatief (100en wilde Casarca's die Flevoland ontdekt hebben als rui-gebied) wel waar zijn. Daarmee wil ik niet zeggen dat dat alternatief geheel ondenkbaar is, maar een wat meer realistische inschatting van de kwaliteit van die populatie-gegevens is wel op z'n plaats dunkt me.

Lutzen

Klaas van Dijk

Het lijkt me hoog tijd om eens een grootschalige gecoördineerde vang- en ringactie op touw te zetten. Ruiende Casarca's kunnen geen meter vliegen en moeten vrij eenvoudig te vangen zijn. Vroeger zijn ook zeer grote aantallen ruiende Bergeenden gevangen, o.a. in de Duitse Bocht op vreselijke blubberige wadplaten; dus het zou met Casarca's toch ook moeten lukken?

Dan komen er vanzelf terugmeldingen en wordt het beeld langzaam aan wel duidelijk. Zeker als Casarca's in allerlei landen massaal worden afgeschoten (zoals kennelijk in Zwitserland). Iemand ook enig idee of er geringde exemplaren tussen al deze afgeschoten Cararca's zaten? Zijn deze vogels ook verzameld en gemeten etc?

En is het ook niet hoog tijd dat er eens een mooie gedegen publicatie verschijnt over de aantalsontwikkeling van Casarca in Nederland?

Vriendelijke groeten, Klaas van Dijk

redmar_woudstra

Ik vraag me af hoe sterk broedpopulatie en totale populatie van Casarca in een land met elkaar correleren. Heeft iemand de verhouding in Nederland ligt? Ik krijg, gezien de genoemde aantallen in Duitsland en Zwitserland het idee dat de broedpopulatie in die zin een matige voorspeller is van de totale populatie, dwz: de totale populatie is aanzienlijk groter dan het aantal broedparen doet vermoeden.
groet,
Redmar

Ben Wielstra

#15
De ruiende beesten zullen hoe dan ook een groot deel van de aanwas van dat jaar omvatten? Dus 2 x aantal broedpaar + niet broende n1 + broedsucces. Dat aantal zal gedurende het verloop van het jaar afnemen door sterfte.

lupokatja

Citaat van: Gert Ottens op juli 14, 2009, 12:32:20 PM
Max et al.,

In Duitsland ging het in 2007 om 52-72 broedparen, met name in zuidelijk Baden-Wuertemberg (aan de Zwitserse grens) en Nordrhein-Westfalen. Deze populatie neemt overigens flink toe.

Overigens schijnt rond Moskou ook een redelijke (weet geen aantallen) uitgezette/ontsnapte populatie voor te komen.

Vergeet trouwens ook niet de wilde populaties van Bulgarije en zuid-Rusland (en verder zuidoostelijk).

Gert

Een pdf-je waarin die Duitse cijfers worden genoemd (pg 167):

http://www.club300.de/articles/010_neozoa/Bauer_Woog_2008_Neozoen_in_Deutschland.pdf

Daar wordt als referentie-jaar voor die 52-72 bp. echter wel 2005 genoemd en zouden er inmiddels in 2007 alleen al in Nordrhein-Westfalen >50 bp. zijn.

Lützen

ps. Let op die Nandoes!




Gerben Mensink

In SOVON-nieuws nr. 3 2003 stond een artikel van Gert Ottens en Erik van Winden getiteld 'Casarca's in Nederland: wild of verwilderd?' Hierin wordt geconcludeerd dat de hoge aantallen ruiende vogels in de periode augustus-oktober niet alleen betrekking kunnen hebben op de kleine Nederlandse populatie. Het gepiekte seizoenspatroon zou, volgens dit stuk, duiden op een influx in de nazomer. Als mogelijke herkomst wordt genoemd Zuidoost-Europa. Het blijkt (in 2003) niet bekend te zijn waar bijvoorbeeld de Bulgaarse broedvogels ruien. Een andere optie die wordt genoemd is dat de vogels afkomstig zijn uit verwilderde populaties elders in Europa.
En ook hier al een pleidooi voor het kleurringen van Casarca's om het mysterie op te lossen.
groet,
Gerben Mensink

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Max Berlijn

Beetje raar dat deze discussie onder exoten is geplaatst??

Hij staat als wilde soort op de NL lijst en dat het een exoot betreft wordt nou juist in twijfel getrokken.

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Justin Jansen

Verplaatst naar exoten.........., lezen de admins wel de teksten in dit fora, en kennen ze zoals Max aangeeft wel de Nederlandse lijst?
M.v.g., Justin Jansen


steenl

Max & Justin,

Topic weer teruggezet. Straks kost het me nog een soort.  :rolleye:

Groet,