Hoofdmenu

Cheilosia

Gestart door xenion, april 25, 2009, 21:14:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Vanmiddag in de tuin hier in de Achterhoek deze Cheilosia.
Met het boek van Mark van Veen kom ik uit in de Antiqua groep (ogen kaal, gezichtsknobbel niet of kort behaard, zwarte poten). Maar dan loop ik snel vast: 1->2->4, en bij 4 kan ik onmogelijk beoordelen of de sternites glimmend of mat zijn. Maar volgens mij blijven er alleen behoorlijk zeldzame soorten over, dus ik zit me af te vragen of ik wel goed zit?
Heb nog wel wat meer foto's dan bijgevoegde 3, maar geen totaal andere aanzichten.
Groeten,
Martin

han.endt

Melanogaster hirtella.

xenion

Heb ik dus toch iets te snel de conclusie getrokken dat het Cheilosia betrof dus!
Kun je aangeven wat de belangrijkste verschillen tussen deze 2 geslachten zijn?
Groeten,
Martin

han.endt

Het was in eerste instantie meer intuïtie. Ik vond het geen Cheilosia. De verschillen tussen beide geslachten zijn op deze foto niet goed te zien. Wel laat de middelste foto een glimmende rand langs de tergieten zien. Het kopprofiel past erg goed op een Melanogaster met dat gezwollen voorhoofd met een bultje waar de ogen elkaar raken. De overige kenmerken passen allemaal goed op M. hirtella: bruingele en zwarte haren op de thorax, middenknobbel steekt meer uit dan de mondrand. Ik zie niets wat een determinatie als dusdanig in de weg staat.
Ik moet erbij zeggen dat ik de kleinere zwarte zweefvliegen zelf nooit van foto af determineer.

xenion

Bedankt voor je uitleg en determinatie!
Ik kan me goed voorstellen dat je ze zelf nooit vanaf foto determineert...
Groeten,
Martin