vraagje over lieveheersbeestjes

Gestart door Erik, mei 28, 2006, 16:03:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Erik

Hallo allemaal,

afgelopen weekend (en ik heb ze al eerder gezien) stuitte ik op een larve van, naar eigen vermoeden, een lieveheersbeestje. Nu ken ik de paarse larve van het zevenstippelig lieveheersbeestje, maar deze was zwart met witte vlekjes langs de rand van de rug. Volgens mij is het een vrij algemene larve maar ik kan nergens op internet een foto vinden. Wat voor LHB komt hier uit voort?


Stippen

Hallo Erik,
Ik ben op dit moment bezig met het opstellen / bewerken van een tabel voor de larven van lieveheersbeestjes.

Het herkennen valt nog niet mee.

Om te beginnen moet je een larf van de 4e (of eventueel 3e) larvenfase hebben,
larven van de 1e en 2e fase zijn niet op naam te krijgen.

Dan moet je de eerste vier segmenten van het achterlijf bekijken, en daarvan dan alleen de linker kant.:



Het kleurenpatroon wat je dan krijgt levert vaak de soortnaam op,
maar soms moet je er ook de vorm van de borstels op het achterlijf bij betrekken of het patroon op het halsschild.

Van drie veelvoorkomende lieveheersbeestjeslarves heb ik al een fiche gemaakt:

Tweestip
Veelkleurig aziatisch lieveheersbeestje en
zevenstip

Als je een duidelijke foto hebt, wil ik wel proberen te kijken wat het wordt.

Een andere mogelijkheid is natuurlijk om het beest groot te brengen in een potje, maar bedenk wel dat je dan iedere dag bladluis moet gaan zoeken.

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Jeroen Nagtegaal

Niet alle soorten eten toch bladluis??
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Stippen

CiteerNiet alle soorten eten toch bladluis??
Je hebt natuurlijk gelijk.
Het meeldauwlieveheersbeestje (de naam zegt het al) en het heggeranklieveheersbeestje (idem) bijvoorbeeld.
Verder doet exochomus het beter op schildluis.

Maar het overgrote deel lust wel een bladluisje.


Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Stippen

Overigens verdient het geen aanbeveling om citroenlieveheersbeestjes met citrusvruchten op te voeden  :D
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

han.endt

Typisch dat alleen de linkerzijde van de larven voor determinatie in aanmerking komt. Zijn ze niet symmetrisch?

Stippen

CiteerTypisch dat alleen de linkerzijde van de larven voor determinatie in aanmerking komt. Zijn ze niet symmetrisch?








Je kan natuurlijk dit plaatje spiegelen en er dan aanvast plakken,
maar dat is wel 2x zoveel werk.

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Erik

hmmm uiteraard heb ik em niet meegenomen... :(

als ik er nog een tegenkom gaat ie in eenzame opsluiting :) naja, hij had namelijk dezelfde kop als die van het 7stippelig LHB, hij was helemaal zwart (m.u.v. de naar ik meen vier witte vlekjes)

In ieder geval bedankt voor de uitleg!

Erik