Micro-varia op de Gasterse Duinen

Gestart door Bob Hogeveen, mei 28, 2006, 19:19:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bob Hogeveen

Vandaag 3 onbekende micro's gezien in het gebied Gasterse Duinen (Dr.).
2 waren van die even-sitten-en-dan-snel-weer-weg types (1 en 2), zodat ik slechts 1 fotootje heb kunnen maken voordat ze verder het struweel in doken. De andere (3) zat wat verstopt op een ernstig heen-en-weer bewegend blad, dus ook geen beste foto.
De tekening van 1 en 2 lijkt nogal opvallend, maar helaas kon ik tot nu toe niets terugvinden op internet.
Enig idee?

Alvast bedankt,
Bob






Elachista

Waarschijnlijk Triaxomera fulvimitrella
Een Eudemis?
Capua vulgana
Groet,
Tymo

han.endt

De laatste is mogelijk Cnephasia incertana. Enig voorbehoud, want er zijn enkele sterk gelijkende en ik kan de tekening op de vleugelbasis niet goed beoordelen.

han.endt

#3
De tweede is Lobesia reliquana en de eerst inderdaad Triaxomera fulvimitrella.

Bob Hogeveen

Bedankt Tymo en Han!

Nr. 3 laten we maar even. Misschien komt er nog wel een betere foto een volgende keer...

Groet,
Bob

Bob Hogeveen

Goh zeg, Triaxomera fulvimitrella staat (nog) niet in de database van waarneming.nl...

Elachista

Groet,
Tymo


Elachista

CiteerDe laatste is mogelijk Cnephasia incertana. Enig voorbehoud, want er zijn enkele sterk gelijkende en ik kan de tekening op de vleugelbasis niet goed beoordelen.
Nu je 't zegt...inderdaad. Als de vleugel zo vol met spikkeltjes is lijkt het me toch wat meer vulgana. Maar de tekening is haast identiek. Misschien beter om als één van deze twee in te voeren met een "?"
Groet,
Tymo

han.endt

#9
Het is wel als een Cnephasia te determineren. Capua vulgana heeft een andere vleugelvorm (korter en smal in de voorste helft) en heeft een brede lichte rand langs de vleugels bij de basis.