op tonderzwam

Gestart door peterpeperkamp, april 24, 2009, 23:27:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

peterpeperkamp

deze kleine bolletjes op steeltjes <= 2mm groeide op het vergane deel van een tonderzwam.

de sporen leken rond , maar meer appelvorm. ze waren niet helemaal glad , het oppervlak leek wel iets fijn pokdalig.

er zaten ook draden in die gewonden leken.

sporen maten ; 11,7-13,7 x 9.9-9.9 . gemiddelde 11.2 x 10.6 um


Peter
Groet Peter

Marian en Bert

#1
Hoi Peter,

Heb je de slijmzwam nog? Zitten er inmiddels dermate rijpe sporangia (vruchtlichaam) tussen dat ze aan de bovenkant openscheuren? Zo ja, kun je daar nog een foto van maken en wat is de kleur het capillitium (dat wat jij haar noemt op je eerste mic. foto). Oranje/rood?
Groeten van Marian

peterpeperkamp

capillitium ? , wat is daar van de omschrijving ?  maar het is oranje en spiraalvormig.
ik heb de zwam nog in een zakje liggen en het spul staat er nog op , ik ga er opletten !

Peter
Groet Peter

Marian en Bert

Hoi Peter,

Zie link http://www.nivicol.de/ en dan onder "Einleitung" en ook de site http://www.hiddenforest.co.nz/slime/intro.htm
geeft veel info over het hoe en wat van slijmzwammen.

Groeten van Marian

peterpeperkamp

#4
er stond een opengebroken bolletje bij dus maar een poging gewaagd om een fatsoenlijke foto te maken, het frobleem is maar steeds de scherpte diepte..
Maar ik doe er een paar bij, een met het nog intakte bolletje vanboven af. er groeit iets wittig op , schimmel ?
De volgende is het open bolletje ook van bovenaf gemaakt , je ziet de de sporen inhoud (geel/bruin).
de laatste is open zwammetje op zijn kant gevallen, kan je hier wat mee ?

gr. Peter

NB nog bedankt voor de 2 linken !!
Groet Peter

Marian en Bert

#5
Hoi Peter,

Ik denk dat het Metatrichia floriformis is. De sporenmaat past daar wel bij.
Deze slijzwam is rijp zwart aan de bovenzijde en scheurt bij rijpheid op een vrij typische manier open. Zie voor een voorbeeld foto http://waarneming.nl/foto/view/313033. Dat in combinatie met de geel/bruine (soms wat meer oranje/rode) capillitium (de draden binnen de sporangia waar tussen de sporen zitten). Als je nog een dag of wat afwacht zullen er vast wel sporangia op een dergelijke manier openscheuren.
Kijk nog maar eens bij het soortenoverzicht. http://waarneming.nl/soort/photos/16775

Groeten van Marian

peterpeperkamp

leuk Marian, daar heb ik wat aan dus !!, ik heb er nog een foto van de sporen bijgedaan waarop je kan zien dat ze pokdalig zijn.

Hiervoor heb ik in plaats van het blauwfilter een donkerveld glaasje gedaan, deze wat verdraaid zodat je het effect van " licht van opzij " krijgt . een beetje spelen met de verlichting dus.
En bedankt voor de links , weer wat  te lezen dus ...

groetjes Peter
Groet Peter

peterpeperkamp

Marian ik heb op de site van nieuw zeeland gekeken en die laat ook nog een optie open voor de Trichia botrytis omdat de sporen wat pokdalig zijn. verder zou ie tamelijk similar zijn...

Peter
Groet Peter

Marian en Bert

#8
Hoi Peter,

De meeste slijmzwammen zijn van een foto niet te determineren. Maar er zijn er met opvallende kenmerken zoals Metatrichia floriformis. Onrijp zwart, naar verhouding vrij grote sporangia. Rijp blijven de sporangia zwart en de wijze waarop de sporangia aan de bovenkant opengaan is heel kenmerkend. Ook het kleurcontrast met de (geel/oranje/rode) draden.
Trichia botrytis is voor mij zowel mac. als mic. anders. Te veel werk omdat allemaal uit te leggen maar o.a. mic. eindigen de draden (ander woord elateren, capillitium is het geheel van draden) in een lange dunne punt. M. floriformis en T. botrytis zijn algemeen maar M. floriformis vind ik meer rond deze tijd dan later in het jaar.
Volgens mij is jouw vondst M. floriformis. Wacht anders even af hoe ze de sporangia uiteindelijk opengaan en probeer e.v. nog een gewone foto te maken zodat er een totaal beeld te zien is zoals op de ingevoerde foto's. E.v. kun je je vondst opsturen om te laten controleren.

Groeten van Marian